جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • محصولات
    • کارتون و انیمیشن
    • آموزش و تربیت کودک
    • روانشناسی کودک و والدین
    • هوش مالی کودک
  • بلاگ
خانم اجازه
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]

اطلاعات شخصی شما برای پردازش سفارش شما استفاده می‌شود، و پشتیبانی از تجربه شما در این وبسایت، و برای اهداف دیگری که در privacy policy توضیح داده شده است.

  • خانه
  • محصولات
    • کارتون و انیمیشن
    • آموزش و تربیت کودک
    • روانشناسی کودک و والدین
    • هوش مالی کودک
  • بلاگ
  • خانه
  • محصولات
    • کارتون و انیمیشن
    • آموزش و تربیت کودک
    • روانشناسی کودک و والدین
    • هوش مالی کودک
  • بلاگ
تماس با ما
خرید اشتراک
ثبت نام/ ورود
0
0 تومان 0 سبد خرید

راه های جذب دانش آموز به کلاس درس

23 شهریور 1400
ارسال شده توسط samira
مقالات

راه های جذب دانش آموز به کلاس درس

 

شخصیت یک فرد در تمایل به یادگیری و رفتن به مدرسه و بازی کردن نقش بسیار مهمی دارد و بیشتر دانش اموزانی که درسخوان شده اند از ابتدا و یا مادرزادی درس خوان نبوده اند اما دانش اموزانی هم وجود دارند که در برخی کارها بسیار خوب عمل میکنند و حتی در زمینه یادگیری هم خیلی خوب یاد میگیرند البته در این مورد داشتن انگیزه بسیار مهم است ما در این مقاله راهکارهایی به شما معرفی میکنیم که بتوانید در دانش اموزان و فرزندان خود انگیزه ایجاد کنید 

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معمان و والدین درباره فرزندان خوذ انجام می دهند این است که آنان یادگیری بچه ها را تنها به کلاس درس محدود می کنند. گرچه کلاس درس مهمترین منبع یادگیری شاگردان است اما اگر واقعا تمایل به رشد توانایی های کودک خود دارید؛ باید در بیرون از دیوارهای مدرسه و کلاس هم رشد فردی، فکری و اجتماعی هم صورت بگیرد.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by کنکور|konkor|کنکورتلاش (@konkortalash)

ایجاد انگیزه در دانش آموزان چه تاثیری روی یادگیری و رفتار آنها دارد؟

راه های جذب دانش آموز به کلاس درس
راه های جذب دانش آموز به کلاس درس

 

  • داشتن انگیزه یعنی مشخص کردن اهداف که میتواند تاثیر مستقیمی روی تلاش و کوشش برای رسیدن به اهداف شخص داشته باشد پس انگیزه در انتخاب یک دانش اموز تاثیر دارد مثلا تعیین میکند در چه کلاسی شرکت کنند علاقه به هنر دارند یا به فیزیک یا به طور مثال بعد از مدرسه مستقیم به خانه برمیگردد تا تکالیفش را انجام دهد یا در برنامه های فوق برنامه شرکت میکند
  • انگیزه باعث افزایش تلاش و انرژی دانش اموز میشود و انگیزه باعث میشود سخترین تکالیف ها را با ذوق و اشتیاق انجام دهد و مدام از زیر کار شانه خالی نکند
  • انگیزه تاثیر مثبتی بر روی شروع یک کاری و حتی ادامه دادن به ان کار را دارد و وقت زمان را برای انجام کار یک دانش اموز افزایش میدهد و فرد بیشتر و بیشتر یاد میگیرد و برای رسیدن به اهدافش تلاش میکند
  • انگیزه روی نوع اطلاعات و پردازش ان ها تاثیر میگذارد و فرایندهای شناختی را بهبود میبخشد چون خود دانش اموز زمانی که انگیزه کافی را داشته باشد بیشتر به درس توجه خواهد کرد و سعی در بهتر فهمیدن درس را دارد اما اگر دانش اموزی بدون انگیزه باشد تلاش زیادی برای یادگیری نمیکند شاید به صورت مصنوعی فرایند یادگیری را پشت سر بگذارد
  • دانش اموزانی که انگیزه دارند در کلاس شاگرد اول شوند یا نمرات عالی بگیرند و زمانی که نمره 20 میگیرند تشویق میشوند و نمره پایین بگیرند حس بدی را تجربه خواهند کرد و برای گرفتن نمره بالا بسیار تلاش میکنند این یعنی این دانش اموز انگیزه لازم را دارد و این انگیزه است که تعیین میکند کدام نتایج مشوق و کدام تنبیه کننده است
  •  در نهایت،‌ انگیزه باعث می‌شود عملکرد دانش آموزان بهبود یابد. تمام دلایلی که تاکنون به آنها اشاره کردیم، یعنی تلاش، پشتکار، فرآیندهای شناختی، همه و همه به بهبود عملکرد منجر می‌شوند.

 

تو فقط شروع کن …استاد پوریا مظفریان

 

View this post on Instagram

 

A post shared by پوريا مظفريان (@poorya_mozaffarian)

 چطور در دانش آموزان انگیزه ایجاد کنیم؟

راه های جذب دانش آموز به کلاس درس
راه های جذب دانش آموز به کلاس درس

آماده کردن فضای درس خواندن

  • چون دانش اموزان با معلم های زیادی سروکار دارند ایجاد انگیزه برای هر دانش اموز کاری بسیار دشوار میباشد یک موضوعی برای یک نفر جلب توجه میکند اما برای یک دانش اموز دیگر اصلا جالب نیست و اگر انگیزه وجود نداشته باشد یک مانع بزرگ بر سر راه تحصیلی دانش اموز ایجاد میشود و معلمین تمام تلاش خود را میکنند تا این مانع را بردارند و محیط مناسبی را برایشان ایجاد کنند تا انگیزه بیشتری داشته باشند و خوب یادبگیرند
  • زمانی دانش‌آموز به حرف معلم خود گوش می‌دهد که توانسته باشد، ارتباط خوبی با او برقرار کند و به او ثابت ‌شود که آنچه قرار است در کلاس درس یاد بگیرد برایش مفید است. وقتی دانش‌آموز مطمئن شود که معلم بهترین فرد برای کمک کردن به او است، با اشتیاق بیشتری در کلاس حاضر ‌می‌شود و به درس گوش می‌دهد.

۲. احساس خوبی در دانش‌آموزان ایجاد کنید

  • ‌اگر به دنبال ایجاد انگیزه در شاگردان خود هستید، باید به آنها ثابت کنید حرف‌های خوبی برای شنیدن دارید. ممکن است روز اول دانش‌آموزان با شما ارتباط خوبی برقرار نکنند، اما باید همه‌ی تلاش خود را برای جلب اعتماد دانش‌آموزان بکنید. معلم باید استعداد شاگردان خود را به خوبی شناسایی کند. در ادامه روش‌هایی معرفی می‌شود که می‌تواند تاثیر مثبتی بر دانش‌آموزان داشته باشد.
  • سخنران باشید. همیشه ایده و طرحی در ذهن خود داشته باشید و سعی کنید آن را در زمان مناسبی ارائه کنید. زیاد صحبت نکنید. خودرأی و مستبد نباشید. اطلاعات مفیدی برای ارائه در کلاس داشته باشید، با هوش باشید و بدون ترس، آنچه را که در ذهن‌تان می‌گذرد،‌ بیان کنید. یک معلم خودرأی و مستبد نمی‌تواند عملکرد موفقی هم داشته باشد.
    با اشتیاق درس دهید. حالت چشم و حتی گاهی لبخند کنایه‌آمیز معلم به یک دانش‌آموز ممکن است همه‌ی اشتیاق و انگیزه‌ی او را از بین ببرد. حتی اگر موضوعی را دوست ندارید طوری رفتار نکنید که دانش‌آموزان متوجه شوند. وقتی شما نسبت به موضوعی علاقه نشان می‌دهید، حرف شما برای شاگردان باورپذیرتر می‌شود.
    پرانرژی باشید. شور و اشتیاق امری مسری است. اگر سرکلاس پرانرژی باشید، بعید است دانش‌آموزی سر کلاس چرت بزند. پس همیشه با انرژی سر کلاس حاضر شوید.
    ظاهر آراسته داشته باشید. برای اینکه بتوانید تأثیر خوبی بر روی دانش‌آموزان داشته باشید، لازم است قبل از رفتن به کلاس درس از خوب بودن ظاهر خود مطمئن شوید. با توجه به اهمیتی که پوشش و لباس معلم بر روی دانش‌آموزان دارد، پیشنهاد می‌شود معلم در انتخاب لباس وسواس بیشتری داشته باشد.

۳. سنگ تمام بگذارید

  • برای رسیدن به هدف خود بیشتر تلاش کنید، حتی بیشتر از تلاشی که ممکن است هر معلم دیگری انجام دهد. اگر دانش‌آموزی تکلیف خود را به موقع انجام نمی‌دهد، بعد از کلاس با او صحبت کنید و در انجام تکلیف کمکش کنید، شاید لازم باشد روش مناسب انجام پژوهش را دوباره برایش توضیح دهید. اگر احساس می‌کنید هنوز هم متوجه موضوع نشده است نشان دادن تکالیف انجام شده‌ی دانش‌آموزان دیگر ممکن است بتواند به او کمک کند. اگر تنبلی می‌کند، با صحبت شما دیگر بهانه‌ای برای ادامه‌ی این روند نخواهد داشت و اگر نمی‌دانست چطور باید تکالیفش را انجام دهد،‌ با مشاهده‌ی تکالیف دیگر دانش‌آموزان و کمک شما، مشکلش برطرف خواهد شد.
  • با دقت به همه‌ی سؤالات دانش‌آموزان پاسخ دهید و مطمئن شوید که کاملا متوجه درس شده‌اند. یاداوری کنید که فقط یکبار با دقت پاسخ آنها را می‌دهید. قبل از پایان کلاس حتما مطمئن شوید شاگردان درس را کامل یاد گرفته‌اند.
    البته بین سنگ تمام گذاشتن برای دانش‌آموزان و اجازه‌ی سوء استفاده دادن به آنها از زمین تا آسمان فرق است. باید در وقت نیاز به آنها کمک کرد ولی هر جا متوجه شدید که از اعتماد و تلاش شما سوء استفاده می‌شود و یا خط قرمزهای شما را زیر پا گذاشته‌اند، همان‌جا کار را متوقف کنید و تذکر دهید.

۴. اطلاعات بیشتری در مورد موضوع درس در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید

  • اگر دوست دارید دانش‌آموزان نسبت به موضوع در حال تدریس علاقه‌ی بیشتری از خود نشان دهند، سعی کنید، موضوعات درسی را بیشتر بسط دهید. همیشه اطلاعات خود را مطابق با علم روز، به‌روزرسانی کنید و آخرین اخبار پیرامون موضوعات درسی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید. برای مثال، اگر معلم علوم هستید هم می‌توانید یک مقاله‌ی علمی را سر کلاس برای شاگردان خود بخوانید یا خلاصه‌ای از یک مقاله و تصاویر مربوط به آن را به دانش‌آموزان نشان دهید و سپس سؤالاتی در مورد مقاله، تصاویر و برخی جملات آن از دانش‌آموزان بپرسید و ببینید چقدر از مطلب را فهمیده‌اند. به دانش‌آموزان علاقه‌مند بگویید اگر دوست دارند یک نسخه از این مقاله را برای مطالعه‌ی بیشتر از شما دریافت کنند.
  • توجه داشته باشید که علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به درس و موضوعات درسی، ‌مهم‌ترین وظیفه‌ی یک معلم خوب است. هدف معلم فقط فراهم کردن مطالب آموزشی و ارائه‌ی آن‌ها به دانش آموزان نیست.

۵. تکالیفی به دانش‌آموزان دهید که به رشد آنها کمک کند

  • تکالیف و پروژه‌هایی که به دانش‌آموزان می‌دهید، باید علاوه‌بر اینکه باعث رشد خلاقیت دانش‌آموزان می‌شود جنبه‌ی سرگرمی نیز داشته باشد. برای مثال،‌ فعالیت فوق برنامه‌ای برای کلاس علوم یا هر کلاس دیگری طراحی کنید، مثل بازدید از موزه‌ی حیات وحش برای درس علوم کودکان. یا از دانش‌آموزان بخواهید یادداشتی در مورد موضوع درس بنویسند و برای تشویق آنها، یادداشت یا مقاله‌ی نوشته شده را چاپ کنید و در کتابخانه‌ی مدرسه یا محله در دسترس سایرین قرار دهید.
  • استفاده از این روش و یا به کارگیری روش‌های متفاوت دیگر کاملا به معلم بستگی دارد. ممکن است معلم این برنامه‌ها را در ساعت کلاس انجام دهد یا برای جلوگیری از تداخل موضوع پروژه با درس و کمبود وقت، زمان دیگری را به آن اختصاص دهد.

۶. شوخ طبع باشید

  • شاد و شوخ‌طبع بودن معلم در کلاس موجب توجه بیشتر دانش‌آموزان به درس می‌شود. همیشه فضایی شادی در کلاس ایجاد کنید، با این کار دانش‌آموزان ارتباط بهتری با معلم و مدرسه برقرار می‌کنند. اگر رفتار معلم در کلاس درس خشک و جدی باشد، دانش‌آموزان نمی‌توانند ارتباط خوبی با معلم برقرار کنند. هرچه فضای کلاس شادتر باشد، انگیزه‌ی دانش‌آموزان برای یادگیری نیز بیشتر می‌شود. البته ایجاد تعادل در حفظ یک فضای شاد که از کنترل نیز خارج نشود، از مهارت‌های یک معلم خوب است.

۷. شایستگی خود را ثابت کنید

  • معلم باید بتواند دانش‌آموزان را متقاعد کند به صحبت‌هایش گوش دهند. اگر دوست دارید دانش‌آموزان در زمینه‌ی درسی انگیزه‌ی بیشتری برای مطالعه داشته باشند، باید استعدادها و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارید. فقط یک معلم نباشید. در کاری که قرار است انجام دهید، بهترین باشید. با غرور و تکبر صحبت نکنید. معلم می‌تواند الگوی خوبی برای شاگردان خود باشد، پس موفقیت‌ها و تجربه‌های خوب خود را در زمینه‌هایی که احساس می‌کنید می‌تواند برای دانش‌آموزان جالب و مفید باشد، تعریف کنید. دانش‌آموزان را مجبور به حرف زدن نکنید. ایجاد یک رابطه‌ی دوسویه و پرسش و پاسخ بهترین روش برای داشتن یک ارتباط خوب است.
  • اگر دانش‌آموزان احساس کنند شما وظیفه‌ی خود را نمی‌دانید، از این فرصت برای تنبلی کردن در انجام تکالیف استفاده می‌کنند و یا اگر تصور کنند شما توجهی به درس ندارید از خواندن دقیق مطالب آموزشی سرباز می‌زنند.

۸. به حالات روحی دانش‌آموزان بیشتر توجه کنید

  • اگر دانش‌آموزی دچار افسردگی شده است و یا حس می‌کنید حال خوبی ندارد،‌ بعد از کلاس با او صحبت کنید. در هنگام سؤال کردن به چشمهایش خیره نشوید. اگر تمایل نداشت در مورد مشکلش صحبت کند، اصرار نکنید، مگر اینکه مطمئن شوید مشکل بسیار جدی است. فقط بگویید که احساس کرده‌اید، کمی گرفته است. بحث را ادامه ندهید و سراغ کار خود بروید. همین قدر که دانش‌آموز احساس کند مورد توجه شما قرار گرفته است، کافی است.
  • توجه معلم به دانش‌آموز حس خوبی را در او ایجاد می‌کند و باعث می‌شود با تلاش و انگیزه‌ی بیشتری سر کلاس حاضر شود. اما اگر احساس کند معلم اصلا متوجه تغییر حالت روحی او نمی‌شود، دچار سرخوردگی می‌شود و انگیزه‌اش را برای درس خواندن و حضور در کلاس از دست می‌دهد.
    گاهی معلم می‌تواند با توجه به شرایط، قوانین و اصول کاری خود را تغییر دهد. این کار موجب افزایش اعتماد دانش‌آموزان به معلم می‌شود. وظیفه‌ی معلم پیدا کردن مشکل و تلاش برای رفع آن است (حتی اگر فکر می‌کنید دانش‌آموز هیچ مشکلی ندارد و فقط تنبلی می‌کند). به دانش‌آموزی که تکالیفش را انجام نداده است، فرصت بیشتری بدهید و کمی موضوع تحقیق را ساده‌تر و یا میزان تکالیف را کمتر کنید. گاهی کمی انعطاف لازم است، اما باید این موضوع را برای دانش‌آموزان توضیح دهید که قرار نیست همیشه این اتفاق بیفتد.

۹. از دانش‌آموزان بخواهید نظرات خود را بیان کنند

  • اگر دانش‌آموزان احساس کنند که در کلاس درس فقط شما صحبت می‌کنید و نظر آنها برای شما اهمیت ندارد، انگیزه‌ای ای حضور در کلاس و گوش دادن به درس نخواهند داشت. اما اگر نظر آنها را در مورد یک موضوع خاص سیاسی، یک متن ادبی یا میزان اعتبار یک آزمایش علمی بپرسید، علاقه‌ی بیشتری به موضوع درس نشان می‌دهند و ایده‌ها و نظرات خود را در کلاس مطرح می‌کنند. اگر احساس کنند معلم به حرف‌های‌شان گوش می‌دهد،‌ از لاک خود بیرون می‌آیند و در بحث‌های کلاسی شرکت می‌کنند.
  • توجه داشته باشید که بین تشویق کردن دانش‌آموزان به شروع یک بحث سالم و بیان نظرات بی‌اساس که هیچ کمکی به پیشرفت موضوع درس نمی‌کند، ‌فرق زیادی است. بحث را مدیریت کنید و از دانش‌آموزان خواهش کنید هیچ حرفی را بدون سند و مدرک نزنند.
    البته، اگر شما معلم ریاضی و یا زبان هستید و فرصت کمتری برای ایجاد چنین مباحثی در کلاس دارید،‌ سعی کنید اطلاعات جذابی در مورد درس آماده کنید و در کلاس طرح کنید.

۱۰. دانش‌آموزان را به بحث کردن و ایجاد فضای شاد در کلاس تشویق کنید

  • اگر در تمام مدت کلاس فقط شما صحبت کنید، کلاس برای دانش‌آموزان کسل کننده می‌شود و باید انتظار چرت زدن دانش‌آموزان را هم داشته باشید. دنبال راهی باشید که دانش‌آموزان در تمام مدت حضور در کلاس، با اشتیاق به درس گوش کنند. از دانش‌آموزان هم بخواهید در کلاس مشارکت داشته باشند. سؤال بپرسید ولی همه‌ی دانش‌آموزان را مخاطب سؤال خود قرار ندهید، بهتر است یکی از دانش‌آموزان را صدا بزنید و سؤال خود را مستقیم از او بپرسید، وقتی سؤال از کل کلاس پرسیده می‌شود، فقط دانش‌آموزانی که جواب سؤال را بلد هستند در بحث شرکت می‌کنند.
  • استفاده از این شیوه باعث می‌شود دانش‌آموزان قبل از کلاس نیز درس را مطالعه کنند و با شوق و انگیزه‌ی بیشتری در کلاس حاضر شوند، چون احساس می‌کنند قرار است نظرات آنها هم در کلاس شنیده شود.

۱۱. قبل از تشویق کردن، با روحیات و ویژگی‌های شاگردان خود آشنا شوید

  • اگر برای اولین بار است که وارد یک کلاس می‌شوید و در اولین برخورد به دانش‌آموزان بگویید: «شما افراد خارق‌العاده ای هستند و قرار است در این کلاس یاد بگیرید که چگونه می‌توانید دنیای خود را عوض کنید»، مطمئنا دانش‌آموزان حرف شما را باور نمی‌کنند و ارزشی برای این حرف‌ها قائل نمی‌شوند. چیزی که در آن لحظه دانش‌آموزان فکر می‌کنند، این است که چگونه شما بدون هیچ شناختی در مورد آنها، آنقدر راحت نظر می‌دهید. چگونه انتظار دارید که دنیا را تغییر دهند وقتی هنوز برای آنها توضیح نداده‌اید که منظور شما از دنیا چیست؟ چگونه ممکن است از همه‌ی افراد یک جور انتظار داشت و البته حق با آنهاست.
  • بیشتر معلم‌ها تصور می‌کنند، همه‌ی دانش‌آموزان مثل هم هستند و خیلی راحت نظرات خود را بیان می‌کنند ولی یک معلم خوب و حرفه‌ای می‌داند که خصوصیات و ویژگی‌های دانش‌آموزان با هم متفاوت است.
    حتی از گفتن عبارت «برخی از شما» هم خودداری کنید. (فراموش نکنید که برخی از این دانش‌آموزان وکیل می‌شوند و برخی دکتر و یا شغل های دیگر). صحبت‌های خود را مطابق با شرایط کلاس تغییر دهید.
    کمی شوخ‌طبع باشید و طوری صحبت کنید که دانش‌آموزان باور کنند شما چیزهایی در مورد آنها می‌دانید و انتظاراتی نیز از آنها دارید. وقتی خودتان را به دانش‌آموزان ثابت کنید، آنها نیز تمام تلاش خود را می‌کنند تا خودشان را به شما اثبات کنند.

۱۲. به دانش‌آموزان نشان دهید چرا لازم است این درس‌ها را یادبگیرند.

  • آنها را با موضوعاتی روبه‌رو کنید که قبلا کمتر به آن توجه کرده‌اند. موضوعات مربوط به مردم، جامعه، کشور و جهان. هر چیزی که برای شما مهم است. هر چیزی که فکر می‌کنید توجه به آنها انگیزه‌ی دانش‌آموزان را بیشتر می‌کند. وقتی اعتماد آنها را به دست آوردید، به حرف شما گوش می‌کنند، سعی می‌کنند درس را یاد بگیرند حتی اگر علاقه‌ای به آن نداشته باشند باز هم تلاش خود را می‌کنند.
  • ممکن است موضوعی که انتخاب کرده‌اید برای دانش‌آموزان جالب نباشد و ندانند این درس چه فایده‌ای دارد. برای اینکه دانش‌آموزان اطلاعات بیشتری از درسی که قرار است یاد بگیرند به دست بیاورند و بدانند این دروس در آینده به چه دردی می‌خورد، می‌توانید یک کتاب یا روزنامه در مورد تأثیر مبحث آموزشی بر دنیای اطراف و زندگی آنها در کلاس معرفی کنید. وقتی دانش‌آموزان تأثیر مباحث آموزشی را در زندگی واقعی خود ببینند، علاقه‌ی بیشتری به درس نشان می‌دهند و با انگیزه‌ی بیشتری درس را دنبال می‌کنند.

به صحبت های اقای پوریا مظفریان با دقت گوش دهید 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by پوريا مظفريان (@poorya_mozaffarian)

راه های جذب دانش آموزان به کلاس درس

راه های جذب دانش آموزان به کلاس درس
راه های جذب دانش آموزان به کلاس درس

توجه به آرامش و بهداشت روانی بچه ها :

اگر محیطی شاد و ارام درست کنید یادگیری سریع تر اتفاق می افتد و دانش اموزان با علاقه و اشتیاق بیشتری میل به یادگیری خواهند داشت

استفاده از بازی و تفریح در صورت امکان در تدریس :

با ایجاد بازی و سرگرمی خستگی در بچه ها کمتر شده و با شوق زیادی مطالب را یاد میگیرند

توجه معلم به روحیات و حالات دانش آموزان در حین تدریس :

اگر معلمین در دانش اموزان خستگی و یکنواختی احساس کردند میتوانند با خواندن شعر و یا بیان خاطره ای کوتاه و …فضای کلاس را عوض کنند

آموزش خوب گوش دادن – خوب دیدن – استفاده از همه حواس در درک و شناسایی هر موضوعی

شناسایی دانش آموزان از نظر موقعیت فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، خانواده ها ، سلامت اولیاء آنها و عدم ابتلاء هر یک از افراد خانواده به اعتیاد و یا بیمارهای غیرقابل علاج، کارکردن و در آمد زا بودن یا نبودن دانش آموز و … در چگونگی برخورد با دانش آموزان بسیار موثر است که اگر این برخورد صحیح صورت بگیرد قطعاً در امر آموزش موثر است .

ایجاد فرصتهایی برای بالابردن اعتماد به نفس فراگیران مثلاً برگزاری نمایشگاهی از کارهای دانش آموزان ، یا گوشزد کردن استعدادهای فراگیران با استفاده از دانش آموزان برای تفهیم مطالب و توضیح در مورد مطلب ارائه شده به سایر دانش آموزان گاه توضیح برخی از دانش آموزان بهتر از ما می تواند مطلب را به دانش آموزان ضعیف تفهیم نماید .

ارائه تکالیف متنوع در جذب دانش آموزان بسیار موثر است .

برقراری ارتباط مناسب با دانش آموزان :

باید شرایطی فراهم شود تا این ارتباط شکل بگیرد و باید بر ذهن و جان دانش اموز تاثیر مثبتی بگذارد

چیدمان کلاس و فضا سازی مناسب نیز بخشی از نیاز دانش آموزاست . فضای درس با چیدمان میزها و صندلی ها ، نیمکت ها ، تخته سیاه ، قفسه کتابها و تجهیزات کمک آموزشی است که فضا را برای آموزش فراهم می کند و دیگر ارتباط مناسب آموزگار با دانش آموزان را می توان نام برد که ارتباط صمیمی و دوستانه باعث می شود دانش آموزان با علاقه و مناسب و سرعت بیشتری را بیاموزند .

نحوه صحیح ارتباط با والدین دانش آموزان و توجیه آنها در ایجاد محیطی مناسب برای فرزندانشان که طیب خاطر به امر آموزش بپردازند .

اموزش نباید خیلی خشک و رسمی باشد و باید دانش اموز محوری باشد تا فضای خوبی برای تدریس ایجاد شود اینگونه خوشایندتر است و براحتی دانش اموز را به سوی محتوا میکشاند و فعالتر میشوند و یادگیری بهتری از قبل خواهند داشت

استفاده از انتقال مثبت :

به این معنا که اگر موضوعی آموختن موضوع دیگری را آسان می کند یا زمان یادگیری را کاهش می دهد ابتدا آن موضع را مطرح می نمائیم .

رفتارهای آفریننده و خلاق را برای بچه ها سر مشق قرارداده و تشویق نمائیم .

به تفاوتهای فردی دانش آموزان توجه گردد .

تجارب دانش آموزان را به موقعیت های خاص محدود نکینم از آنها کارهای تازه بخواهیم .

معلومات و فنون جدید را با آموخته های قبلی پیوند دهیم .

فرصتهایی برای خودآموزی و استفاده از یادگیری اکتشافی برای دانش آموزان فراهم کنیم . به راه حلهایی تازه و اندیشه های غیرمعقول احترام بگذاریم .

همیشه با جدیت برخورد نکنیم ، اگر بچه ای عذری داشت برای اولین بار بپذیریم .

تکالیف کافی، متنوع ، پر محتوا به دانش آموزان بدهیم .

استفاده از کارتهای امتیازی در کلاس با این روش بین دانش آموزان رقابت مثبت و سازنده ایجاد می شود که این مسئله هم می تواند تاثیر به سزایی در جذب دانش آموزان داشته باشد. البته این مسئله ( کارتهای امتیازی ) باید ادامه دار و جدی باشد تا دانش آموزان با جدیت و پشتکار بیشتری تلاش نمایند .

گروه بندی دانش آموزان :

باید گروه و سرگروه تعیین کرد و هر هفته سرگروه ها تعویض شوند و حتی این امکان به دانش اموزان ضعیف هم داده شود و این امر باعث روحیه دادن و تلاش بیشتر در همه دانش اموزان به ویژه دانش اموزان ضعیف میشود

بعضی از دروس را در صورت امکان به صورت شعر بخوانند مثلاً جدول ضرب را می توان با این شیوه خیلی سریع به دانش آموزان آموزش داد .

استفاده از فلش کارتها :

به طور مثال در درس فارسی می توان از بچه ها خواست که روی مقواهای رنگی لغت ها را بنویسند و در جای دیگر معنی ها و هم خانواده ها را .از دانش آموزان بخواهیم معنی ها و هم خانواده ها را پیدا کنند .

فن بیان و قدرت نفوذ کلام معلم: هم یکی دیگر از عوامل موثر در جذب دانش آموزان است .

 

استعداد یا تلاش …استاد پوریا مظفریان 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by پوريا مظفريان (@poorya_mozaffarian)

 

پیشنهاد ما :رابطه برخورد عاطفی معلم با پیشرفت تحصیلی دانش اموز 

 

به طوركلي به‌منظور افزايش انگيزه دانش‌آموزان و سوق دادن آنها به سمت دروني شدن انگيزه‌ها راهكارهاي زير توصيه مي‌شود:

  1. سعي كنيم اولويت تجربه‌هاي دانش‌آموزان براي آنها جالب باشد، احساس موفقيت اوليه اعتماد به نفس آنها را افزايش مي‌دهد. اين موضوع در مسابقات ورزشي نيز مشهود است.
  2. براي موفقيت دانش‌آموزان پاداش در نظر بگيريم. منتظر نباشيم تا افت تحصيلي اتفاق افتد و سپس موفقيت را تحسين كنيم.
  3.  با احترام گذاشتن به تفاوت‌هاي فردي دانش‌آموزان، هرگز آنها را با يكديگر مقايسه نكنيم.
  4.  دانش‌آموزان را در كلاس كمتر درگير مسائل عاطفي منفي نمائيم و نسبت به حساسيت‌هاي عاطفي آنان آشنا و در كاهش آن كوشا باشيم. سخت‌گيري و انضباط شديد، تبعيض، بيان قضاوت‌هاي منفي و خبرهاي ناخوشايند از جمله عواملي است كه موجب درگيري ذهني و كاهش علاقه به يادگيري مي‌شود.
  5.  بلافاصله پس از آزمون يا پرسش كلاسي، دانش‌آموزان را از نتيجه كار آگاه كنيد
  6.  براي اينكه دانش‌آموز بداند، در طول تدريس به‌دنبال آموختن به چيزي باشد، بيان اهداف آموزشي مورد انتظار از او را در ابتداي درس فراموش نكنيم
  7.  چگونگي يادگيري و نحوه انجام كار براي دانش‌آموز مشخص شود.
  8.  به‌منظور افزايش حس كفايت در دانش‌آموز از او بخواهيم مطالب ياد گرفته شده را به دوستان يا كلاس آموزش دهد.
  9.  در مورد مشكلات درسي دانش‌آموز و ريشه‌يابي آن، با او تبادل نظر و گفت‌وگو كنيم.
  10.  تشويق كلامي در كلاس، به صورت انفرادي بسيار حائز اهميت است.
  11.  مطالب درسي را به ترتيب از ساده به دشوار مطرح كنيم.
  12. – از بروز رقابت ناسالم در بين دانش‌آموزان پيشگيري شود.
  13.  در فرآيند آموزش متكلم وحده نباشيم و يادگيرندگان را در يادگيري مشاركت دهيم.
  14. علاقه به دانش‌آموزان و تعلق خاطر و اهميت دادن به يكايك آنها، سطح انگيزه‌ها را افزايش مي‌دهد.
  15.  آموزش را با «تهديد» پيش نبريم.
  16.  براي دانش‌آموزان با انگيزه، خوراك علمي كافي داشته باشيم.
  17. با محول كردن مسئوليت به دانش‌آموزان كم توجه، آنان را به رفتارهاي مثبت هدايت و علل كم‌توجهي در آنها را بررسي كنيد.
  18.  شيوه‌هاي تدريس را از سنتي به شيوه‌هاي روز تغيير داده و با استفاده از تكنولوژي آموزشي، حواس پنجگانه دانش‌آموزان را به كار گيريم.
  19. ميان درس كلاس و مسائل زندگي كه به وسيله همان درس قابل حل است، ارتباط برقرار كنيم.
  20. تدريس را با طرح مطالب و پرسش‌هاي جالب توجه آغاز كرده و با تحريك حس كنجكاوي، دانش‌آموزان را برانگيخته‌تر سازيم.
  21.  به وضعيت جسماني دانش‌آموزان توجه كرده و علل جسمي بي‌توجهي و كاهش انگيزه آنان را بيابيم.
  22.  محيط كلاس را با طراحي زيبا و مناسب، جذاب سازيم تا مانع بروز كسالت روحي شويم.
  23.  با فرهنگ و تاريخچه زندگي افراد مدرسه يا محله‌اي كه در آن تدريس مي‌كنيم، آشنا شده و در طول تدريس از مثال‌هاي آشنا استفاده كنيم.
  24. به منظور اطلاع از نتيجه فعاليت درسي دانش‌آموزان و ارائه بازخورد به موقع و مناسب، تكاليف آنان را بلافاصله در جلسه بعدي ملاحظه و با رفع اشكالات، جنبه‌هاي مثبت را تشويق كنيد.
  25.  در گرفتن آزمون و امتحان به قول خود عمل كنيم.
  26. زمان يادگيري بايد در حد توان دانش‌آموز باشد. براي تجديد قوا و انگيزه در ميان كلاس از وقت تفريح و استراحت غافل نشويم.
  27.  دانش‌آموز را از ميزان پيشرفت خود آگاه سازيم تا بداند براي رسيدن به هدف چه گام‌هاي ديگري بردارد.
  28. به لحاظ اخلاقي و ايجاد انگيزه، هميشه خوش‌اخلاق و خوش‌رو باشيم.
  29.  به منظور افزايش حس كفايت و مشاركت در ارائه دروس از نظرات دانش‌آموزان استفاده كنيم.
  30. مطمئن باشيم كه توجه دانش‌آموزان براي شروع تدريس آماده است.
  31.  تمام مطالب دشوار را يكجا و در يك جلسه آموزش ندهيم.
  32.  به خاطر داشته باشيم، توجه افراطي به دانش‌آموزان (قوي يا ضعيف) موجب متشنج شدن فضاي كلاس مي‌شود.
  33. – دانش‌آموزان را به گروه‌هاي «خوب»، «بد» و «ضعيف» تقسيم‌بندي نكنيم.
  34.  از ورود به موضوعات حاشيه‌اي كه منجر به انحراف توجه كلاس مي‌شود، بپرهيزيم.
  35.  با ايجاد جلسات بحث و تحليل به دانش آموزان فرصت تفكر و اظهار نظر بدهيم.
  36. هرگز دانش‌آموزان را مجبور به انجام فعاليت‌هاي تحقيركننده نظير «جريمه» نكنيم.
  37.  به افراد درون‌گرا، كمرو، مضطرب كه تمايلي به ابراز وجود ندارند، توجه كرده و با تقويت رفتارهاي مثبت، آنها را به مشاركت در بحث‌هاي كلاسي و كارهاي گروهي تشويق كنيم.
  38.  در روش‌هاي تدريس، كنفرانس و سمينار را مد نظر قرار دهيم.
  39. – تأكيد بر نمره، اضطراب دانش‌آموزان را افزايش مي‌دهد و مانع از توجه كامل به موضوع درس مي‌شود. اين دانش‌آموزان با وجود تلاش زياد از نمرات پاييني برخوردارند و به تدريج رابطه ميان تلاش و نتيجه را ناديده مي گيرند كه در نهايت منجر به از دست رفتن انگيزه خواهد شد.
  40.   گاهي از تجربه‌هاي دوران تحصيل و شكست‌ها و موفقيت‌هاي خود براي دانش‌آموزان صحبت كنيد

نتیجه گیری : 

ما در این مقاله سعی کردیم چندین راهکار در اختیار شما قرار دهیم تا به نوعی رفتار و نوع اموزش ما برای هر دانش اموزی تغییر پیدا کند شغل معلمی بسیار بسیار شغل سختی است چون باید در همه زمینه ها اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند ارتباط خوبی با شاگردانش داشته باشد پس باید این نکته را به یاد داشته باشیم که با داشتن مهارت و تجربه و ایجاد انگیزه و اشتیاق میتوانیم در هر شغلی موفق شویم

 

برچسب ها: فعال بودن دانش اموزان در کلاسفواید استفاده از روش های تدریس فعال
قبلی بهترین روش درس خواندن برای شب امتحان
بعدی 7 عادت کوچک که می تواند زندگی شما را تغییر دهد

پست های مرتبط

13 شهریور 1404

Elementor #13780

Amiroade
ادامه مطلب

17 اسفند 1403

“چگونه کودکان 9 تا 12 ساله را به دنیای کارآفرینی وارد کنیم؟”

samira
ادامه مطلب

6 اسفند 1403

راهکارهای عملی برای مدیریت خشم کودکان در سنین 3 تا 7 سال

samira
ادامه مطلب

4 اسفند 1403

تأثیر موسیقی بر رشد ذهنی و عاطفی کودکان

samira
ادامه مطلب

3 اسفند 1403

طرز آموزش حروف به کودکان چه است؟

samira
ادامه مطلب

19 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • khatiby گفت:
    3 آبان 1400 در 11:57 ق.ظ

    واقعا مطالبتون خیلی عالی بود من یک معلم هستم روش هایی دارم واسه جذب دانش اموزان به کلاس درسهام یه چند تا روش بود واقعا بدردم خورد مخصوصا اون فلش کارت ها

    پاسخ
    • samira گفت:
      4 آبان 1400 در 11:31 ق.ظ

      امیدواریم که همه این راه و روش هارو استفاده کنید

      پاسخ
  • shayan&&&55 گفت:
    3 آبان 1400 در 12:00 ب.ظ

    سلام دختر من 11 سالشه اتفاقا فضای کلاسشون خیلی عایه برخورد معلمشون یعنی کار معلمشون خوبه برای اینکه چجوری دانش اموزاشو جذب کنه به کلاس یعنی خ.شبختانه اصلا خسته نمیشه از درس من راضیم امیدوارم تو کل ایرن همچین معلم هایی باشن مرسی از کمکتون

    پاسخ
    • samira گفت:
      4 آبان 1400 در 11:32 ق.ظ

      قطعا در کشور عزیزمون همه معلم ها تلاش بسیار زیادی برای فرزندان این جامعه میکنند بهتره که ما به عنوان والدین اگاهی رو در زمینه تربیت فرزندانمون بیشتر کنیم که خدای نکرده در مدارس دچار مشکل نشن

      پاسخ
  • modiry35 گفت:
    8 آبان 1400 در 10:20 ق.ظ

    من دبیر شیمی هستم روش تدریسم به گفته بسیاری از دانش اموزام خیلی هم عالیه ولی یکی دوساله که کلاسا مجازی شده واقعا احساس میکنم هیچ کدوم از دانش اموزام به صحبت هام درسهام گوش نمیدن یهنی راه جذبشون به کلاس دررس چیه لطفا کمکم کنید

    پاسخ
    • samira گفت:
      10 آبان 1400 در 9:59 ق.ظ

      نبود امکان حضور و غیاب دانش‌آموزان،مشخص نبودن و رسمیت نداشتن حریم کلاس، قرار نداشتن هم‌کلاسی‌ها در کنار یکدیگر و نبود ارتباط تعاملی و متقابل بین دانش‌آموز و معلم از جمله نقاط ضعف این روش محسوب می‌شود. شما میتوانید رابطه عاطفی خوبی با دانش اموزاتون داشته باشید و با گذاشتن فیلم های اموزشی و محتواهای اموزشی که دانش اموز رو به کلاس مجازی جذب میکنه براشون بزارین چون نباید همش در زمینه درس شیمی تدریس کنین و بهتره ارتباطاتتون حتی بعد از کلاس هم حفظ بشه یعنی با شما احساس راحت تری داشته باشند و مسائل تشویقی چه از نظر کلامی چه از نظر فیزیکی داشته باشید باید با روحیات دانش اموزاتون به خوبی اشنا باشید و میتونین وسط کلاس زمانی رو برای استراحت یا پخش کردن اهنگ و موسیقی دلنشین قرار بدین و بیشتر روی روش تدریسی خودتان کار کنید تا بیشتر جذب شوند

      پاسخ
  • مهدیار گفت:
    8 آبان 1400 در 10:22 ق.ظ

    معلم پسر من هر روز حضور غیاب میکنه و درس میپرسه. هر روز تکلیف میگه و باید عکس تکالیف براش بفرستیم. همه‌ی اینا توی ارزشیابی مؤثره.به نظرم اینطوری بیشتر جذب میشه

    پاسخ
    • samira گفت:
      10 آبان 1400 در 9:45 ق.ظ

      درواقع در حیطه درسی نباید زیاد سخت گیرانه عمل کرد و نه خیلی اسان گرفت بیشتر باید کاری کنند با تشویق دانش اموزان حتی در کلاس های انلاین اون ها رو جذب کلاس کنند به طوری که داشن اموز زده نشه این کاری که معلم پسر شما انجام میده هم بسیار عالی جواب خواهد داد

      پاسخ
  • mahdis گفت:
    8 آبان 1400 در 10:25 ق.ظ

    من یسال شاگرد داشتم توخونه کلاس اول رو ۲بار خونده بود هزارتا معلم خصوصی عوض کرده بود ولی یاد نمیگرفت من تا جدول ضربم بهش جلوجلو یاد دادم🥰

    پاسخ
  • ba21no گفت:
    12 آبان 1400 در 12:31 ب.ظ

    بله واقعا بعضی از بچه ها با تمام توانشون دارن درس میخونن اما بعضی از معلما و مدیر ها به خاطر اینکه نمره دانش آموز سال قبل پایین بوده میگن تقلب کرده چرا الکی تهمت میزنن من خودم کتاب رو میدم دست پدر و مادرم خودم هرچی که بلدم مینویسم اینکه با تلاش و هوش خودت بیای بالا خیلی بهتره اما متاسفانه بعضیا فکر میکنن همه دارن تقلب میکنن و بچه ها رو قبول ندارن…

    پاسخ
    • samira گفت:
      15 آبان 1400 در 11:11 ق.ظ

      خود معلم با روش هایی که داره میتونه متوجه بشه که دانش اموز هیچ تقلبی نکرده مثل به صورت انلاین شفاهی پرسیدن شما این روال رو تا رسیدن به موفقیت ادامه بدین

      پاسخ
  • saaahell گفت:
    12 آبان 1400 در 12:33 ب.ظ

    بچه باید خودش انگیزه داشته باشه و برای هدفش بجنگه وگرنه اولیا هر کاری هم بکنن بچه باز همونه من خودم 12 سالمه و انقدر روز و شب بیدار میمونم چرا ؟چون هدف دارم و میجنگم حتی الان که تابستونه درسا ی سال قبل و بعد رو مرور میکنم و یاد میگیرم

    پاسخ
    • samira گفت:
      15 آبان 1400 در 11:10 ق.ظ

      سلام خیلی خوشحالیم که شما انگیزه کافی برای درس خوندن رو دارین اما افراد با هم نوع مهارت و یادگیریشون فرق میکنه شاید شما در خونواده ای بزرگ شدین که خیلی از شما تعریف و تمجید شده و تشویق به درس خوندن شدین یا رفتار والدین باهاتون بسیار عالی بوده و بدون اینکه خودتون هم مطلع باشید اون ها شرایط رو برای بهبود سلامت جسمی و روحی شما فراهم کردند که به اینجا رسیدید این که باید انگیزه در فرد باشه کاملا درست هست اما این انگیره باید ایجاد بشه در کودکی که حتی سه ساله هستش چون هیچ اطلاعاتی از خودش نداره

      پاسخ
  • سلطان پور گفت:
    17 آذر 1400 در 11:15 ق.ظ

    ب من خودم دبیر زیست هستم اما ابتدایی درس میدم درس علوم و درسهایی که باید عملی یاد بگیرن رو با پازل درس میدم دانش اموزا رو گروهی تقسیم بندی میکنم و هر دانش اموز واسه مسولیت خودش مسول هستش و برای اینکه تکلیفشو کامل کنه با هم گروهیاش مشارکت داره و با درگیر مردنشون اون ها رو مشغول میکنم به محتوای درس و خیلی خوب هم یاد میگیرن

    پاسخ
    • samira گفت:
      20 آذر 1400 در 9:37 ق.ظ

      بسیار عالی شما بهترین روش رو برای تدریس انتخاب کرده اید

      پاسخ
  • پارمین 1324 گفت:
    17 آذر 1400 در 11:21 ق.ظ

    سلام معلم بچه من همش از دخترم شاکی هستش و میگه سرکلاس میخوابه و درس گوش نمیده ؟ من توی خونه قانون گذاشتم زود بخوابیم میگه وقتی معلم میخواد درس ریاضی بگه من خوابم میاد ولی مثلا درس علوم میسه یا فارسی رو خیلی دوست داره نمیدونم مشکل از بچه منه یا از تدریس معلمه

    پاسخ
    • samira گفت:
      20 آذر 1400 در 9:37 ق.ظ

      سلام شما بهترین راه براتون این هستش که از اولیای دیگه یا از خود مدرسه اطلاعات لازم رو کسب کنید که فقط دختر شما در کلاس میخوابه شاید نحوه درس گفتن معلم و شیوه تدریس مناسب نباشه برای کلاس هایی که فرمودین اگه تنها دختر شما بود باید برای رفع مشکل درس هاش حتما به مشاوره ببرین و راه حلی برای این مشکل پیدا کنید

      پاسخ
  • fataneh25 گفت:
    28 آذر 1400 در 7:36 ب.ظ

    چگونه دانش اموزان رو جذب خودم کنم

    پاسخ
    • samira گفت:
      28 آذر 1400 در 7:37 ب.ظ

      سلام بهترین روش و ساده ترین روش ترفندهایی هستش که خودتون میتونین در رفتارتون با دانش اموزان نشون بدین مثلا با تشویق کردن دانش اموزان و عدم تنبیه د ردان شاموز و ایجاد خلاقیت و کشف استعداد و تواناییشون میتونه به شما در جذب دانش اموز کمک کنه

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آکادمی ها
  • آموزش کودک
  • آموزش کودک
  • استرس
  • بازی کودک
  • بی اشتهایی کودکان
  • پادکست صوتی
  • تبلیغات
  • تغذیه کودک
  • داستان
  • روانشناسی کودک
  • روانشناسی نوجوان
  • زندگی دانشگاهی
  • طراحی
  • عمومی
  • فرزند پروری
  • فریلنسر
  • کتاب کودک
  • کسب و کار
  • کودک
  • مدرسه
  • مشاوره تحصیلی
  • مقالات
  • نوجوان
  • هوش مصنوعی
  • ویدئو
نوشته‌های تازه
  • Elementor #13780
  • چرا نمیتوانیم زمان را مدیریت کنیم؟
  • چگونه استعداد خود را کشف کنیم
  • چگونه کودک را از خریدهای غیرضروری بازداریم؟
  • چگونه خواب کودک را منظم کنیم؟
دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • وبلاگ
  • قوانین
خدمات مشتریان
  • پیگیری سفارش
  • حساب کاربری
  • فروشگاه
تماس با ما
  • [email protected]
  • 02691095838
  • استان : البرز - شهرستان : کرج - بخش : مرکزی - شهر : کرج - محله : عظیمیه - خیابان لاله غربی[لاله] - بلوار طالقانی شمالی - سایه
  • کد پستی : 3155618431
Facebook Twitter Youtube Instagram

© 1404. قالب و طراحی مختص به سایت خانم اجازه می باشد.

افزونه YITH لود نشده ⚠️

جستجو در خانم اجازه

  • خانه
  • کارتون و انیمیشن
  • آموزش و تربیت کودک
  • روانشناسی کودک و والدین
  • بلاگ
  • هوش مالی کودک
خرید اشتراک
تماس با ما