بهترین شیوه آموزش دانش اموزان به صورت مجازی چیست
امروزه تکنولوژی و فناوری بخش جدایی ناپذیری از سیستم آموزشی شده است که دانستن روش بهتر شدن آموزش مجازی کمک بسزایی به معلمان میکند.
برای اینکه عملکرد خوب و مؤثری در کلاس درس داشته باشیم فقط کافی نیست که معلمان و دانش اموزان با سبک جدید درس خواندن که همان آموزش انلاین است آشنا باشند .
هدف اصلی در آموزش و تحصیل، که ارتقای سطح علمی دانش آموزان می باشد هیچ تغییری نکرده است فقط بستر آموزشی متفاوت شده و دانش آموزان نوع جدیدی از آموزش را تجربه می کنند. لذا معلمان به دنبال راه های بهتر شدن تدریس مجازی هستند تا از این طریق عمکرد خود را بهبود بخشند.
ورود یک ویروس منحوس در طی این سال ها چالش بزرگی را برای کل دنیا ایجاد کرده چون ناشناخته بوده و نیاز به مراقبت بهداشتی پزشکی دارد هم از نظر فردی هم از نظر اجتماعی و برای دانش اموزان تنها نکته منفی که داشت تعطیلی مدارس بود آن هم به صورت طولانی اما نکات مثبتش اشنایی با اموزش انلاین در جبرانی این تعطیلات بود روش های قبلی بسیار سنتی اجرا میشدند که نیاز به حضور خود دانش اموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه داشت اما با این روش بدون حضور هم میتوانند بخوبی درس بخوانند .
بازار این شکل آموزش و یادگیری از خانه به روشهای مختلف و با ابتکار و خلاقیت برخی آموزگاران، پخش زنده تلویزیونی کلاس و پیگیریهای بعدی از طریق فضای مجازی حسابی داغ است. از آنجا که این شیوه آموزش مجازی نیاز به ترفندهای متفاوتتری نسبت به روشهای کلاس سنتی دارد، معلمان و دانش آموزان باید بتوانند مهارتهای خود را با محیط یادگیری آنلاین سازگار کنند تا نکات آموزشی بهصورت موثر و جذابی بین آنها منتقل شود. در ادامه میپردازیم به چند ترفند که راهگشای بهبود تدریس آنلاین معلم و دانشآموز است.
آموزش آنلاین چیست؟
- آموزش انلاین چندین موارد را تحت پوشش قرار میدهد از قبیل اموزش الکترونیکی ، آموزش از راه دور ، آموزش از طریق وب ، آموزش مجازی ، و اموزش کامپیوتر به همین دلیل اس که به ان اصطلاحی چند جانبه گفته میشود .
- در کل از این اصطلاح برای توصیف یادگیری از طریق کامپیوتر و یا دستگاههایی مانند گوشیهای هوشمند و تبلتها استفاده میکنیم. در این نوع تجربهی یادگیری میتوان از رسانههای مختلفی استفاده کرد. رسانههایی مانند انواع مقالات، تصاویر و فایلهای صوتی، پادکست، محتوای تعاملی، ارائههای آماده، ویدئوهای ضبطشده و آزمونهای خودآموز (آزمونهایی که شرکتکننده بنا بر سرعت گیرایی خود میتواند انتخاب کرده و در آنها شرکت کند).
انواع آموزش آنلاین
آموزش آنلاین دو نوع اصلی دارد:
اموزش هم زمان :
- آموزش همزمان: یعنی تبادل زندهی اطلاعات بین افراد. مثال این نوع آموزش، میتواند کلاسی زنده با دانشآموزانی باشد که در یک زمان پرسشهای خود را مطرح میکنند و مربی هم از طریق پیام رسانی فوری به آنها پاسخ میدهد.
- یادگیری غیرهمزمان: آموزشی آنلاین است که به شیوهای غیرهمزمان انجام میشود و ممکن است عقب و جلو شود. برای مثال، شما میتوانید منابع آموزشی مورد نظر را روی کامپیوترتان بخوانید و تماشا کنید و گوش دهید و یا با همکلاسیهای خود در فروم بحث کنید. میتوانید تستها و ارزیابیهای آنلاین را انجام دهید یا تکالیف را از طریق ایمیل برای مربی خود ارسال کنید. یعنی این شما هستید که تصمیم میگیرید چه زمانی در کلاس شرکت کنید، و انتخاب کنید که کدامیک از دوره های آموزشی برایتان مناسبتر است.
مزایای آموزش آنلاین
- چندین مزیت در استفاده از آموزش آنلاین وجود دارد. یکی از بزرگترین مزایا، انعطافپذیریِ آن است. به جای حضور در کلاسی آموزشی در مکانی مشخص و زمانی معین، میتوانید هر زمانی که خواستید، به برنامهی یادگیری خود وارد شوید.
- از مزایای دیگر آن، مقرون به صرفه بودن، برای شما و سازمانتان است. وقتی به صورت آنلاین یاد میگیرید، هزینهی رفت و آمد روزانه به کلاس را حذف میکنید، از هر گونه هزینهی اقامتی که ممکن است متحمل شوید جلوگیری میکنید، و زمان دوری از محل کار را هم به حداقل میرسانید.
- آموزش آنلاین، اغلب، بهویژه برای گروههای بزرگ، بسیار مقرون به صرفه است. به عنوان مثال، در مقایسه با تعداد افرادی که در دورههای مربیمحور آموزش داده میشوند، دورههای آنلاین قابلیت آمورش تعداد به نسبت بیشتری را دارند. آموزش آنلاین این امکان را هم به سازمانها میدهد که در مقیاس جهانی به گروهها آموزش بدهند.
- به دلیل تنوع و ترکیب رسانههای مورداستفاده در آموزش آنلاین، این شکل از آموزش میتواند تجربهی یادگیری فعالی ایجاد کرده و سبک های یادگیری مختلفی را هم به کار بگیرد. آموزش آنلاین میتواند لذتبخش و جذاب باشد، به ویژه وقتی با دیگران همکاری میکنید. چون شما با سرعت خودتان کار میکنید، احتمال بیشتری دارد که آنچه در حال یادگیریاش هستید را درک کرده و به خاطر بسپارید.
- بر اساس مطالعات وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده، دانشآموزانی که در دورههای آموزش آنلاین شرکت میکنند، عملکرد تقریبا بهتری نسبت به کسانی دارند که در محیط کلاس سنتی آموزش میبینند. کسانی که در دورههای تلفیقی شرکت میکنند هم عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارند.
- در آخر اینکه، مربیان آموزش آنلاین اغلب اذعان دارند که میزان مشارکتی که افراد در دورههای یادگیری الکترونیکی از خود نشان میدهند، نسبت به محیط کلاسی بالاتر است. یک دلیل احتمالی این قضیه این است که آموزش آنلاین میتواند دانشآموزان ساکتتر را تشویق به مشارکت کند. دلیل دیگر میتواند این باشد که سطح خودمختاری در این دورهها بسیار بالاتر است.
هیچ کدام از دانش اموزان ضعیف نیستند به صحبت های اقای مدرسی با دقت لازم گوش دهید
اشکالات آموزش آنلاین
هرچند که مزایای یادگیری آنلاین بسیارند، اما مانند هر روش دیگری اشکالاتی نیز دارد.
- اول اینکه آموزش آنلاین برای همه مناسب نیست. یادگیری خودراهبر، به سازماندهی و خود نظم دهی نیاز دارد. اگر شما انگیزه کافی ندارید و یا بینظم هستید، ممکن است چشم باز کنید و ببینید از آموزش آنلاینتان عقب هستید. برای شرکت در آموزش آنلاین، میبایست مهارت خوبی هم در مدیریت زمان داشته باشید.
- گاهی اوقات آموزش آنلاین میتواند یک منحنی یادگیری برای دانشآموزان ارائه دهد. اگر با تکنولوژی راحت نیستید، آشنایی با پلتفرم یادگیری و هر تکنولوژی دیگری که در دورهی موردنظر استفاده میشود، میتواند زمانبر باشد. دسترسی به آموزش آنلاین برای افرادی که سواد کمی دارند هم دشوار است.
- اغلب بین عملکردتان در یک دورهی یادگیری الکترونیکی و بازخوردی که از مربی میگیرید هم تاخیری وجود دارد. در این نوع از آموزش، بازخورد فوری وجود ندارد، مگر اینکه از ویدئوهای آنلاین زنده استفاده کنید. این امر میتواند سرعت پیشرفت را کاهش دهد یا برای برخی از دانشآموزان دلسردکننده شود.
چه زمانی باید از آموزش آنلاین استفاده کنید؟
برای برخی از اشخاص حضور در محیط آموزشی به روش سنتی بیشتر جواب میدهد و عملکرد بهتری خواهند داشت اما برای برخی اموزش انلاین بسیار مؤثر است
یادگیری آنلاین برای آموزش دانش و مهارتهای خاص مناسب است. به عنوان مثال، اعضای جدید گروه میتوانند در آموزش آنلاین شرکت کنند تا در مورد سیاستها و انتظارات شرکت چیزهایی بیاموزند، یا اینکه کل کارمندان سازمان برای آشنایی با کارکرد سیستم نرم افزاری جدید، آمورش ببینند. شما میتوانید از منابع آنلاین نیز برای یادگیری مهارتهای مدیریتی، کسب و کار و فنیوحرفهای استفاده کنید.
البته این قالب یادگیری همیشه هم برای مجموعه مهارتهایی که نیاز به کار با دست یا کارهای مکانیکی و یا کار آزمایشگاهی دارند عملی نیست. برخی از موضوعات و یا دورهها هم اصلا قابلیت ارائه در محیط مجازی را ندارند و باید با استفاده از آموزش در حین کار و یا در محیط کلاس درس عملی و سنتی آموزش داده شوند.
به عنوان مثال، میتوانید مهارت مشاوره را از دورهی آنلاین یاد بگیرید و بعد هم از طریق وبکم تمرین کنید، اما هیچ جایگزینی برای صحبت رو در رو با دیگران، آنطور که در آموزش گروهی و به منظور تمرینِ برخی جنبههای این مهارت انجام میشود، وجود ندارد.
خانم دکتر نازنین حبیبی در مورد نحوه برخورد با نوجوانان روش های خوبی را معرفی میکنند
چطور کلاس آنلاین بهتری انتخاب کنید؟
وقتی به این نتیجه میرسید که آموزش آنلاین برایتان مناسب است، سنجیدن گزینههای مختلفی که در دسترس هستند، اهمیت دارد.
- اول اینکه، ببینید برای دستیابی به چه چیزی تلاش میکنید. آیا میخواهید روی افزایش دانشتان تمرکز کنید؟ یا اینکه میخواهید مهارت عملی خاصی را دنبال کنید؟ آیا حتما باید مربی حضور داشته باشد و یا اینکه آموزش باید به صورت خودگردان باشد؟ اگر دورهای است که مربی آن را هدایت میکند، هر چند وقت یک بار مربی باید برای پرسشها و یا کمکهای فردی در دسترس باشد؟ اگر این دوره خودگردان است، چگونه به شما کمک خواهد شد؟
- بعد هم اینکه به قالب جلسه توجه کنید. مواد آموزشی چقدر کیفیت دارند؟ آیا از استفادهی آنها لذت خواهید برد؟ چگونه مواد آموزشی را یاد خواهید گرفت؟ چه تکنولوژیای نیاز خواهید داشت؟ آیا تکالیفی برای انجام دادن خواهیدداشت؟
اگر این دوره همزمان است، چقدر در طول دورهی آموزشی با همکلاسیها تعامل خواهید داشت؟ چگونه با همکلاسیها ارتباط برقرار خواهید کرد؟ اگر دوره غیرهمزمان است، چگونه یادگیریتان را سازماندهی خواهید کرد؟
و اینکه آیا یاد میگیرید تا مهارتهایتان را افزایش دهید، یا قرار است مدرک بگیرید؟ اگر دومی است، چقدر فعالیت مورد نیاز است؟ چگونه ارزیابی خواهید شد؟ و چه سودی برایتان خواهد داشت؟
پیشنیازهای شروع یادگیری مجازی
راه کارهای بهبود اموزش انلاین :
1.مشخص کردن برنامه ی آموزشی و تعیین حد و حدود
باید حد و مرز و برنامه مشخصی را تعیین کرد چه در محیط اموزش انلاین چه آموزش سنتی اما این موضوع در فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است چون تصور دانش اموزان این است که معلم در هر زمانی از روز یا شب میتواند پاسخگوی ان ها باشد و هر زمانی میتوانند تکالیف خود را به معلم ارائه دهند
از طرفی معلمین نیز باید برنامه درسی مشخص و زمان بندی مناسبی برای ارائه مطالب آموزشی، دریافت تکالیف و برگزاری آزمون داشته باشند. برنامه مشخص شده را نیز در اختیار اولیا و دانش آموزان بگذارند به عنوان مثال روز، ساعت، موضوع درسی و مدت زمان آموزش و فعالیت دانش آموزان را مشخص کنند.
نداشتن برنامه آموزشی و مشخص نکردن مرز و حریم شخصی منجر به بی نظمی و آشفتگی در فرایند تدریس و یادگیری میشود.
این مساله کاملا دو طرفه هست، هم برای معلمان و هم برای دانش آموزان و اولیای آنها در این زمینه مشکلاتی پیش می آید و منجر به کاهش بازدهی کلاس می شود.
2.تولید محتوای آموزشی جذاب
اگر میخواهید دانش اموزان با علاقه مندی بیشتری به درس گوش بدهند باید محتوای اموزشی جذاب ارائه کنید
همانطور که در کلاس های حضوری یادگیری دانش آموزان مستلزم به کارگیری مهارت های شنیداری، دیداری و ذهنی می باشد درفضای مجازی نیز این امر اهمیت بسزایی دارد.
لذا معلمان با ارائه مطالب درسی و تولید محتوای آموزشی سمعی و بصری می توانند توانایی های ذهنی و مهارتهای دانش آموزان را به چالش بکشانند ، به ویژه در تدریس مجازی ریاضی، علوم، فیزیک و دروس دیگر با استفاده از ابزارهای فناوری به تولید محتوای آموزشی خلاقانه بپردازند. محتوای آموزشی در فضای مجازی می تواند به شکل های زیر باشد
فیلم آموزشی ضبط شده و تهیه توسط معلم
فایل های صوتی
فیلم های کوتاه، تصاویر گرافیکی، عکس های اسلایدی
فایل های پی دی اف و پاورپوینت
3.استفاده از فیلم ها و نرم افزارهای آموزشی
- از نرم افزارها و فیلم های کمک اموزشی استفاده کنید که میتواند بهترین روش برای بهتر شدن تدریس در فضای مجازی باشد و همراه با اموزش معلم باعث تثبیت و نهادینه شدن مطالب میشود
- فیلم های آموزشی از ابزارهای آموزشی سمعی و بصری قوی هستند که در این شرایط کمک شایانی به معلمان و اولیا در آموزش دانش آموزان می کنند و زمینه را برای یادگیری هرچه بیشتر دانش آموزان فراهم می آورند.
- نرم افزار های آموزشی نیز با ایجاد فضای آموزشی پویا و ارائه محتوای آموزشی خلاقانه از جمله ابزار های کمک آموزشی مطرح می باشند به ویژه در مقطع ابتدایی.
در حال حاضر بسیاری از اولیا و معلمان استفاده از نرم افزارهای آموزشی پایه ی ابتدایی را در برنامه آموزشی خود قرار داده اند.
4.تشکیل گروه های آموزشی کوچک
- کوچک نگه داشتن اندازه گروه های کلاسی موجب ارزیابی دقیق تر دانش آموزان و کنترل کلاس مجازی می شود .
- در گروه های آموزشی کوچک ضمن برقراری ارتباط عمیق تر با دانش آموزان و دریافت بازخور از آنان، معلمین می توانند ارزیابی بهتری از عملکرد دانش آموز داشته و به شناخت دقیق تری از توانایی های دانش آموزان و نقاط ضعف و قوت آنان دست یابند.
5.تعامل معلم با دانش آموزان
- از زمان های قدیم تعامل از جمله راه های انتقال مفاهیم و مطالب بوده است لذا دانش آموزان برای فراگیری مطالب نیاز به برقراری ارتباط دیداری و شنیداری با معلم و همکلاسی هایشان دارند تا به راحتی بتوانند مطالب آموزشی را درک و به تجزیه و تحلیل آن بپردازند.
- بعضی از دانش آموزان درونگرا هستند و یادگیری مطالب آموزشی از طریق فایل های آموزشی برای آنها کار بسیار آسانی می باشد اما برخی از دانش آموزان برونگرا هستند و یادگیری آنها در گرو حضور فعال انها و تعامل آنها با دیگران می باشد.
- برقراری ارتباط با دانش آموزان از طریق تماس تصویری، ویدیو کنفرانس و سایر پلتفرم ها مانند ادوبی کانکت و اسکای روم امکان پذیر می باشد لذا از طریق برقراری ارتباط دیداری و شنیداری معلمان می توانند به رفع اشکال و دوره ی مطالب درسی بپردازند.
6.تقویت ارتباط دانش آموزان با یکدیگر
- یک گروه مجازی تشکیل دهید تا دانش آموزان بتوانند درباره مباحث آموزشی، کار های گروهی و فعالیت های درسی خود به گفت و گو بپردازند.
- در این گروه ها دانش آموزان می توانند نظرات و ایده های خود را به اشتراک بگذارند. معلمان می توانند موضوعاتی مرتبط با درس را مشخص کنند و از آنها بخواهند درباره ی موضوع مورد نظر مطالعه داشته باشند و در بازه زمانی مشخص به بحث و گفتمان با یگدیگر بپردازند در این حالت دانش آموزان به صورت غیر مستقیم مطالعاتی با موضوع درس داشته صرفا به خاطر اینکه در گروه حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند نظرات خود را بیان کنند.
- این گروه ها می تواند باعث ایجاد رقابت و انگیزه بین دانش آموزان شود در صورتی که فعالیت در این گروه ها و بحث ها با نظارت کامل معلمین صورت گیرد. معلمان برای ایجاد چنین گروه هایی می توانند از پیام رسان های داخلی که شامل موارد زیر می شود استفاده کنند.
- پیام رسان گپ
پیام رسان سروش
آی گپ
ایتا
7.پرسش و پاسخ و آزمون های آنلاین
- یکی از اهرم های محرک دانش آموزان برای درس خواندن و حضور پویا در فعالیت های کلاسی وجود نمره و امتحان می باشد. متاسفانه تا مادامی که پرسش و پاسخ، امتحان، آزمون و از همه مهم تر نمره ای در کار نباشد، درس خواندنی در کار نیست .
- در ابتدای شروع هر دوره ی آموزشی طریقه ی نمره دهی خود را در کلاس مشخص کنید، هدف از اینکار تاکید بر نمره محور بودن نیست اما در نظر نداشتن نمره و امتیاز برای عملکرد دانش آموزان تمامی آموزش را زیر سوال می برد و منجر به نادیده گرفتن درس می شود و از همه مهم تر آموزش بدون بازخور هیچ فایده ای ندارد.
- در این زمینه معلمان می توانند به پرسش و پاسخ از طریق تماس تصویری بپردازند و یا از برنامه ها و سایت های آزمون ساز آنلاین استفاده کنند علاوه بر این برخی از رسانه های پیام رسان قابلیت طراحی سوالات چند گزینه ای را نیز دارند.
- برگزاری آزمون و استفاده از سوالات تستی زمینه را برای رقابت دانش آموزان فراهم میکنند و باعث حضور فعال در کلاس های مجازی می شوند.
پیشنهاد ما : راه کارهایی برای پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ضعیف
ترفندهایی برای بهبود تدریس آنلاین آموزگاران
زمان مناسبی را برای تدریس انتخاب کنید
- به عنوان معلم زمانی را برای تدریس آنلاین انتخاب کنید که فاکتور های حواس پرتی در کمترین میزان خود باشد. بهتر است اکنون که در خانه هستید ، زمانتان را تقسیم بندی کنید و در زمان تدریس به چیزی به جز درس توجه نکنید.
آمادگی لازم را داشته باشید
- قبل از تدریس آنلاین و شروع کلاس، تلفن همراه خود را بی صدا و تلویزیون را خاموش کنید، تمامی وسایل مورد نیازتان را آماده کنید و لباس مرتب و رسمی بپوشید و از قبل تدریس، تعیین کنید که چه مطلبی را چگونه می خواهید به شاگردان بیاموزید.زمانی را هم در طول روز برای محتواسازی، جمع بندی، تعیین سرفصل ها و طرح درس در نظر بگیرید.
حضور و غیاب کنید
- اول کلاس را با جمله ی مثبت شروع کنید و از دانش آموزان بخواهید حضور خود را اعلام نمایند . در هنگام درس بچه ها را به اسم صدا کنید.
صدا و ویدیو ارسال نمایید
- در کلاس مجازی برای یادگیری بهتر دانش آموزان لازم است برای آنها صدا و ویدیو ارسال نمایید زیرا بدون نمایش چهره، صدا و تنها با ارتباط متنی یادگیری با مشکل روبرو می شود . با ارسال تصویر و گاهی صدا فضای کلاس مجازی نزدیک تر به واقعیت می شود و دانش آموز احساس می کند در فضای کلاس وجود دارد.
دانش آموزان را درگیر آموزش کنید
- هیچ گاه برای پرکردن وقت سخنرانی طولانی نکنید و برای اینکه دانش آموزانتان بهتر بیاموزند و درگیر آموزش شوند آنها را در کلاس مشارکت دهید و از آنها درس بپرسید و یا تمریناتی به آنها برای حل کردن بدهید و از آنها بخواهید جواب تمرین را برایتان با ویدیو و یا تصویر ارسال نمایند . شما می توانید برای کاهش اضطراب دانش آموز خارج از ساعت کلاسی ، زمانی برای رفع اشکال تعیین کنید.
بین دانش آموزان رقابت سالم ایجاد نمایید
- تبادل نظر و فعال بودن دانش آموزان با ایجاد رقابت سالم به آموزش آنها کمک می کند و رسیدن به موفقیت و میزان مشارکت آن ها بالا می برد پس با ایجاد یک گروه مجازی تشکیل دهید تا دانش آموزان بتوانند برای کار های گروهی تعیین شده توسط شما، با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند و به نتیجه برسند . لازم است خودتان در این گروه به عنوان ناظر حضور داشته باشید.
از از سبک های سنتی یادگیری استفاده کنید
- برای تبدیل کلاس به محیطی مفید و افزایش تعامل بچه ها باهم و با معلم ، در کنار ابزار های صوتی و تصویری از سبک های سنتی یادگیری استفاده کنید.
لحظه به لحظه بازخورد کلاس را ارائه دهید
- برای بهبود عملکرد دانش آموزان و ایجاد انگیزه در آن ها لحظه به لحظه بازخورد کلاس را ارائه دهید تا دانش آموزان در تشخیص و اصلاح یک مهارت با مشکل روبرو نشوند.
شوخی کنید
- برای برقراری ارتباط بهتر با شاگردانتان در کلاس یک فضای شاد ایجاد نمایید . اما شما نباید طوری رفتار نمایید که دیگر نتوانید کلاس خود را کنترل کنید پس باید شوخیتان به جا و کنترل شده باشد.
از دانش آموز بخواهید مطالب یاد گرفته را برایتان بازگو کند
- از دانش آموزان بخواهید فوری بعد از انتقال اطلاعات، آن ها را بازگو کنند. پس از تدریس هر مطلب بهتر است هر دفعه از یکی از دانش آموزان بخواهید آن چیزی را که یاد گرفته را فوری بازگو کند.
رفع بی علاقگی دانش اموزان به کلاس درس مجازی
View this post on Instagram
A post shared by رضایی روانشناس کودک و نوجوان (@ravanshenas.koodak.rezaie)
بهترین شیوه آموزش دانش اموزان به صورت مجازی چیست؟
- از جمله ساده ترین راهکار های بهبود آموزش آنلاین که در عین حال بسیار موثر و کارا می باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.مشخص کردن برنامه ی آموزشی و تعیین حد و حدود
- در هر محیط آموزشی مشخص بودن مرزها و برنامه ها بسیار مهم هستند، به ویژه در فضای مجازی که این تصور برای دانش آموزان وجود دارد که هر زمان و در هر ساعت می توانند تکالبف درسی خود را ارائه دهند و یا این انتظار را از معلم دارند که در هر ساعت از شبانه روز پاسخگوی آنها باشد.
- از طرفی معلمین نیز باید برنامه درسی مشخص و زمان بندی مناسبی برای ارائه مطالب آموزشی، دریافت تکالیف و برگزاری آزمون داشته باشند. برنامه مشخص شده را نیز در اختیار اولیا و دانش آموزان بگذارند به عنوان مثال روز، ساعت، موضوع درسی و مدت زمان آموزش و فعالیت دانش آموزان را مشخص کنند.
نداشتن برنامه آموزشی و مشخص نکردن مرز و حریم شخصی منجر به بی نظمی و آشفتگی در فرایند تدریس و یادگیری میشود. - این مساله کاملا دو طرفه هست، هم برای معلمان و هم برای دانش آموزان و اولیای آنها در این زمینه مشکلاتی پیش می آید و منجر به کاهش بازدهی کلاس می شود.
2.تولید محتوای آموزشی جذاب
- ارائه محتوای آموزشی جذاب باعث علاقه مندی دانش آموزان به مطالب درسی و فعالیت بیشتر آنها در فضای آموزش مجازی می شود.
- همانطور که در کلاس های حضوری یادگیری دانش آموزان مستلزم به کارگیری مهارت های شنیداری، دیداری و ذهنی می باشد درفضای مجازی نیز این امر اهمیت بسزایی دارد.
- لذا معلمان با ارائه مطالب درسی و تولید محتوای آموزشی سمعی و بصری می توانند توانایی های ذهنی و مهارتهای دانش آموزان را به چالش بکشانند ، به ویژه در تدریس مجازی ریاضی، علوم، فیزیک و دروس دیگر با استفاده از ابزارهای فناوری به تولید محتوای آموزشی خلاقانه بپردازند. محتوای آموزشی در فضای مجازی می تواند به شکل های زیر باشد
3.استفاده از فیلم ها و نرم افزارهای آموزشی
- به کارگیری نرم افزار ها و فیلم های کمک آموزشی از جمله روش های بهتر شدن تدریس در فضای مجازی می باشند که همگام با آموزش معلم موجب تثبیت و نهادینه شدن مطالب آموزشی میشوند.
- فیلم های آموزشی از ابزارهای آموزشی سمعی و بصری قوی هستند که در این شرایط کمک شایانی به معلمان و اولیا در آموزش دانش آموزان می کنند و زمینه را برای یادگیری هرچه بیشتر دانش آموزان فراهم می آورند.
- نرم افزار های آموزشی نیز با ایجاد فضای آموزشی پویا و ارائه محتوای آموزشی خلاقانه از جمله ابزار های کمک آموزشی مطرح می باشند به ویژه در مقطع ابتدایی.
- در حال حاضر بسیاری از اولیا و معلمان استفاده از نرم افزارهای آموزشی پایه ی ابتدایی را در برنامه آموزشی خود قرار داده اند.
4.تشکیل گروه های آموزشی کوچک
- کوچک نگه داشتن اندازه گروه های کلاسی موجب ارزیابی دقیق تر دانش آموزان و کنترل کلاس مجازی می شود .
- در گروه های آموزشی کوچک ضمن برقراری ارتباط عمیق تر با دانش آموزان و دریافت بازخور از آنان، معلمین می توانند ارزیابی بهتری از عملکرد دانش آموز داشته و به شناخت دقیق تری از توانایی های دانش آموزان و نقاط ضعف و قوت آنان دست یابند.
5.تعامل معلم با دانش آموزان
- از زمان های قدیم تعامل از جمله راه های انتقال مفاهیم و مطالب بوده است لذا دانش آموزان برای فراگیری مطالب نیاز به برقراری ارتباط دیداری و شنیداری با معلم و همکلاسی هایشان دارند تا به راحتی بتوانند مطالب آموزشی را درک و به تجزیه و تحلیل آن بپردازند.
- بعضی از دانش آموزان درونگرا هستند و یادگیری مطالب آموزشی از طریق فایل های آموزشی برای آنها کار بسیار آسانی می باشد اما برخی از دانش آموزان برونگرا هستند و یادگیری آنها در گرو حضور فعال انها و تعامل آنها با دیگران می باشد.
- برقراری ارتباط با دانش آموزان از طریق تماس تصویری، ویدیو کنفرانس و سایر پلتفرم ها مانند ادوبی کانکت و اسکای روم امکان پذیر می باشد لذا از طریق برقراری ارتباط دیداری و شنیداری معلمان می توانند به رفع اشکال و دوره ی مطالب درسی بپردازند.
6.تقویت ارتباط دانش آموزان با یکدیگر
- یک گروه مجازی تشکیل دهید تا دانش آموزان بتوانند درباره مباحث آموزشی، کار های گروهی و فعالیت های درسی خود به گفت و گو بپردازند.
- در این گروه ها دانش آموزان می توانند نظرات و ایده های خود را به اشتراک بگذارند. معلمان می توانند موضوعاتی مرتبط با درس را مشخص کنند و از آنها بخواهند درباره ی موضوع مورد نظر مطالعه داشته باشند و در بازه زمانی مشخص به بحث و گفتمان با یگدیگر بپردازند در این حالت دانش آموزان به صورت غیر مستقیم مطالعاتی با موضوع درس داشته صرفا به خاطر اینکه در گروه حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند نظرات خود را بیان کنند.
- این گروه ها می تواند باعث ایجاد رقابت و انگیزه بین دانش آموزان شود در صورتی که فعالیت در این گروه ها و بحث ها با نظارت کامل معلمین صورت گیرد. معلمان برای ایجاد چنین گروه هایی می توانند از پیام رسان های داخلی که شامل موارد زیر می شود استفاده کنند.
7.پرسش و پاسخ و آزمون های آنلاین
- یکی از اهرم های محرک دانش آموزان برای درس خواندن و حضور پویا در فعالیت های کلاسی وجود نمره و امتحان می باشد. متاسفانه تا مادامی که پرسش و پاسخ، امتحان، آزمون و از همه مهم تر نمره ای در کار نباشد، درس خواندنی در کار نیست .
- در ابتدای شروع هر دوره ی آموزشی طریقه ی نمره دهی خود را در کلاس مشخص کنید، هدف از اینکار تاکید بر نمره محور بودن نیست اما در نظر نداشتن نمره و امتیاز برای عملکرد دانش آموزان تمامی آموزش را زیر سوال می برد و منجر به نادیده گرفتن درس می شود و از همه مهم تر آموزش بدون بازخور هیچ فایده ای ندارد.
- در این زمینه معلمان می توانند به پرسش و پاسخ از طریق تماس تصویری بپردازند و یا از برنامه ها و سایت های آزمون ساز آنلاین استفاده کنند علاوه بر این برخی از رسانه های پیام رسان قابلیت طراحی سوالات چند گزینه ای را نیز دارند.
- برگزاری آزمون و استفاده از سوالات تستی زمینه را برای رقابت دانش آموزان فراهم میکنند و باعث حضور فعال در کلاس های مجازی می شوند.
چگونه والدین را برای آموزش در خانه راهنمایی کنیم؟
بیشتر خانوادهها تمام تلاش خود را می کنند؛ اما از آنها انتظاراتی واقع بینانه داشته باشید. این امر به شما کمک می کند که برخلاف کلاس های درس واقعی که تمام مسئولیت به عهده معلم می باشد، والدین را به عنوان دستیار خود بپندارید.
والدین را از پیشرفت فرزندان خود مطلع کنید. با این کار آنها از پیشرفت و آموزش فرزند خود کاملاً اطمینان پیدا می کنند. یکی از روش های خوب ارتباطی با والدین استفاده از نرم افزار هوشمند مدرسه دایاموز است، دایاموز دو تا اپلیکیشن موبایل دارد، یکی برای معلمان و دیگری که مخصوص والدین است.
والدین با این اپلیکیشن از تکالیف، نمرات و برنامه امتحانی و گزارشات معلم مطلع میشوند.اپلیکیشن مدرسه موجب رضایت والدین از معلم و روش آموزش آنلاین مدرسه میشود.
از خانواده ها بخواهید فضای مطالعه مناسب را برای فرزندشان ایجاد کنند
چند روش که میتوانید برای فراهم کردن یک فضای مطالعه خوب کلاس آنلاین به والدین پیشنهاد دهید:
از والدین بخواهید که گوشهای از اتاق را که بشود میز و صندلی دانش آموز را چید در نظر بگیرند. باید این محل نزدیک اعضای خانواده باشد تا در صورت نیاز بتوانند کمک کنند. درصورتیکه دانش آموز به فضای خصوصی تری جهت تمرکز نیاز داشته باشد بتواند فضایی اختصاصی در اتاق خواب داشته باشد.
دانش آموزان باید به این فضای شخصی احساس تعلق پیدا کنند. آنها را ترغیب کنید تا این فضا را با آثار هنری یا تصاویر تزئین کنند.
عوامل حواس پرتی را از محیط حذف کنید. همانند مدرسه، تلویزیون را خاموش کنند و بازیهای کامپیوتری را کنار بگذارند
فضای آموزش خانگی مناسب برای کودکان چه ویژگیهایی دارد؟
ضبط ویدیویی کنفرانسها
زمان زیادی را صرف ضبط مباحث سنگین درس خود بکنید تا دانش آموزان بتوانند هر چند بار که نیاز دارند مطالب را گوش کنند.
از ابزارهای یادگیری مجازی جذاب و بازی گونه جهت تعین تکالیف استفاده کنید
نرمافزارهای آموزش مجازی نظیر «Mathletics» یا «Readiwriter Spelling» برای جذاب تر کردن مطالب آموزشی بدون در نظر گرفتن مکان آموزش، طراحی شدهاند. همچنین، این نرمافزارها قابلیت گزارشنویسی خودکار را دارا هستند و مسیر یادگیری خاص برای هر دانشآموز را ایجاد میکنند.
برای کلاس درس خود بلاگ ایجاد کنید
دانش آموزان را به صورت گروهی یا انفرادی برای نوشتن مطالب با عنوان های مختلف برای بلاگ انتخاب کنید. این روش می تواند یادگیری را عمیق تر سازد.
آموزش آنلاین خود را به صورتی سازمان دهی کنید که دانشآموز حس کند یک برنامه روزانه دارد
- دانش آموز باید برنامه آموزش آنلاین را به عنوان یک برنامه منظم و قابل پیش بینی بداند.
محل های خاصی را برای منابع یادگیری متعدد ایجاد کنید
دانشآموزان باید بدانند که در چه جایی به موارد زیر دسترسی داشته باشند:
- واحدها/ فصلهای ضروری جهت یادگیری
منابع: کلیپها، لینکها و نسخههای چاپی جزوات
تکالیف و وظایف
وقتیکه همه چیز سر جای خود باشد، دانش آموزان به راحتی می توانند مسیر خود را در دوره کلاس مجازی پیدا کنند.
جدول زمانی منعطفی را طراحی کنید
- برای درسهای مختلف یا حتی استراتژی های آموزشی مختلف روزهای خاصی را در نظر بگیرید. میتوانید دروس ویدیویی را روز دوشنبه ارسال کنید، تکالیف شخصی را در روز سهشنبه تنظیم کنید و در روز چهارشنبه جهت بحث و گفتگو دورهم جمع شوید.
نکته: به یاد داشته باشید هر خانواده در خانهی خود دارای جدول زمانی متفاوت است. به جای اینکه یک روز آموزشی عادی را تکرار کنید، سعی کنید که جدول زمانی را کاملاً منعطف طراحی کنید.
با دکتر پروینی همراه باشید تا به شما در مورد شخصیت شناسی توضیح دهند
تنظیم اهداف و مقاصد هفتگی
- دانشآموزان خود را به تنظیم اهداف روزانهی خود بهصورت هفتگی ترغیب کنید. این امر میتواند شامل موارد زیر باشد:
نوشتن فصلی جدید برای یک حکایت
داشتن رکورد شخصی در یک تکلیف عملی
گرفتن یک مدرک یا دستیابی به سطحی جدید در یک برنامه یا طرح بازیوار
داشتن دفترچه خاطرات جهت یادداشت یادگیری هفتگی آنان
با دانش آموزان به صورت روزانه گفتگو کنید
- هر روز با دانش آموزان خود جهت ارائه بازخورد به آنان، ارسال منابع جدید و متعدد یا حتی ارسال پیام کوتاه «سلام» ارتباط برقرار کنید. حضور مداوم شما باعث می شود که
دانش آموزان به حضور روزانه در کلاس ترغیب شوند.
زمانی را برای تفریح در نظر بگیرید
- تمام کودکان به گذراندن تمام روز در داخل فضایی بسته علاقه ای ندارند. سعی کنید تمرینهای مجازی متعدد را طی مدت برگزاری کلاس مجازی به کار گیرید. برای اینکه مدتی از تجهیزات مجازی دور بمانند، میتوانید به دانش آموزان تکلیفی بدهید. مثلاً از آنها بخواهید چیزی را در خانه پیدا کنند که مربوط به درس آنان است.
- دلیل جنب وجوش در داخل خانه طی ساعات روز فعال کردن ذهن و از خستگی درآمدن است. ماندن روبروی صفحه نمایش می تواند به سلامت دانشآموزان ضرر برساند.
بگذارید دانش آموزان با یکدیگر گفتگو کنند
- دانش آموزان در گذشته همدیگر را هر روز می دیدند و با یکدیگر در زمین بازی یا هنگام ناهار وقت می گذراندند. روابط اجتماعی برای رشد کودکان ضروری است. تغییر ناگهانی فضای مدرسه به خانه می تواند ناخوشایند باشد و حس تنهایی را در آنان ایجاد کند. حتی طی حضور غیاب مجازی یا ساعات برگزاری کلاس مجازی، حس عدم تعلق به هم کلاسی های خود در آنان ایجاد می شود
- برای ایجاد حس «تعلقپذیری» لازم است که دانش آموزان را به تبادل نظر با یکدیگر طی ساعات کلاس مجازی دعوت کنید.
آموزش آنلاین را از حالت ایزوله خود در آورید و به دانشآموزان این توانایی را بدهید تا هر ازگاهی ارتباط برقرار کنند. این کار نباید تنها به تکالیف کلاسی محدود باشد. به استراتژی های زیر توجه کنید:
تالار های گفتگو و انجمن ها
اینها ابزارهای تدریس بسیار مؤثری هستند اما شما همچنین میتوانید از تابلوهایی بدون عنوان استفاده کنید و به دانشآموزان اجازه دهید تا هر آنچه را که در ذهنشان است ارسال کنند.
گفتگوی زنده
گفت و گوی زنده باعث میشود که تبادل نظرات در هنگام برگزاری کلاس مجازی رخ دهد. باید قوانینی را برای شنیده شدن تمام افراد تنظیم کنید.
نرمافزارهای «زوم» یا «اسکایپ»
با راه اندازی کلاس مجازی از طریق نرمافزارهای «زوم» یا «اسکایپ» به دانشآموزان نشان می دهید که فاصله ی آنان از هم کلاسی های خود تنها فشار یک دکمه است. همچنین آنها می توانند در زمان های آزاد خود نیز از این نرم افزارها استفاده کنند.
با دانشآموزان خود روابط محکمی داشته باشید
- هر چند از دانش آموزانتان دور هستید ولی آنها به روابط معلم – شاگردی خود نیاز دارند. استراتژی های زیر را میتوانید برای ادامه دار کردن روابط بین دانشآموز و معلم حتی در کلاس آنلاین به کار ببرید:
- کلیپی را با عنوان «به کلاس خوشآمدید» به صورت روزانه ارسال کنید
میتوانید برنامه یادگیری روزانه را هنگام شروع تدریس بیان کنید. این کار شاید فقط 1 دقیقه زمان ببرد ولی ارزش دیده شدن خود را هیچ موقع دست کم نگیرید.
بازخورد هر یک از دانش آموزان را ضبط کنید
- صدای شما باعث می شود که بازخورد شما جذاب تر و هدفمند تر باشد.
غیبت دانش آموزان را پیگیری کنید
- حفظ ارتباط با دانش آموزان و خانواده ها بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده است. زمان مشخصی را برای حضور پیدا کردن یا حضوروغیاب تعیین کنید اینکار هم برای دانش آموزان و هم خانواده سودمند خواهد بود. برگزاری کلاس مجازی روشهای غیبت دانشآموزان را زیاد کرده است. در صورت غیبت دانشآموزان می توانید به صورت مستقیم با آنان تماس بگیرید و ببینید که کمکی لازم دارند یا خیر.
حضور و غیاب دانش آموزان را با استفاده از نرم افزار حضور و غیاب مدارس مدیریت کنید، با استفاده از این نرم افزار می توانید والدین را هم در جریان حضور منظم دانش آموز قرار در کلاس قرار دهید
تجربههای خود را به اشتراک بگذارید
- تجربیات خود را با دانش آموزانتان به اشتراک بذارید تا احساس نزدیکی بیشتری با شما داشته باشند. اتفاق جالبی که هفته گذشته برای شما افتاده است را تعریف کنید یا در مورد سرگرمی که خود را با آن در خانه مشغول نگه میدارید، با آنها حرف بزنید.
لحنی جذاب و دلپذیر داشته باشید
- وقتی که نوشته ای را برای دانش آموزان خود ارسال می کنید باید صمیمانه باشد تا بتوانید با آنان گرم بگیرید. با ارسال تصاویر متحرک (GIFs) و ایموجی خود را فردی سرزنده و پویا نشان دهید تا دانشآموزان بتوانند با این کار به شناختی از صدا و شخصیت شما دست پیدا کنند.
- مردم حرف هایی که می زنید و کارهایی که انجام می دهید را فراموش خواهند کرد؛ اما هیچ وقت حسی را که در آنان ایجاد کردهاید را فراموش نخواهند کرد.
با خود مهربان باشید
- راه اندازی کلاس مجازی چالشهای خود را نیز دارد. احساس بیگانگی از میزان یادگیری دانش آموزان و یا سختی پاسخگویی 24 ساعته به ایمیلها وجود دارد.
- از استراتژی هایی جهت حمایت از سلامت خود نیز استفاده کنید. این امر میتواند شامل تعیین ساعات مشخصی جهت تماس با خانوادهها و دانشآموزان، در نظر گرفتن ساعاتی برای تفریح در پایان روز آموزشی یا خلق فضایی راحت برای کار در خانه باشد.
- برخی مواقع احساس ناتوانی خواهید کرد ولی باید شک را از خود دور کنید. معلمی باشید که به حرف دانشآموزان خود گوش میدهد، آنان را راهنمایی و حمایت میکند. دانشآموزانتان بیشتر از همیشه به شما نیاز دارند.
شیوه درس خواندن رتبه های برتر چیست ؟
- ارزیابی اشتباهات درسی
- مرور دروس در همان روز
- تبدیل درس خواندن به عادت با داشتن برنامه ریزی مناسب
- آهسته اما پیوسته درس بخوانید
- درس خواندن مرحله به مرحله را رعایت کنید
روش اصولی درس خواندن برای کنکور ؟
- مهمترین مرجع سؤالات ، کتابهای درسی می باشند. مخصوصاً در سال های اخیر که سؤالات کنکور در تمامی دروس به سمت مفهومی شدن گام برداشته اند، لزوم توجه دقیق و مرجع قرار دادن کتابهای درسی الزامی است .
- ضرایب دروس اختصاصی در موقع محاسبه جهت تعیین نمره ی تراز، به دلیل اختصاصی بودن در یک ضریب 3 ضرب می شود. یعنی در گروه علوم ریاضی ضریب درس ریاضیات برابر 12 و ضریب فیزیک برابر 9 و ضریب شیمی برابر 6 است .
- در هنگام مطالعه دروس برای کنکور، میزان مطالعه هر درس باید با توجه به ضریب و نقشی که در موفقیت شما در کنکور دارد تعیین شود. واضح است درسی که ضریب 3 دارد دارای اهمیت بیشتری از درس با ضریب 2 می باشد. اما این به منزله ی این نمی باشد که شما از دروس با ضرایب کمتر غافل شوید. مثلاً همانطور که بعداً می آید درس عربی که ضریب 2 دارد دارای انحراف معیار بالایی است یعنی کسب یک درصد خوب مثلاً 70 درصد در این درس به دلیل آنکه اکثر دانش آموزان درصد خوبی در این درس کسب نمی کنند. امتیاز بالاتری از نمره ی کسب شده را برای شما به همراه دارد. [به این سؤال توجه کنید: اگر شما در درسی که همه ی افراد در آن درصد بالایی کسب می کنند یک درصد خوب کسب کنید مؤثرتر است یا در درسی که اکثر دانش آموزان در آن درصد خوبی نداشته اند؟
- موفقیت در کنکور یعنی پیشرفت در تمامی دروس نه یک یا چند درس . پس هیچ درسی را به دلیل سخت بودن یا اهمیت کم داشتن در کنکور و یا به هر دلیل دیگر رها نکنید.
- بهترین کتابهای تستی ، تست های طبقه بندی شده آزمون های سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی می باشد که در هنگام و بعد از مطالعه و همچنین به صورت مجموعه ای [این تست ها تفکیک شده نیست و مربوط به آزمون یک سال است] برای جمع بندی نهایی از یک ماه و نیم مانده به کنکور می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
- خیلی از دانش آموزان می پرسند که از چه کتابهای تستی استفاده کنیم؟ در پاسخ باید گفت که بهترین کتاب تست ، کتابی است که در آن تست های استاندارد آمده باشد و استاندارد شده ترین تست ها مربوط به تست های آزمون سراسری و پس از آن آزمون دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. بنابراین، در مرحله ی اوّل این تست ها را بررسی کنید و اگر فرصت داشتید، به سراغ تست های تألیفی بروید، زیرا همان طور که بیان شد، تست های آزمون سراسری و دانشگاه آزاد، استاندارد هستند و (به طور کلی) معمولاً نماینده تعداد تست های بی شماری هستند که در مخزن سؤالات وجود دارند
کلام اخر:
وقتی کلاس حضوریه قرار گرفتن معلم و دانش آموز توی یک چارچوب فیزیکی مثل کلاس و مدرسه باعث نظم و مدیریت میشه.حالا که آموزش آنلاین شده، استفاده از یک استراتژی مناسب برای راهاندازی کلاس مجازی از هدر رفتن زمان جلوگیری می کنه و به معلم برای مدیریت بهتر آموزش از راه دور کلاس آنلاین کمک می کنه. امیدوارم این مقاله در برگزاری کلاس مجازی به شما کمک کرده باشه.
دیدگاهتان را بنویسید