مشکلات دانش آموزان ابتدایی و راهکارهای آن
یکی از موضوعات مهم در مورد دانش آموزان، بررسی پیشرفت تحصیلی آنها و عوامل مؤثر بر این پیشرفت است. از برجستهترین عواملی که در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نقش ویژهای دارد، معلمان هستند که میتوانند با کاربرد روشها و شیوههای صحیح، نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ایفا کنند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است.در این مقاله با ما همراه باشید
نقش معلم درتعلیم و تربیت اسلامی دانش آموزان
- در سیستم های آموزشی، افراد زیادی مشغول به کارند و فعالیت های آنها بطور مستقیم یا غیر مستقیم در تربیت دانش آموزان مؤثر است اما در این میان، نقش معلمان از دیگر افراد بسیار برجسته تر می نماید چنان که بیشتر اوقات را دانش آموزان در مدرسه زیر نظر آنها سپری می کنند و عوامل دیگر هم فراهم آورنده زمینه برای فعالیت معلّم ها می باشد از این رو بسیاری از دانش آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید شکل گیری شخصیت خود را مرهون معلمان خود می دانند یکی از نویسندگان که عمری را به معلمی گذرانده می نویسد: «یکی از تحصیل کرده هایی که تحصیلات عالی و دکترای خود را در کشور آلمان به پایان رسانیده بود چندین بار اقرار واعتراف کرد که همه عقاید دینی او مدیون ارتباط با معلّم خود بوده است.»
- آنچه در فرایند تعلیم و تربیت به متعلم انتقال می یابد تنها معلومات و مهارت های معلّم نیست بلکه تمام صفات، خلقیات، حالات نفسانی و رفتار ظاهری او نیز به شاگردان منتقل می شود. رابطه دانش آموز با معلّم یک رابطه باطنی و معنوی است دانش آموز، معلّم را شخصیتی محترم و ممتاز می داند که او را در بزرگ شدن و به استقلال و آزادی رسیدن، و به عضویت رسمی جامعه در آمدن کمک و مساعدت می نماید معلّم با روح و جان دانش آموز سروکار دارد و به همین جهت بعنوان یک الگوی محبوب و مطاع پذیرفته می شود.
- دانش آموز اگر چه قبلا در محیط خانواده علوم و اطلاعات فراوانی را کسب کرده رفتارهایی را آموخته و به اموری عادت کرده و تا حدودی شخصیت او شکل گرفته است ولی هنوز شکل ثابت به خود نگرفته و تا حد زیادی قابل انعطاف و تغییر می باشد. کودک و نوجوان در این سنین از محیط خانواده خارج می شود و بطور رسمی در اجتماعی جدید یعنی مدرسه و یا دانشگاه پذیرفته می شود.
- دانش آموز در این اجتماع جدید فرصت می یابد تا افکار و اندوخته های دینی و رفتار و عادتهای گذشته اش را مورد بازنگری قرار دهد و شخصیّت خویش را بسازد و تکمیل و تثبیت نماید و با نفوذترین و محبوب ترین فردی که می تواند در این مرحله حساس او را یاری کند معلّم است؛ به همین جهت دانش آموزان معلّم خود را بعنوان یک الگو و اسوه می پذیرند و از رفتار و گفتار و اخلاق خوب یا بد او سرمشق می گیرند و خود را با وی همسان و همانند می سازند.
- دانش آموزان همه اعمال و رفتار معلمان و مدیر و حتّی سرایدار مدرسه را زیر نظر دارند و از آنها درس می گیرند دانش آموزان از طرز برخورد و تعامل معلمان با مدیر، معلمان با یکدیگر، معلمان با خدمتکاران مدرسه و معلمان با دانش آموزان درس می گیرند. از اخلاق و رفتار معلم، از طرز اداره کلاس، از رعایت عدل و انصاف در نمره دادن، از وقت شناسی و رعایت نظم، از دلسوزی و مهربانی، از خوشرویی و فروتنی، از دینداری و التزام به ضوابط شرعی، از اخلاق خوش و ادب او، از خیر خواهی و نوع دوستی معلّم درس ها می آموزند همچنین از اخلاق و رفتار و کردار او متأثر می شوند و خود را با او همسان می سازند.
- معلّم فقط یک آموزش دهنده صرف نیست، بلکه مهم تر از آن، یک مربی و یک الگوی با نفوذ در تعلیم و تربیت است. یک معلّم خوب که با رفتار و گفتار پسندیده اش دانش آموزان را خوب پرورش می دهد، یک معلّم بد اخلاق و بدرفتار و منحرف که با رفتار بد خود، دانش آموزان را به انحراف و تباهی می کشد بزرگترین خیانت را نسبت به اجتماع مرتکب می شود بنابراین شغل و حرفه معلمی از پراحساس ترین، حساس ترین و مسئولیت دارترین شغل های اجتماع می باشد.
- معلم نمی تواند نسبت به اخلاق و رفتار خود آزاد و بی تفاوت باشد، زیرا محدوده اخلاقیاتش فراتر از خود اوست. او تنها مسئول خودش نمی باشد بلکه مسئولیت تعدادی از انسانهای معصوم را نیز بعهده گرفته است «معلّم باید به این مسئولیت سنگین و ارزشمند و میزان و مقدار نفوذش در دانش آموزان خوب بیندیشند و با اصلاح و اخلاق و رفتار خویش بهترین الگوها را در اختیار دانش آموزان و یا دانشجویان قرار دهند.»
- بنابراین معلم با شناخت امکانات، به تجهیز محیط آموزشى مى پردازد و با شناخت علایق و توانایى شاگردان، آنان را در جهت صحیح یادگیرى تعلیم و تربیت هدایت مى کند؛ چراکه موفقیت در مدارس و جامعه مستلزم آن است که دانش آموزان عقاید معلمان را بپذیرند.
- نظام آموزش و پرورش از طریق روش هایى که در امر تدریس به کار مى گیرد تعلیم و تربیت اسلامی را در ذهن دانش آموزان جاى مى دهد و در روند تبیین ارزش ها، همسالان از طریق کنش متقابل، نقش مهمى ایفا مى کنند، به گونه اى که نظام هاى آموزشى در دنیا تلاش مى کنند از توانایى هاى منابع انسانى خود سود ببرند.
اگه کودک باهوش می خوای تربیت کنی حتما این کلیپ آموزشی از اقای یزدان مهربانی رو با دقت ببینید
در دوره آموزش ابتدایی با سه مسئله مواجه هستیم که در صورت حل شدن آنها روند روبه رشدی در عرصه آموزش ابتدایی خواهیم داشت .
1-بعد ارزش اجتماعی دوره آموزش ابتدایی نسبت به سایر ادوار آموزشی :
- متاسفانه دید عامه مردم از دوره ابتدایی دیدی سطحی و بدون تعمق است این گروه معتقدند که فرهنگیان شاغل در دوره ابتدایی از سطح اطلاعات علمی کمتری نسبت به سایر ادوار آموزشی بهره مند هستند .به زعم این عده فعالیت های آموزگار ابتدایی در سطح ساده ای است به گونه ای که والدین و سایر افراد نیز می توانند فعالیت های مربوطه را انجام دهند . با این طرز تفکر آموزگار ابتدایی جایگاه واقعی خود را متزلزل می بیند و انگیزه کافی و لازم برای تدریس در او ایجاد نمی گردد. لذا لازم است برنامه ریزان آموزشی باطرح راهکارهای مناسب به سالم سازی این فضای نگرشی نامناسب پرداخته و جایگاه واقعی معلم ابتدایی و دوره آموزش ابتدایی را به جامعه معرفی نمایند .
2-بعد رفاهی دوره آموزش ابتدایی نسبت به سایر ادوار آموزشی
- همگان براین باور هستیم که تعداد کتاب آموزشی یک آموزگار دوره ابتدایی از سایر دوره ها بیشتر است بنابراین لازم است در کلیه موضوعات اجتماعی ، مذهبی ،علوم پایه ،هنری معلم ابتدایی مسلط و توانا باشد . اما از سوی دیگر روزهای کاری هفته به صورت رسمی برای او کامل شده است و هیچ روزی را جهت استراحت و تقویت اطلاعات علمی و یا دریافت ساعات حق التدریس ندارد .درصورتی که در دوره های بالاتر این شرایط و امکانات برای دبیران مهیا است .
3-نظارت و دخالت پیش از حد در دوره ابتدایی نسبت به سایر ادوار آموزشی :
- با توجه به دلایل فوق تعداد راهنمایان و ناظران در دوره آموزشی ابتدایی بسیار بیشتر از ادوار آموزشی دیگر است این راهنمایی ها گاهی تا بدانجا می انجامد که والدین دانش آموزان نیز خط مشی تعیین کرده و تردیدی به صلاحیت علمی خود برای تدریس در غیاب معلم را ندارند . از طرفی شرایط ارتقاء دانش اموزان در دوره ابتدایی نیز ساده تر از دوره های متوسطه و راهنمایی است که مزید برعلت می شود . اگر راهکار و ترفندی برای این معضل ارائه نشود دیری نخواهد گذشت که انگیزه های معلمین به طور محسوسی پایین خواهد آمد و دگر بار شاهد افت رتبه دانش آموزان ابتدایی ایران دربین سایر کشورهای جهان خواهیم بود .
راهکارهای پیشنهادی برای کنترل وکاهش افت تحصیلی
پیش بینی برنامه آموزشی ویژه ی والدین با استفاده از افراد متخصص شامل :
• آشنایی با ویژگی های دوران نوجوانی .
• تصحیح مهارت های ارتبتطی در منزل
• آموزش شیوه های نظارتی والدین در اجرای برنامه های درسی ارائه شده از طذف مدرسه .
• آسیب شناسی مشکلات تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه والدین .
• آموزش مهارت های حل مساله.
راهکارهای پیشنهادی برای مدیر در حیطه ی دانش آموزان
تشکیل دوره های آموزشی مهارت های تحصیلی ( مدیریت زمان ، روش های مطالعه ، روش های ایجاد انگیزه ، اضطراب امتحان )
نظر خواهی از دانش آموزان جهت ارائه راهکارهای پیش گیری ازافت تحصیلی .
جلب همکاری دانش آموزان وایجاد شور ونشاط در محیط مدرسه .
تامین آرامش روانی دانش آموزان قبل وهنگام برگزاری امتحان .
تشکیل کلای های فوق برنامه وجبرانی برای دانش آموزان ضعیف .
تشویق دانش آموزانی که پیش رفت تحصیلی داشته اند در حضور والدین ، هم کلاسی ها دبیران .
و…
راه کارهای پیشنهادی برای مدیر مدرسه در حیطه ی معلمان
آسیب شناسی مشکلات تحصیلی از دیگاه معلمان ( کلاس به کلاس )
دریافت راهکارهای پیشنهاد همکارن ونقد وبررسی آن ها .
فعال وهدف مند نمودن گروههای درسی مدرسه در راستای ارائه ی شیوه های نوین تدریس .
آشنا نمودن معلمان با شیوه های صحیح ارتباطی در کلاس درس .
برگزاری کار گاه های آموزشی فنون تدریس ، کنترل کلاس وشیوه های ارزشیابی در جاسات شورای دبیران .
تعامل وهمکاری با معلمان در اجرای برنامه های آموزشی .
تشویق وتقدیر از دبیرانی که شرایط پیش رفت دانش آموزان ضعیف را فراهم می کنند .
راهکارهای پیشنهادی برای معاون مدرسه
آسیب شناسی غیبت ها تاخیرهای متوالی دانش آموزان باهمکاری مشاور مدرسه .
برگزاری جلسات گروهی آموزشی و مشاوره ای با همکاری مشاور مدرسه .
شناسایی مشکلات خانوادگی دانش آموزان وارجاع به مشاور مدرسه .
ایجاد هماهنگی بین دانش آموز ،معلم و والدین در جهت بهبود وضعیت تحصیلی .
شرکت در دوره های آموزشی ارتباط موثر وپیش گیری از افت تحصیلی .
و…
راهکار های پیشنهادی به معلمان
v تهیه هدف های کلی ورفتاری هر درس (طرح درس ) وارائه به دانش آموزان قبل از حضور در کلاس و تدریس ، جهت آمادگی دانش آموزان .
v تشکیل کار گروه علمی کلاسی متشکل از دانش آموزان مستعد و ضعیف ونظارت بر فعالیت آنان .
v آشنایی با فنون مختلف تدریس .
v استفاده از اصول روان شناسی و مشاوره قبل از شروع تدریس جهت ایجاد انگیزه در دانش آموزان .
v استفاده از وسایل کمک آموزشی .
v نقد و بررسی ودریافت پیشنهادها از دانش آموزان در رابطه با نحوه تدریس .
تمام مشکلات بچه ها را خودتان حل نکنید به صحبت های استاد پیشکاری در این زمینه گوش دهید
مشکلات عاطفی کودکان چیست و راهکارهای مقابله با ان را بیان کنید
- اضطراب
- ترس اجتماعی
- ترس ساده
- پرخاشگری
- بیش فعالی
راه های مقابله با مشکلات عاطفی در کودکان :
- پیش از آغاز مدارس اور ا به مدرسه برده و با ان محیط جدید آشنا کنید و یا از دوره پیش دبستانی غافل نشوید چون کودک را با محیط مدرسه آشنا میکند
- مادران در هفته های اول مهر همراه با کودکان خود به مدرسه بروند تا کودک بتواند با این جدایی از خانه کنار بیاید
- مسولین مدرسه باید با محبت و رفتار صمیمی با دانش اموز برخورد کنند تا مدرسه برای ان ها محیطی جذاب و شیرین باشد
- از کلماتی که تهدید و قدرت نمایی در ان باشد استفاده نکنید
- از متخصصین کمک بگیرید تا در این زمینه شما را راهنمایی کنند
- پرخاشگری کودکان با دعوا در مدرسه و یا فرار از مدرسه و یا نقص کردن قوانین مدرسه خود را نشان میدهد رفتار پرخاشگرانه به دلیل ناکامیها و محدودیت هایی که والدین برای کودکان ایجاد کرده اند و نیاز های او براورده نشده است
- رفتار پرخاشگرانه را نباید با خندیدن و یا توجه کردن در مقابل این کاری که انجام داده است پاداش بدهیم یاید الگوی خوبی برای کودک باشیم و برای او محیطی دوست داشتنی ایجاد کنیم
- در مدرسه میتوان با کم و زیاد کردن امتیازها جلوی پرخاشگری را گرفت
- از تنبیه بدنی استفاده نکنید چون عوارض خطرناکتری دارد
- اجازه ندهیم کودکان فیلم های پرخاشگرانه تماشا کنند
- ان ها را به سمت معنویات سوق دهیم تا ارامش بیشتری را تجربه کنند
- معلمین و یا عوامل مدرسه باید با والدین دانش اموزان تبادل نظر کنند
- بیش فعالی : کودکانی که آرام و قرار ندارند و یا در بازی های گروهی نوبت را رعایت نمیکنند و از یک فعالیتی به سمت فعالیت دیگر میروند و به ان چه بیان میشود توجهی ندارند
- اگر بیش فعالی کودک حاد باشد باید دارو عصبی مصرف کند
- باید به تقویت رفتار مناسب ان ها توجه کرد و از روش شرطی سازی وسیله ای استفاده کرد
- با تغییر آموزشگاهی و ایجاد زمینه های مناسب تر انان را به فعالیت های متنوع تر ترغیب کرد و آنان را به انضباط بیشتر دعوت کنیم و روش های برخورد صحیح را به انان بیاموزیم
نتیجه گیری :
برای رفع مشکلات رفتاری ،عاطفی ،تحصیلی کودکانتان باید به رفتار در خانواده و نوع تربیت و یادگیری مهارت در فرزندانتون دقت لازم را داشته باشید ان ها آینده سازان ما هستند هر رفتاری که از خود بروز میدن نشان دهنده یک مشکل خاصی در مدرسه و اول از همه در خانواده است
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
شیوه هایی که افراد برای کاهش اضطراب به کار میبرند
چگونه به کودکمان آموزش جنسی مناسب بدهیم ؟
چگونه کودکان خود را در برابر شبکه های اجتماعی محافظت کنیم
نقش والدین در کمک به تربیت فرزندان
چگونه در زندگی خود تعادل برقرار کنیم ؟
راهکارهایی برای پیشگیری از خشم و عصبانیت در نوجوانان
31 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
احساس میکنید که نرفتن به مدرسه و وجود کرونا چقدر بچه هامونو بی انگیزه کرده؟ پسر من که اصلا هیچ انگیزه ای نداره و اصلا درس نمیخونه خیلی افت درسی شدید پیدا کرده یکی از اشناهامون که دبیره میگه بچه های دوران کرونا مثل بچه های زمان جنگ آسیب روحی روانی میبینن شرایط شما چطوره؟
سلام با توجه به شرایطی که ایجاد شده بسیاری از بچه ها در درس خوندن مشکل پیدا کردند شما باید از راهکارهایی که برای دادن انگیزه به پسرتون در خونه استفاده کنید تا بتونین این مشکل رو حل کنید
پسر من که درس میخونه ولی چون انرژیش تخلیه نمیشه مدام با من بدبخت دعوا و کشمکش داره. پدرمو دراورده من مشکلی با درسش ندارم ولی از نظر اخلاقی باهاش مشکل دارم
سلام برای تخلیه انرژی کلاس های فوق بفرستین یا کلاس های هنری و بهتره وقتی رو براش بزارین یا با بازی کردن بیرون رفتن گردش رفتن
بچه های كلاس از من حرف شنوی ندارند، چه کنم؟
شما باید روش برخوردتان را عوض کنید زیرا دانش آموزان دست شما را خوانده اند دیگر روش شما کارایی ندارد.اگر دختر هستند باید روابط عاطفی بیشتر شود زیرا دخترها بیشتر عاطفی هستند.اگر پسر هستند باید روش تندتری پیش بگیرید. روابط دوستی با دانش آموزان داشته باشید تا آنان شما را بپذیرند. با هر دانش آموز با توجه به شخصیت آنها برخورد داشته باشید زیرا بعضی ها به علت مشکلات عاطفی که دارند نمی شود به آنها میدان داد زیرا جنبه یا پذیرش همه چیز را ندارند . محیط وشرایطتان را باید مورد توجه قرار دهید. با چه خانوادهایی سرکار دارید.اگر سواد دارند مشکل را با خانواده های آنها درمیان بگذارید تا به شما کمک کنند و اگر سواد ندارند بعضی مشکلات را با کمک مدیر و بعضی را با کمک اولیا باید حل کنید.
در دوران كارورزی معلم راهنمایی داشتیم كه به كوچكترین حركت و صدایی حساس بود .من هم الگو گرفتم و در سال اول تدریس عكس العملهای شدیدی نشان می دادم .اما درسال دوم با معلمی آشنا شدم در همان مدرسه كه ریاضی درس می داد و كلاس خیلی شلوغی داشت. سایر معلمین از كلاس اون بنده خدا ناراضی بودند .اما جالب اینكه این دوست ما درریاضی آمار قبولی صد درصد را می داد.خوب دنبال ارتباط گشتم .نكته اینجا بود .كه هرشلوغی بد و منفی نیست. اگر این جنب و جوش و سروصدا و صحبت درمورد درس باشد چه اشكالی دارد؟لطفا راهنمایی کنید
عمل آموزشی و ياددهی معلم در كلاس درس كه از اصلی ترين راهها برای آموزش به دانشآموزان است، دارای روشهای مخصوص به خود می باشد كه انتقال تجارب و دانش به فراگيران و ترتيب دادن فرصتهای يادگيری برای آنها می تواند بر پايه آن قرار گيرد. يكی از اصلی ترين و مهمترين مباحث مرتبط با امر تدريس، مديريت و نظم كلاس است، چرا كه از يك سو بدون آن آموزش اثربخش ميسر نخواهد بود و از سوی ديگر نقش آن در رشد فراگيران اگر موثرتر از آموزش و تدريس نباشد، كمرنگ تر از آن نخواهد بود و ممکن هست همکار شما روش های تدرسی خوبی رو برای دانش اموز داشته باشند که باعث شلوغی و شرکت و مشارکت بقیه دانش اموزان میشود پس صرفا هر شلوغی مبنی بر بی نظمی نیست اگر در مورد درس و نحوه درس خواندن و یا انگیزه دادن به کلاس باشد هیچ مشکلی ندارد
برای کلاس های سوم و چهارم و پنجم و ششم ، حتما کلاس درس ریاضی جبرانی برگزار شود ، چون بچه ها خیلی بی سواد هستند ، مخصوصا در درس ریاضی
از آموزش آنلاین خسته شدم تا کی باید تو خونه درس بخونیم حد اقل مدرسه دوستاتو میبینی آموزش میبینی نه اینکه همش عین گنجشک تو قفس بمونیم تو خونه افسرده شدیم من سنی ندارم روحیم داغونه افسردگی گرفتم
بله با توجه به شرایط جدیدی که در جامعه ایجاد شده این امر بسیار طبیعی هستش و بسیاری از دانش اموزان روحیه رقابتی رو از دست دادند و یا افت تحصیلی داشتند و یا به مرحله افسردگی رسیدند اگه شرایط محیا نیباشه تما به مشاور مراجعه کنید اگر افسردگی شما حاد بود در غیر اینصورت کم کم اوضاع درست خواهد شد
من معلم پایه پنجم هستم تو یه منطقه نسبتا محروم شهرمون یه دانش آموز دارم مدام از مشکلات خانوادگی و پدر و مادرش میگفت میگفت مادرم قهر کرده رفته و من دو تا داداش کوچیکامو تر و خشک میکنم غذا میپزم مامانم مشکل اعصاب داره و مریضه پدرم کتکم میزنه و برام دفتر و کتاب نمیخره خیلی ناراحتش بودم و باهاش راه میومدم درسش افتضاحه تا اینکه تو این اردیبهشت ماه هفت روز غیبت های پی در پی داشت منم مثل همیشه فکر میکردم مشکلات خانوادگی باعث شده که نیاد خونم به جوش اومد زنگ زدم به پدرش و با حالت تندی گفتم چرا اخر مدرسه اجازه نمیدید بچتون بیاد مدرسه و کلی گلایه کردم این دانش اموز فریبم داده باید چجوری باهاش برخورد کنم ؟ چون با پدر و مادرش صحبت کردم و متوجه شدم اون به پدر مادرش گفته که معلم مریض هستش یا مدرسه رو تعطیل کرده
چگونگی برخورد با دانش آموز مشکل دار و بزهکار علاوه بر والدین و معلم، به تراپیستها و روانپزشکان متخصص نیز نیاز دارد. در صورتی که رفتار این دست از دانشآموزان کنترل نشود، عواقب جبرانناپذیری را به دنبال میآورد.
سلام من یک پسر دوم ابتدایی دارم که خیلی بی دقت اس وقتی جمله ای رو میگم باید تکرار کنم یا مثلا وقتی میگم برو از اشپزخانه اب بیار میره اشپزخانه بعد میگه مامان چی گفتی بیارم سریع فراموش میکنه درسش خوبه اما وقتی مشق مینویسه یا نقطه تشدید یا بعضی حروف جا میندازه ریاضی هم همینطوره نمیدونم چطوری دقتشو بالا ببرم و در ضمن حتی از روی تبلو نمیتونه درست بنویسه ممنونم
سلام پسر شما دچار اختلال یادگیری هستش و باید برای درمانشون عجله کنید چون به راحتی پزشک تشخیص میدن و درمان میکنند و روش هایی رو به شما معرفی میکنند که به راحتی بتونین یادگیری رو به فرزندتون یاد بدین سریع تر یاد بگیرند
چه بچه هایی اختلال یاد گیری دارن کسی اطلاعی داره
کودک قوانین ساده مهدکودک یا مدرسه را درک نکرده و از آنها پیروی نمی کند، همچنین تعامل خوبی با دوستانش نداره
کلمات و جملات را به طور صحیح بیان نمی کند و به سوالات پاسخ های نامربوط می دهد
در نوشتن، خواندن، درک مفهوم کلمات و اعداد با مشکل مواجه است و هنگام انجام فعالیت های ذهنی واکنش های هیجانی نشان می دهد
در راه رفتن، دویدن و عملکردهای حرکتی با مشکل مواجه است این ها از جمله عواملی هستند که در یادگیری و اختلال در یادگیری موثر هستند
پسرم پنچم علاقه به درس نداره همه راهها وشیوه های آموزشی وتربیتی را بکار بردم تاثیر نداره اصلا حرف درس که میارم حالش بد میشه .محیط را ترک میکنه تا نشنوه . در سنی هست که نمیتونم به آموزش مهارتی بفرستم . لطفا راهنمایی کنید
بهتر است یا او به صورت قراردادی پیش بروید مثلا در این ساعت باید کارهایت را انجام داده باشی» و یا «قبل از اینکه دوباره بهت سر بزنم، باید برنامهای بریزی و نوشتنیهایت را نوشته باشی» و یا «قبل از پایان ۳ماه، در این درس باید پیشرفت کرده باشی»کودک شما باید درک کند که برای پدر و مادرش درس نمیخواند بلکه این کار را برای خودش انجام میدهد تا به هدفی شخصی دست یابد.برای انجام تکالیف محیط مناسبی برایش فراهم کنید بین خواسته و توقعی که از فرزندمان داریم و عملی که خود انجام میدهیم انسجام وجود داشته باشد و باید خودتان در زندگی روزانه برایش یک الگو باشید.
سلام فرزند من کلاس چهارم است او در ماه هفت به دنیا آمده و با واکسن دوماهگی تشنج داشته و تا ۲ سالگی تحت درمان بوده . اکنون که کلاس چهارم هست متوجه مشکل جدی در او شده ام درسها را بارها و بارها می خواند و وقتی سوال می کنم یاد ندارد بارها برایش توضیح می دهم و … ولی بعد از حدودا ۲۰ بار که می خواند تازه یاد می گیرد. در ضمن اضطراب زیادی دارد قبل از پرسش و پاسخ تلفنی با معلمش همه مطالب را یاد گرفته و برای من می گوید ولی وقت تماس با معلم هنگ می کند و سوالهایی را که جوابش را به من گفته بود را بلد نیست و انگار از ذهنش پریده .لطفا راهنمایی کنید .
سلام مادر عزیز بهتر هستش شما در مورد اختلالات یادگیری اگاهی پیدا کنید و این مشکل فرزندتون رو با دکتر متخصص درمیون بزارید
سلام خواهرم دوتا فرزند دوقولو داره و متاسفانه از همسرش جدا شده این بچه ها در زمینه های دیگه که مشکل درن هیچ اصلا علاقه به درس خوندن ندارن من خودم معلم هستم خیلی موقع ها کمکشون مکینم ولی میبنم هیچکدومشون دوست ندارند درس بخونند و مشکلات این دوتا دانش اموز رو خود من معلم نتونستم حل کنم بنظرتون باید ببریمشون پیش مشاور ؟ طفلکیا خیلی تنها شدن
بله حتما بچه هارو پیش درمانگر ببرین چون مساله جدایی والدین برای بچه ها خیلی دردناکه و کم کم اسیب های دیگه بهشون وارد میشه اولین اسیب که متیونه همین افت تحصیلیشون باشه
سلام ما ترک زبون هستیم و پسرم از بچگی ترکی صحبت کرده الان که کلاس اول شده و قراره فارسی صحبت کنه تو حفظ کردن شعر و اینا مشکل داره یعنی دچار اختلال شده ؟ اخه حفظیجات رو خیلی بد حفظ میکنه و به سختی باید پیشش بشینم تا یاد بگیره ولی کاتون های ترکی فیلم شعر همشو حفظه باید واسه برطرف کردن مشکلش چیکار کنم ؟ مقاله تون خیلی عالی بود واقعا بسیاری از دانش اموزان ابتدایی مکشل دارن متاسفانه سیستم اموزشی ماهم هرچیزی رو یاد میدن جز اموزش
سلام فرزند شما هیچ اختلالی نداره چون در محیطی بزرگ شده که با زبان دیگه ای باهاش صحبت میشده به مرور زمان این شکل حل خواهد شد و بعد از مدتی خود به خود اشعار رو حفظ میکنه اگه متوجه شدین که این مشکل خیلی طول کشیده حتما به پزشک مراجعه کنید
دخترم 9 سالشه و اصرار داره براش گوشی بخرم و وقتی مخالفت میکنم لج میکنه و پرخاشگر میشه چیکار کنم که این رفتارش تغییر کنه؟
سلام ممنون از نظر شما
سعی کنین در موقعیتی جدی و مناسب علت مخالفت خودتون رو براش توضیح بدین و اینکه گوشی ممکنه چه اسیب هایی رو وارد کنه هر موقع پرخاشگری داشت جدی باشید و لبخند نزنید و برای رفتار زشت فرزندتون عواقب تعیین کنید که به ازای انجام مجدد این رفتار این عواقب رو خواهند دید
من دخترم کلاس اوله و همش میخواد که من کنارش باشم و تکالیفش رو انجام بده میدونم که سخته براش ولی نگران اینم که این رفتارش ادامه پیدا کنه خیلی بهم وابستس
سلام ممنون از نظر شما
از همین ابتدا که فرزند شما وارد دنبای اموزش شده سعی کنین این وابستگی رو کم کنین و بهش یاد بدین که خیلی از کارهارو خودش انجام بده خودش پیگیر درس و تکالیف باشه و این رو بهش یاد بدین که وظیفه شما نیست تکالیفش رو انجام بدین و از الان بهش یاد بدین هر کسی در هر کاری که بهش سپرده میشه و شما یک سری وظایف دارین که باید بهش رسیدگی کنین و فرزند شما هم باید به وظایف خودش رسیدگی کنه و مسئولیت کار خودش رو بپذیر
من دختری 8 ساله دارم که هم درس میخونه و هم کلاس ورزش و نقاشی میره اینکه روی چندتا کار تمرکز داره ممکنه نسبت به درسش دلسرد شه ؟؟
سلام
اگر کلاس های فرزندتون طوری هست که مجبور برای تمرین کردن ساعت های زیادی رو وقت بزاره و از ساعت درس خوندنش کم کنه بله ممکنه تاثیر گذار باشه بهتر اوایل که بچه ها تازه با درس آشنا میشن سعی کنیم با یک کلاس اموزشی شروغ کنیم و طوری نباشه که فرزند ما این حس بهش دست بده که ازادی نداره نمیتونه بازی کنه بیرون بره و مداوم باید تمرین کنه و درس بخونه
اموزش و تفریح توصیه همیشه ماست هم فرزند شما ازادی داشته باشه و هم درس بخونه یا هر مهارت دیگری زیاد بهشون فشار نیاریم