رابطه برخورد عاطفی معلم با پیشرفت تحصیلی دانش اموز
پیشرفت تحصیلی یکی از مهمترین شاخصهای موفقیت در نظام آموزشی است و به عوامل متعددی مانند کیفیت تدریس، روشهای یادگیری، ویژگیهای فردی و میزان انگیزه دانشآموزان وابسته است. در دنیای امروز که آموزش نقش اساسی در زندگی انسان دارد، دیگر نمیتوان با نگاه سنتی به فرآیند یادگیری نگریست. مدارس و دانشگاهها تنها محل انتقال اطلاعات نیستند؛ بلکه بنیانگذار مهارتهای تفکر، حل مسئله، اخلاق علمی و رشد شخصیتی دانشآموزان محسوب میشوند.
در این میان، نقش معلم بیش از هر عامل دیگری برجسته است. دانشآموزان بخش زیادی از زمان آموزشی خود را در کنار معلم سپری میکنند و از طریق رفتار، حمایت و روش تدریس او یاد میگیرند چگونه فکر کنند، چگونه مشکلات را حل کنند و چگونه مسیر آینده خود را بسازند. به همین دلیل بسیاری از پژوهشگران تأکید میکنند که کیفیت آموزش و تربیت یک جامعه، به کیفیت عملکرد معلمان آن بستگی دارد.
این مقاله با رویکردی علمی و دقیق، عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی را بررسی کرده و اهمیت نقش معلم در ایجاد انگیزه، رشد شخصیتی و موفقیت آموزشی دانشآموزان را تحلیل میکند.
عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی
پژوهشگران بسیاری تلاش کرده اند تا عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی را مورد بررسی قرار دهند که موهن و گولاتی(1986) مطالعه ای در این زمینه داشته اند که در ادامه آن را بیان می کنیم:
دو عامل بسیار مهمی که موهن و گولاتی(1986) در پیشرفت تحصیلی موثر دانسته اند هوش و انگیزه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموز است.
1- هوش و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
دانش اموزانی که توانایی و مهارت در زبان و ریاضی دارند باهوش ترین دانش اموزان شناخته میشوند و این در موضوع در جامعه امریکا بررسی شده و اینگونه بیان شده است
لاوین در تحقیقی که به میزان همبستگي بين هوش و پيشرفت دروس مختلف پرداخته است، به اين نتيجه رسيده است که ميزان همبستگي بين آنها(10+) 50+ درصد است. البته ممکن است که اين مقدار در دوره هاي دبيرستان و دانشگاه کاهش پيدا کند.
به خاطر اين که تغييرات و پراکندگي نمرات هوش افراد در آن دوره هاي تحصيلي محدودتر است و کاهش پيدا مي کند. در یک مطالعه ديگر بررسي ارتباط بين آزمون هوش استنفورد- بينه و پيشرفت تحصيلي دروس مختلف صورت گرفته است و نتايج را به اين صورت اعلا م نموده اند: هوشبهر با فهم خواندن 73 درصد، سرعت خواندن 43 درصد، زبان انگليسي 59 درصد، زيست شناسي 54 درصد، تاريخ 59 درصد و با هندسه 48 درصد(بدري مقدم، 1364)
2- انگیزه و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی
بسیاری از دانش اموزان توانایی و استعدادهایی شبیه به همدیگر دارند اما هرکدام در پیشرفت تحصیلی متفاوت عمل میکنند اما میتوان به این نکته اشاره کرد که داشتن انگیزه های متفاوت در هر نفر باعث ایجاد پیشرفت تحصیلی متفاوت میشود و این انگیزه همان حالت درونی افراد است که باعث میشود او را به سمت و سوی اهدافش رهنمون شود
پس زمانی که داشن اموز یا هر شخص دیگیری انگیزه داشته باشد باعث تحرک رفتار او میشود و از جمله موارد پیشرفت تحصیلی محسوب میشود .
رينگنس (1965) در مطالعه اي به بررسي تفاوت هاي پيشرفت ميان دانش آموزان داراي هوشبهر يکسان پرداخت.وي در اين مطالعه 30 دانش آموز پسر کلاس نهم که داراي هوش بهر 120 يا بالاتر و داراي ميانگين درسي در حدود 15 يا بالاتر بودند مورد مطالعه قرار داد. اين گروه دانش آموزان از لحاظ پيشرفت افرادي (بيش آموز) بودند و همچنين گروهي ديگر از دانش آموزان (کم آموز) که از لحاظ هوشبهر، جنسيت،، سن، مدرسه و حجم درس ها، با گروه اول مشابه بودند ولي ميانگين درسي آنها 12 يا کمتر بود، انتخاب کرد.
رينگنس با استفاده از پرسش نامه هاي مختلف انگيزش و مصاحبه، به تعيين ميزان انگيزش هر دو گروه اقدام نمود.
معلوم شد که دانش آموزان بيش آموز در مقايسه با دانش آموزان کم آموز به منظور يادگيري، انگيزه بيشتري براي ايجاد ارتباط و طرح دوستي با همکلاسي خود داشتند.
نقشه راه موفقیت تحصیلی و نقش معلم در هر مرحله»
| عامل کلیدی موفقیت تحصیلی | نقش معلم در تقویت این عامل | نتیجه نهایی برای دانشآموز |
|---|---|---|
| هدفگذاری شفاف | کمک به دانشآموز در شناخت نقاط قوت، تعیین اهداف واقعبینانه و برنامهریزی | افزایش انگیزه، تمرکز و جهتگیری درست در تحصیل |
| غلبه بر ترسها و مدیریت استرس | ایجاد ارتباط عاطفی امن، شنیدن مشکلات دانشآموز و ارائه راهکارهای حمایتی | افزایش اعتمادبهنفس و کاهش اضطرابهای تحصیلی |
| تلاش هماهنگ با هدف | تشویق، بازخورد سازنده و نظارت منظم بر پیشرفت دانشآموز | افزایش پایداری، نظم و استمرار در یادگیری |
| کاربردیکردن آموختهها | تدریس با مثالهای واقعی، پروژههای عملی و ارتباط درس با زندگی | عمیقتر شدن یادگیری و توانایی حل مسائل واقعی |
| عملکرد خلاقانه و متفاوت | استفاده از روشهای نوآورانه تدریس، بازیهای آموزشی و فعالیتهای گروهی | یادگیری مفهومی، تقویت تفکر خلاق و حل مسئله |
| ایجاد رضایت درونی | تأیید تلاشها، احترام به شخصیت دانشآموز و محیط بدون تنش | احساس ارزشمندی، خودباوری و پیشرفت پایدار |
نقش معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموز چیست ؟

نقش معلم در پیشرفت تحصیلی دانشآموز فقط به توضیح کتاب درسی محدود نمیشود؛ یک معلم دلسوز و آگاه میتواند مسیر زندگی یک دانشآموز را بهطور کامل عوض کند. این جمله اغراق نیست؛ در سراسر دنیا و حتی در کشور خودمان، نمونههای زیادی از افرادی وجود دارد که نقطه عطف زندگی و موفقیتشان را «یک معلم خاص» میدانند.
معلم بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین الگوهای رفتاری، مسئولیتی فراتر از آموزش محتوا دارد. او با نوع برخورد، لحن، توجه عاطفی و حمایتی که به دانشآموز نشان میدهد، در شکلگیری اعتماد به نفس، انگیزه، تصویر ذهنی و حتی انتخابهای آینده او نقش مستقیم دارد. هر چه رابطه عاطفی معلم با دانشآموز سالمتر و صمیمیتر باشد، زمینه برای پیشرفت تحصیلی و رشد شخصیتی دانشآموز هم بیشتر فراهم میشود.
۱. تأثیر معلم بر تحصیلات و فضای یادگیری
درسهایی که جذاب، کاربردی و همراه با احساس امنیت و احترام ارائه میشوند، بیشترین نقش را در موفقیت تحصیلی دانشآموز دارند. یک معلم نمونه، فقط محتوا را منتقل نمیکند؛
او سعی میکند یادگیری را به تجربهای شیرین و لذتبخش تبدیل کند.
وقتی معلم از روشهای شاد، خلاق و متنوع استفاده میکند (بازی آموزشی، مثالهای واقعی، کارگروهی، پرسش و پاسخ و…) دانشآموزانِ درسگریز، کمحوصله یا حتی پرخاشگر نیز به تدریج به او نزدیک میشوند و مشارکتشان در کلاس افزایش مییابد.
محیط کلاس هرچه شادتر، امنتر و محترمانهتر باشد، دانشآموز راحتتر سؤال میپرسد، کمتر میترسد اشتباه کند و همین موضوع باعث میشود عمیقتر یاد بگیرد و در امتحانات و عملکرد تحصیلی موفقتر باشد.
۲. الهامبخشی؛ وقتی معلم تبدیل به الگو میشود
تقریباً همه ما در زندگی یک معلم الهامبخش داشتهایم؛ معلمی که باعث شده بیشتر تلاش کنیم، برای یک درس یا یک رشته خاص انگیزه بگیریم یا حتی مسیر شغلی آیندهمان را انتخاب کنیم.
نقش معلم در پیشرفت تحصیلی فقط این نیست که «چگونه درس بخوانیم»، بلکه این است که «چرا ارزش دارد یاد بگیریم».
وقتی معلم با اشتیاق درس میدهد، به آینده دانشآموز اهمیت میدهد و به او نشان میدهد که میتواند موفق شود، در ذهن دانشآموز این پیام ثبت میشود که:
«من ارزشمندم و میتوانم به هدفهایم برسم.»
الهامبخشی میتواند شکلهای مختلفی داشته باشد:
-
تشویق دانشآموز برای رسیدن به یک هدف کوتاهمدت (مثلاً بهتر شدن در یک درس)
-
کمک به انتخاب رشته و مسیر شغلی آینده
-
نشان دادن نمونههای موفق واقعی
سالها بعد، بسیاری از افراد متخصص هنوز هم از معلمی نام میبرند که جرقه علاقه، انگیزه و جهتگیری اصلی زندگیشان را در ذهن آنها روشن کرده است.
۳. معلم بهعنوان راهنما و حامی در تصمیمهای مهم
معلمان اغلب برای دانشآموزان، منبعی قابل اعتماد برای مشورت و راهنمایی هستند.
آنها میتوانند در تصمیمگیریهای مهمی مثل انتخاب رشته، ادامه تحصیل، شرکت در آزمونها، حضور در کلاسهای تقویتی یا حتی پذیرش فرصتهای شغلی اولیه، نقش مهمی داشته باشند.
دانشآموزان معمولاً معلم خود را فردی باتجربهتر و آگاهتر میدانند و خیلی وقتها قبل از والدین، مشکلات درسی، اضطرابها یا نگرانیهایشان را با معلم در میان میگذارند.
از طرفی، بسیاری از دانشآموزان در سکوت، انگیزه خود را از دست میدهند؛
-
یکی به فکر ترک تحصیل میافتد،
-
دیگری احساس ناتوانی میکند،
-
و دیگری زیر فشار مشکلات خانواده، درس را رها میکند.
یک معلم هوشیار و دلسوز میتواند با مشاهده علائم افت تحصیلی، غیبتهای مکرر، سکوت غیرمعمول یا رفتارهای پرخاشگرانه، متوجه شود که دانشآموز با مشکل روبهرو است. اگر معلم بهموقع وارد عمل شود، صحبت کند، راهحل پیشنهاد دهد یا دانشآموز را به مشاور معرفی کند، میتواند از تصمیمهای اشتباه و جبرانناپذیر جلوگیری کند. گاهی همین گفتوگوی صمیمی، واقعاً زندگی دانشآموز را تغییر میدهد.
۴. انگیزه دادن و ایجاد علاقه به درس؛ سخت ولی حیاتی
یکی از سختترین اما مهمترین بخشهای کار معلم، ایجاد انگیزه و علاقه در دانشآموزان است.
دانشآموزی که انگیزه ندارد:
-
به درس توجه نمیکند،
-
مطالب را عمیق یاد نمیگیرد،
-
در کلاس مشارکت ندارد،
-
و گاهی رفتارهای مخرب نشان میدهد.
کاهش انگیزه میتواند دلایل مختلفی داشته باشد:
-
درس برای او جذاب نیست یا روش تدریس را دوست ندارد،
-
مشکلات خانوادگی یا شخصی دارد،
-
اعتماد به نفس پایینی دارد و فکر میکند نمیتواند موفق شود،
-
یا اصلاً نمیداند «چرا باید این درس را بخواند».
در اینجا برخورد عاطفی معلم اهمیت ویژهای پیدا میکند:
-
وقتی معلم به تلاشهای کوچک دانشآموز توجه میکند و او را تشویق میکند،
-
وقتی به حرفهایش گوش میدهد و احساس ارزشمندی را در او تقویت میکند،
-
وقتی اشتباه را فرصتی برای یادگیری معرفی میکند نه دلیلی برای سرزنش،
کمکم انگیزه درونی دانشآموز بیدار میشود.
دانشآموزان باانگیزه، با اشتیاق بیشتری در کلاس شرکت میکنند، از پرسیدن سؤال نمیترسند و برای بهتر شدن تلاش میکنند. برای معلم هم تدریس در چنین محیطی لذتبخشتر است؛ یعنی یک چرخه مثبت بین رابطه عاطفی خوب معلم و پیشرفت تحصیلی دانشآموز شکل میگیرد.
۵ راهکار کاربردی و مؤثر برای ایجاد انگیزه و علاقه به یادگیری در دانشآموزان

۱. دانشآموزان را تشویق و تأیید کنید
تشویق، یکی از قدرتمندترین ابزارهای انگیزشی در فرایند یادگیری است. وقتی دانشآموز احساس کند معلم تلاش او را میبیند و ارزش کارش را درک میکند، اعتماد بهنفس و علاقهاش نسبت به درس چند برابر میشود. معلم باید با لحن مثبت، تحسین بهجا و اشاره به پیشرفتها، به دانشآموز بفهماند که تلاشش مهم است. گاهی یک جمله ساده مثل «آفرین، کارت عالی بود» میتواند مسیر یادگیری و نگرش دانشآموز را تغییر دهد.
ایجاد محیطی که در آن دانشآموز احساس احترام، امنیت و دیدهشدن داشته باشد، اشتیاق او را به یادگیری افزایش خواهد داد.
۲. دانشآموزان را در فعالیتهای کلاس مشارکت دهید
مشارکت دادن دانشآموزان در کارهای کلاسی باعث ایجاد حس مسئولیت و تعلق میشود. میتوان وظایف کوچک و جذابی برای هر دانشآموز تعیین کرد؛ مانند مرتبسازی تخته، توزیع برگهها، خواندن بخشی از متن درس یا انجام نقشهای کوچک در فعالیتهای گروهی.
این کار هم کلاس را از حالت یکطرفه خارج میکند و هم به دانشآموزان حس رهبری و تأثیرگذاری میدهد. هر اندازه نقش دانشآموز در کلاس بیشتر شود، انگیزه و مشارکت او نیز افزایش خواهد یافت.
۳. استفاده از مشوقهای هدفمند و انگیزشی
گاهی دانشآموزان برای حرکت در مسیر درست به یک «تلنگر کوچک» نیاز دارند. استفاده از مشوقهای منطقی و برنامهریزیشده، میتواند یادگیری را لذتبخشتر کند.
مشوقها میتوانند بسیار ساده باشند:
-
یک امتیاز تشویقی،
-
اجازه انتخاب یک فعالیت،
-
معرفی به عنوان دانشآموز برتر هفته،
یا حتی پاداشهای گروهی مثل یک دورهمی کوچک در کلاس زمان موفقیت جمعی.
پاداش مناسب باعث میشود دانشآموز احساس موفقیت کند و این حس، انگیزه او را برای ادامه مسیر یادگیری افزایش میدهد.
۴. خلاقیت در روشهای تدریس را فراموش نکنید
یادگیری یکنواخت، انگیزه را کاهش میدهد. معلم باید محیط کلاس را پویا و متفاوت نگه دارد. استفاده از بازیهای آموزشی، گفتوگوهای گروهی، ابزارهای دیداری مثل نمودار، رنگ، فیلم یا نمایش کوتاه میتواند یادگیری را جذابتر و قابلفهمتر کند.
تزیین محیط کلاس با پوستر، پروژههای دانشآموزان و موضوعات فصلی نیز کلاس را به فضایی الهامبخش تبدیل میکند. هرچه کلاس زندهتر و متنوعتر باشد، تمایل دانشآموزان به درس و مشارکت بیشتر خواهد شد.
۵. ارتباط درس با زندگی واقعی را نشان دهید
یکی از پرسشهای همیشهمطرح دانشآموزان این است:
«این درس به چه درد من میخورد؟»
اگر دانشآموز اهمیت واقعی یک موضوع را درک نکند، انگیزهای برای یادگیری آن نخواهد داشت.
معلم باید کاربردهای واقعی درس را با مثالهای ملموس توضیح دهد.
برای مثال:
-
کاربرد جبر در مهندسی،
-
اهمیت علوم در پزشکی و محیط زیست،
-
نقش تاریخ در شناخت جامعه،
و…
وقتی دانشآموز ببیند دانشی که میآموزد در دنیای واقعی قابل استفاده است، علاقه و انگیزهاش نسبت به درس چند برابر میشود.
پیشنهاد ما : چگونه اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت کنیم ؟
۶ عامل کلیدی موفقیت تحصیلی و پیشرفت آموزشی دانش آموز

موفقیت تحصیلی تنها نتیجه درسخواندنِ زیاد نیست؛ بلکه ترکیبی از هدفگذاری درست، مدیریت احساسات، پشتکار، تفکر خلاق و رضایت درونی است. دانشآموزانی که در مسیر آموزشی موفقتر عمل میکنند، معمولاً کسانی هستند که برای آینده خود هدف دارند، میتوانند با چالشها روبهرو شوند، از دانش خود در موقعیتهای عملی استفاده کنند و نسبت به عملکردشان احساس رضایت و ارزشمندی دارند.
در ادامه شش عامل اصلی که بنیاد موفقیت تحصیلی را میسازند آورده شده است:
۱. شناخت هدف از تحصیل
اولین گام موفقیت، پاسخ دادن به این سؤال است:
«من چرا درس میخوانم؟»
هدف میتواند متفاوت باشد:
-
شاگرد اول شدن،
-
رسیدن به شغل مورد علاقه،
-
داشتن درآمد مناسب،
-
افزایش دانش شخصی،
-
یا حتی داشتن آرمانهای بزرگ برای تأثیرگذاری در جامعه.
وقتی دانشآموز هدفش را شفاف بداند، انگیزهاش بیشتر میشود و مسیر یادگیریاش معنا پیدا میکند. هدفگذاری روشن، مانند چراغ راه عمل میکند.
2. غلبه بر سختیها و ترسها
هیچ هدف بزرگی بدون سختی به دست نمیآید.
اما سخت بودن یک مسیر، مساوی با «ناممکن بودن» نیست.
برای موفقیت تحصیلی، دانشآموز باید:
-
اعتمادبهنفس خود را تقویت کند،
-
از اشتباه کردن نترسد،
-
و بهجای فرار از چالشها، آنها را بخشی از مسیر یادگیری بداند.
برنامهریزی مکتوب، تفکر عمیق درباره هدف و تمرین روشهای درست مطالعه، باعث میشود دانشآموز با شجاعت بیشتری مسیر خود را ادامه دهد.
3. ایجاد تعادل بین تلاش و هدف
هدف هر چقدر بزرگ باشد، به همان اندازه تلاش میخواهد.
اگر هدف دانشآموز «رتبه برتر شدن» است اما تنها تلاش محدودی دارد، طبیعتاً به نتیجه مطلوب نمیرسد.
اصل مهم این است:
تلاش باید با اندازه هدف هماهنگ باشد.
شناخت هدف، کمک میکند میزان مطالعه، برنامهریزی و تمرینهای لازم مشخص شود و مسیر موفقیت واقعی شکل بگیرد.
4. کاربردی کردن آموختهها
دانشی که فقط در کتاب بماند، تأثیر زیادی ندارد.
موفقترین دانشآموزان کسانی هستند که یادگیری را در زندگی واقعی بهکار میگیرند.
مثالها:
-
استفاده از ریاضی و فیزیک در پروژههای کوچک،
-
تحلیل اخبار علمی،
-
انجام آزمایشهای ساده،
-
یا شرکت در فعالیتهای پژوهشی.
حتی اختراع بزرگ برق نیز نتیجه همین «کاربردی کردن علم» بوده است. هر هدفی—even بزرگترینشان—وقتی وارد عمل شود، قابل دسترس خواهد بود.
5. داشتن عملکرد متفاوت و خلاقانه
تجربه نشان داده است که نمره بالا یا معدل خوب همیشه آینده روشن را تضمین نمیکند.
دانشآموزانی موفقتر هستند که:
-
متفاوت فکر میکنند،
-
راهحلهای جدید ارائه میدهند،
-
و به جای حفظ کردن صرف، مفهومسازی میکنند.
کسانی که فقط برای امتحان میخوانند، نهایتاً نمره میگیرند؛
اما کسانی که «خلاقانه» و «عمیق» یاد میگیرند، در زندگی علمی و شغلی آینده درخشیدهاند.
راز موفقیت واقعی، متفاوت عمل کردن است.
6. رسیدن به رضایت درونی
موفقیت فقط نمره بالا نیست؛
موفقیت زمانی اتفاق میافتد که دانشآموز از مسیر تحصیلی خود احساس رضایت، آرامش و پیشرفت داشته باشد.
ممکن است فردی اختراع مهمی انجام دهد اما همچنان احساس کند جای بیشتری برای رشد وجود دارد.
رضایت درونی یعنی:
-
شناخت اهداف،
-
حرکت آگاهانه در مسیر،
-
و احساس ارزشمندی نسبت به تلاشهای خود.
موفقیت یک مقصد نیست؛ یک مسیر همراه با رشد، آگاهی و رضایتمندی است.
راه های موفقیت تحصیلی

1. دقیقاً هدفتان را مشخص کنید
وقتی هدف مشخصی در کاری نداشته باشید، مسلماً مسیرتان هم نامشخص خواهد بود. فردی که بدون راهنما و برای اولین بار به سفری میرود را تصور کنید. چگونه میتواند مقصد خود را مشخص کند؟ یا کس دیگری که بدون قطب نما و در بیابانی ناشناس میخواهد قبله را بداند. این دو نفر چگونه میتوانند به خواسته خود برسند؟ بسیار سخت و تقریباً غیر ممکن.
هدف ها هم برای ما نقش راهنما و قطب نما را مشخص میکنند. وقتی بدون هدف در تحصیل (که میتواند همان تعریف شما از موفقیت تحصیلی باشد) به دنبال پیروزی و موفقیتی هستید، انتظار این را نداشته باشید که بتوانید به آن برسید! چون قطعاً نمیتوانید. پس خواسته و هدف خود را از جایی که میخواید به آن برسید، دقیقاً مشخص کنید…
2. موفقیت تحصیلی با قانون جذب
تا کنون راجع به قانون جذب چیزی شنیدید؟ قانونی که معمولاً باعث رسیدن ما به آرزوها و اهدافمان میشود. چگونه؟دقت کردید وقتی درباره موضوعی زیاد صحبت میکنیم، به چیزی فکر میکنیم و یا اتفاقی را تجسم میکنیم، آن اتفاق بعد از مدتی برای ما میاُفتد؟این همان قانون جذب است. همان طور که قانون جاذبه زمین با وارد کردن نیرویی به طرف جسم، آن را به سمت خودش میکشد، قانون جذب هم که همان فکر کردن و گذاشتن تمرکزمان روی موضوعی است، به کائنات این خبر را میدهد که من به افتادن این اتفاق نیاز دارم و باید به آن چیزی که میخواهم برسم.پس وقتی به هدف و موفقیتی که میخواهیم برسیم زیاد فکر کنیم و آن را تصور کنیم، ناخودآگاه کائنات را وادار میکنیم که هدفمان را برایمان دست یافتنی کنند و در نهایت، به آن میرسیم.پس این قانون میتواند به ما در موفقیت تحصیلی کمک بسیار زیاد و شایانی بکند.
قانون جذب همیشه در حال عمل کردن است
نکته مهمی که درباره قانون جذب میخواهم بهتان بگویم این است که: حواستان باشد، قانون جذب همیشه در حال عمل کردن است. پس هیچ گاه افکار منفی و نمیتوانم ها را به ذهن خود راه ندهید. چون کائنات همان لحظه ممکن است این افکار را دریافت و جذب کنند و درست، برعکس آن چیزی که ما میخواهیم عمل کنند. پس هیچ گاه، تکرار میکنم هیچ گاه، افکار منفی را به خودتان راه ندهید.
3. جملات انگیزشی تحصیلی
یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به موفقیت در هرکاری، انگیزه دادن به خود است. و دقیقاً بهترین راه برای انگیزه دادن هم خواندن جملات انگیزشی در رابطه با آن موضوع است. در ادامه چند مورد از بهترین جملات برای موفقیت تحصیلی را برای شما بیان می کنم اما پیشنهاد می کنم با مطالعه مقاله جملات انگیزشی برای دانش آموزان با تعداد بیشتری از این جملات آشنا شوید و از آن ها استفاده کنید.
موفقیت، توانایی رفتن از شکستی به شکست دیگر بدون از دست دادن شور و انگیزه است. (چرچیل)
تلاش نکنید انسان موفقی باشید، بلکه برای با ارزش شدن تلاش کنید. (آلبرت انیشتین)
شانس، نام دیگر پایداری در هدف است. (رالف والدو امرسون)
میتوانم شکست را بپذیرم، اما تلاش نکردن را هرگز! (مایکل جردن)
پشتکار یعنی مواجه شدن با ترس ها بدون اینکه تسلیم شوید.
این جملات را به اضافه سایر جملات انگیزشی فوق العاده میتوانید مدام با خودتان تکرار کنید و در همه جا به آن ها فکر کنید، چون مسلماً انگیزه شما را چند برابر خواهند کرد. همچنین اگر کنکوری هستید، می توانید از مقاله جملات انگیزشی کنکور هم کمک بگیرید.
با با ارزش شدن پیشرفت تحصیلی خواهید کرد
4. به خودتان باور پیدا کنید
وقتی به خودت باور داشته باشی و قبول کنی که میتوانی هر کاری را که بخواهی انجام دهی، پس قطعاً میتوانی. دور من نمیتوانم ها را هم خط بکش. چون مانع موفقیت تو میشوند.
چه جالب! دقیقاً مثل قانون جذب! بله قانون جذب و قدرت باور به خود، دو موضوع مربوط به هم هستند. با این تفاوت که با قانون جذب، به کائنات اعلام میکنی که میخواهی به موفقیت برسی، و در قدرت باور به خود، به خودت موفقیت را دیکته میکنی. شک نکن هیچ موفقیتی در انتظارت نخواهد بود اگر بگویی: من نمیتوانم…
باورهای درست باعث پیشرفت تحصیلی شما میشوند
5. صبر کنید، ساده ترین راه این است!
دیدید افرادی را که بسیار عجول هستند و میخواهند تا دست به کاری زدند، طعم شیرین موفقیت را درآن بچشند؟ مگر اصلاً همچین چیزی وجود دارد؟
از قدیم به ما گفته اند که: گر صبر کنی ز غوره حلوا سازند! بدون صبر و تحمل شک نکنید که به موفقیتی نخواهید رسید. چون صبر، یکی از ویژگی های اصلی افراد موفق است. اگر این خصوصیت را در وجود خود ندارید، که پیشنهاد میکنم همین الآن به دنبال راهی باشید تا آن را به وجود بیاورید وگرنه ممکن است در آینده نتوانید اتفاقات خوبی را برای خودتان رقم بزنید.
وقتی شما تلاشتان را با تمام قوا انجام میدهید، دیگر کاری نمیتوانید بکنید. باید منتظر باشید و با همان توان ادامه دهید تا به موفقیت شیرینتان دست پیدا کنید.
صبر و بردباری پیشرفت تحصیلی شما را افزایش خواهد داد
6. پشتکار و اراده، نکته ای کاملاً تکراری!
دقت کردید هرجا که میخواهیم مهارتی را یاد بگیریم، و یا به هدفی برسیم، بهمان میگویند تلاش کن و پشتکار داشته باش تا به هدفت برسی.
بهتان حق میدهم که از جمله کلیشه ای بالا خسته شده باشید. چون خود من هم بارها این جمله را شنیده ام و دیگر از شنیدن آن خیلی خوشم نمیآید.
اما باور کنید اولین قدم برای رقم خوردن اتفاقی، پشتکار و اراده و تلاش است. تا تصمیم نگیرید و روی آن مصمم نباشید، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. این را من با بند بند وجودم درک کرده ام که حالا دارم برایتان مینویسم. درست است این نکته تکراری بود، اما مهم ترین راه را که نمیتوان از مطلب حذف کرد! میتوان؟؟؟
با پشتکار میتوان به پیشرفت تحصیلی رسید
7. استرستان را کنترل کنید
یکی از بزرگترین اشتباهات دانش آموزان، این است که معمولاً شب امتحان یا حتی در خود زمان امتحان استرس زیادی میگیرند. همین استرس زیاد، اصولاً باعث خراب شدن امتحاناتشان میشود و یکی از عوامل اصلی پیشرفت نکردن در درس و مدرسه است.
البته این استرس تا حدی طبیعی است. اما فقط تا حدی! بعضی از افراد بیش از حد استرس و اضطراب بر آن ها چیره میشود و نمیگذارد در درسشان پیشرفتی داشته باشند. تا زمانی که شما مدیریت استرس را یاد نگیرید، پیشرفت تحصیلی هم در انتظارتان نخواهد بود…
8. برنامه ریزی درسی مناسبی داشته باشید
قطعاً یکی از اصلی ترین راه های رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای، داشتن برنامه ریزی اصولی و مناسب است. البته ممکن است برنامه هر کس با فرد دیگر متفاوت باشد و نتوان یک نوع برنامه ریزی را برای همه پیشنهاد داد.
اما بهترین نوع برنامه ریزی، روزانه است. البته به شرطی که یک سری اصول در آن رعایت شود.
مثلاً یک برنامه ریزی روزانه اصولی باید:
نوشته شود
تمام کارها در آن مورد بررسی قرار بگیرد
دارای زمان استراحت کافی باشد
خیلی سخت نباشد
انعطاف پذیر باشد
و کلی شرایط دیگر داشته باشد تا بتوان با استفاده از آن به موفقیت رسید.
پیشنهاد میکنم حتماً مقاله برنامه ریزی درسی را هم که برایتان نوشته ایم و در آن به این نکات مهم اشاره کردیم، مطالعه کنید تا بتوانید با رعایت همین تکنیک، موفقیت و پیشرفت تحصیلی را از همیشه به خودتان نزدیک تر ببینید…
شکست خوردن در برنامه ریزی مانع پیشرفت تحصیلی شما است
9. مقایسه ممنوع!
دیدید افرادی را که مدام خودشان را با دیگران مقایسه میکنند؟ این افراد نمیدانند که دارند بزرگترین ظلم را در حق خودشان میکنند!
چرا که معمولاً با افراد هم رده و شبیه به خودشان مقایسه نمیکنند. بلکه با افرادی این کار را انجام میدهند که مدت هاست تلاش کرده و به موفقیت رسیده اند!
مثلاً یک دانش آموزی که از ایتدای سال تحصیلی هیچ درسی نخوانده و تلاشی نکرده، مسلماً بعد یک روز، یک هفته یا یک ماه درس خواندن، نباید خودش را با شاگرد اول مدرسه که از قضا روزی چندین ساعت درس میخواند مقایسه کند! چرا که هم انرژی او پایین میآید و هم این مقایسه از بیخ و بن اشتباه است.
پس هیچ گاه، ابتدای کار خودتان را با انتهای کار دیگران مقایسه نکنید.
10. خواب کافی داشته باشید
یکی از اصلی ترین دلایل عدم پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، نداشتن استراحت و خواب کافی است. خود من هم اوقاتی که درست استراحت نمیکنم، میزان یادگیری ام بسیار کاهش پیدا میکند. این اتفاق کاملاً هم طبیعی است و اصلاً ذهن انسان این طور ساخته شده. پیشنهاد میکنم خواب کافی را حتماً در اولویت قرار دهید وگرنه ممکن است تبعات جبران ناپذیری در انتظارتان باشد.
حواستان به این نکته باشد که هر چه ذهن شما سرحال تر باشد، میزان یادگیریتان هم بیشتر خواهد بود.
سخن اخر
پیشرفت تحصیلی یک مسیر پیچیده و چندبعدی است که تنها با تلاش فردی به دست نمیآید. نقش معلم، خانواده، انگیزه درونی، هدفگذاری، اعتمادبهنفس و روشهای صحیح یادگیری، همگی کنار هم یک دانشآموز را به رشد واقعی میرسانند. وقتی معلم با برخورد عاطفی سالم، تشویق، حمایت و روشهای خلاقانه وارد عمل میشود، دانشآموز احساس ارزشمندی کرده و مسیر پیشرفت برای او هموارتر میشود.
در نهایت، آنچه یک دانشآموز را در تحصیل و زندگی موفق میسازد، ترکیبی از تلاش آگاهانه، تفکر خلاق، پشتکار، تجربه کردن و باور به تواناییهای خود است. اگر یادگیری معنا پیدا کند، انگیزه ایجاد شود و محیط آموزشی سالم باشد، هیچ هدفی غیرممکن نیست.
سوالات متداول
۱. مهمترین عامل در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان چیست؟
پیشرفت تحصیلی نتیجه مجموعهای از عوامل است؛ اما مهمترین آنها معمولاً «انگیزه درونی»، «روش درست یادگیری» و «نقش حمایتی معلم» هستند. وقتی این سه عامل در کنار هم قرار بگیرند، موفقیت تحصیلی با سرعت بیشتری اتفاق میافتد.
۲. نقش معلم در ایجاد انگیزه برای یادگیری چقدر اهمیت دارد؟
معلم بهعنوان اولین الگوی آموزشی دانشآموز، نقش بسیار مهمی در انگیزه، اعتمادبهنفس، علاقه به درس و حتی تصمیمهای آینده او دارد. برخورد عاطفی سالم، تشویق و روشهای خلاقانه تدریس میتواند مسیر یادگیری دانشآموز را کاملاً تغییر دهد.
۳. چگونه میتوان انگیزه دانشآموزان را برای درس خواندن افزایش داد؟
ایجاد محیط آموزشی شاد، تشویق مناسب، مشارکت دادن دانشآموزان، استفاده از روشهای جذاب تدریس، ارتباط دادن درس به زندگی واقعی و فراهم کردن احساس ارزشمندی مهمترین راهکارها برای افزایش انگیزه و علاقه به یادگیری هستند.
پست های مرتبط
4 اسفند 1403
40 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

خیلی عالی بود متشکرم برام دعا کنید قبول بشم چون خیلی دوست دارم معلم بشم
ا توکل به خدا حتما به خواسته ای که دارین میرسین دوست عزیز
سلام استاد عزيز من میخواستم در مورد رابطه برخورد عاطفی معلم با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یک مقاله بنویسم میتونم از اطلاعاتتون استفاده کنم
سلام
بله مشکلی نیست
خیلی خوب بود چون من 16 سالمه و میخوام معلم زبان بشم و فاصله سنی زیادی هم با دانش آموزان ندارم و خیلی بهم کمک کرد تا از استرسم هم کم بشع
خداروشکر که مطالب براتون مفید بوده
صد در صد اگه معلم با دانش آموزاش دوست باشه بچه ها بیشتر انگیزه میگیرن تا درس بخونن و معلمشونو خوشحال کنن البته این رابطه دوستانه بااید یه حد و مرزهایی داشته باشه تا احترام معلم حفظ بشه بنظرم اینجوری باعث پیشرفت تحصیلیشون میشه
آیا تدریس خلاقانه سبب ایجاد انگیزه و علاقه در بین دانش آموزان میشود توضیح بدین لطفا
استفاده از تمایلات و کنجکاوی طبیعی کودک در حل مساله و بیان مسائل بصورت حیرتآمیز مثلا یکی از کارهای خلاقانه در بین دانش اموز و معلم هست که باعث یادگیری بیشتر دانش اموز میشه و روحیه محقق بودن و توجه به دنبای اطراف رو در بچه ها زیاد میکند و رابطه معلم با دانش اموز هم بسیار مهم است یعنی خود معلم باید روش های ایجاد انگیزه و خلاقیت رو هم در خود و هم در دانش اموز ایجاد کند فضای کلاس رو فضای صمیمی در نظر بگیرد که دانش اموز به راحتی بتواند نظراتش یا کارهای خلاقانه رو که دوست داره انجام بده رو ابراز کنه
این مشکلی است که اکثر معلمان با دانش آموزان خود دارند و از اکثر همکارانم بارها شنیده ام که نمی توانند با دانش آموز خود یک ارتباط صحیح و صمیمی برقرار کنند چجوری باید ارتباط عاطفی با دانش اموز ایجاد کنیم واقعا سوال مهمیه ممنون میشم پاسخ بدین
روابط معلم و دانش آموزان باید طوری باشد که نیازهای تعلق و وابستگی، دوست داشتن و دوست داشته شدن، به رسمیت شناخته شدن، ارزش داشتن، احترام و شکوفا شدن استعدادها تأمین شود معلم با حفظ استقلال کلاس فضای صمیمی در کلاس ایجاد میکند نباید از روش دستوری استفاده کنند یا اینکه دست از مدیریت کلاس بردارند اینگونه میزان یادگیری خیلی خیلی کاهش پیدا میکنه اموزش هایی که صورت میگیره برحسب نیاز دانش اموز باشه فط معلم صحبت نکنه درواقع دانش امزو فعال باشه توی کلاسش و باید عملکردهای دانش اموزان در نظر گرفته بشه یعنی معلم روحیات دانش اموزان خود رو بشناسه و ارتباط خوبی هم با والدین داشته باهش تا بتونه در یادگیر یو ایجاد انگیزه و اگاهی تاثیر مثبتی داتشه باشند و بسیاری از راهکارها وجود دارند برای جذب دانش اموز که بستگی به روحیات و خلقیات و سطح اگاهی معلم داره
همیشه با همه ی دانش آموزانتان احوال پرسی کنید و حتی در مورد مشکلاتشان از آنها سوال کنید وبا مهربانی و دلسوزی سعی در رفع مشکلات آنها بکنید این بهترین راه واسه جذب دانش اموز به کلاس های خودم بود سعی کردم رابطه صمیمی داشته باشم باهاشون
بسیار بسیار عالی کار شما بهترین روشی هستش که برای جذب دانش اموز میشه استفاده کرد
من یه دختر نوجوون دارم دوم متوسطه ست من به تازگی متوجه شدم خیلی زیاد با پسرا ارتباط داره یعنی ارتباط هم از نظر دوستی هم از نظر دوست پسر و احساسی این موضوع من و پدرشو خیلی نگران کرده بارها و بارها بهش توضیح دادیم کمکش کردیم میبینیم یه روز ناراحته یه روز عصبیه یروز حالش خوبه و کاملا از درسش زده شده یعنی نمراتش افتضاح شده من پیش معلماش رفتم گفتم یکم رابطه عاطفی باهاش داشته باشید متاسفانه مدرسه شون هم خیلی سخت گیر هستن من هیچ پیشرفنتی تو درسش نمیبینم گفتم مشاوره بگیرم چیکار کنم راهنماییم کنین
از خیلی از راه ها میتونن استفاده کنند مثلا گروه ایجاد کنند و یا تماس تلفنی با دانش اموز داتشه باشند یا در گروه ها و بحث ها اونارو مشارکت بدن درواقع بیشترین تاثیراتی که دخترتون در زمینه درس خوندن یا تربیت داره در خانواده هستش و شما خودتون باید راهکارهایی رو برای تشویق به درس خوندنش پیدا کنید البته دختر شما به دلیل شرایطی که وجود داره و با دوستاش در ارتباطه طبیعتا دنبال این جنس مخالف به خصوص در این سن و سال خواهد بود مثل این می مونه که شما میگین پفک مضر هستش ولی در همه مغازه ها میفروشنش پس طبیعیه اون هم به این امر روی بیاره بهتره خط قرمزهایی رو در خانواده استفاده کنید توی ساعت رفت و امد و یا ارتباطات تلفنی نه ازادی بیش از اندازه بدین و ئنه محدوددیت بیش از اندازه ایجاد کنید و بهتره که به مشاور مراجعه کنید
من معلم هنرستانم.دو هفته پیش بخاطر سرو صدا در کلاس و گوش ندادن به درس حرفی به کل کلاس زدم که یکی از بچه های منضبط کلاس به نظرش بی احترامی محسوب میشدو از کلاس به نشانه اعتراض بیرون رفت و تا آخر ساعت اون روز داخل کلاس نیومد من ب بچه ها هدیه دادم واسه رعایت انضباطشون ولی دانش اموزم هدیه رو نگرفت ومن هم ناراحت شدم و انداختمش بیرون اون باهام بحث زیادی کرد ولی هنوزم سرکلاسم نیومده باید چیکار کنم انگار تو برقراری روابط عاطفی با دانش اموز مشکل دارم
شما باید جلسه اس رو با مدیر و خانواده ایشون برگزار کنید و خود دانش اموز رو هم دعوت کنین تا باهمفکری بتونین این مشکل رو حل کنین چون شما باعث ضربه روحی به دانش اموز شدین بهتر بود نوع دیگه ای با اون رفتار میکردین و از کلاس بیرونش نمیکردین اما باید به دنبال راه حل باشین یا اگاهیتونو بالا ببرین و رفتار عاطفی تری داشته باشین سرکلاس هاتون
هیچ وقت تا حالا هیچ دانش اموز و هیچ اولیایی به من بی احترامی نکردهچون احترام رو خودمون برای خودمون میخریم و ایجاد میکنیم
من خودم مشخص میکنم شخصیم چطور باشه حد و مرزمو خودم مشخص میکنم یعنی تو داشتن رابطه خوب و صمیمی یا عاطفی با دانش اموزام دقت میکنم بیش از حدش هم خوب نیست ولی دیدم که انگیزه لازم رو میده بهشون
والا اخلاق و رفتار خوب فقط رو یه سری ها اثر داره.من خودم بارها با ادب و مهربونی خواستم سر کلاس فلان کاررو بی صدا انجام بدن.خواهش کردم.گلم و عزیزم گفتم.اخرم داد زدمتا ساکت شدن
چون خلقیات بچه ها باهم فرق داره و هرکدام در تربیت خانوادگی متفاوتی هستند طبیعی هستش که تاثیرات رفتاری و کلامی در اون ها متفاوت باشه
دخترم کلاس دومه و مدرسه غیرانتفاعی می ره,امسال این معلم رو تازه اوردن.که متوجه شدیم از آشناهای مامانمه.
دخترم خیلی خیلی خیلی سخت دنیا اومده و به شدت حساسیم رو دخترم.جریان از این قراره که دخترم وقتی میز آخر تو کلاس می شینه به شدت افت می کنه از لحاظ درسی.هر چند معلمشون قبول نداره این حرف رو.
سلام افت تحصیلی به دلیل نشستن در اول کلاس یا انتهای کلاس نیست این مشکل در خونواده شما هستش یا شاید مشکلی در مدرسه برای بچه تون پیش اومده باید پیگیر کارهای فرزندتون باشین و برای افت تحصیلیش سعی کنین با راهکارهایی مثل تشویق کردنش تعریف و تمجید کردنش کمک تو حوزه درسی و خیلی مسائل دیگه که به کلاس و درس جذب میشه راهنماییش کنین افت تحصیلی علت های مختلفی داره از شرایط خونوادگی و مدرسه و محیط بیرون و یا خود فرد میتووه باشه شاید فرزند شما اعتماد به نفس کافی رو نداره و یا شرایط مطالعه خوبی نداره و یا اون انگیزه کافی رو برای درس خوندن نداشته باشه یا هدف مشخصی نداره از نظر جسمانی سلامتی نداشته باشه یا روحی و……. شما باید همه این عوامل رو بررسی کنین و علت رو پیدا کنید
سلام شما تا حالا افت تحصيلي داشتين چيكار كردين رفع كردين؟ من اصلا بچه م دچار افسردگی شده چون از طرف من و پدرش هم سرزنش میشه مخصوصا پدرش همش پیگیر نمره هاشیم این که کتاب دستشه یا نیست اصلا ولی من بیشتر فکر میکنم مقصر معلم هستش چون چند باری هم باهاش صحبت کردم ولی فایده نداشت بعضی اوقات دخترم میاد بهم میگه از معلم سوال میپرسم جواب نمیده یا اصلا میخوام بغلش کنم اجازه نمیده بچست هنوز دخترم کلاس دومه لطفا راهنمایی کنین چیکار کنم چجوری رابطه عاطفی معلمشو درست کنم
سلام شما میتونید از راه تشویق استفاده کنید با دادن هدیه کوچیکی به بچه تون یا اینکه مثلا بازی رایانه ایشو اضافه کنید البته نباید این تشویق ها بیش از اندازه تکرار بشه ..یا برای جذب کردن به درس میتونین کتاب های غیر درسی هم که مربوط باشه با درس و کتاب خوانی براش بخرین و هرروز تایمی رو قرار بدین تا بچه تون اون ها رو بخوه این تمرین و تکرار چه تو کتاب درسی چه غیر درسی تشویق به درس خوندن میکنه …میتونین از ویدئوهای اموزشی مهیج استفاده کنید و اون رو به درس تشویق کنین و یا کاری رو که دوست داره در یک روز انجام بده مثل دوچرخ سواری مثلا در همون روز درس هم باهاش کار کنین و خیلی راه های دیگه هست که باید اگاهی داشته باشید ..در مورد رابطه عاطفی با معلمشون میتوینن با مدیر صحبت کنیند و اگه واقعا مشکل از معلم هستش یا معلم رو عوض کنن یا شما مدرسه دخترتون رو عوض کنید یا چیزهایی بهش اموزش بدین که رفتارش رو با معلمش تغییر بده و سر کلاسش برین یا از معلمش بپرسین دخترم چه رفتاری داره به راحتی مشکل برطرف میشه اما سعی کنیند خودتون این راه حل رو پیدا کنید
از نظر مادی تو شغل معلمی نمیشه پیشرفت کرد، مگه اینکه قلبا این شغل رو دوست داشته باشی که برات بگذره وگرنه جنبه مادی رضایت بخشی نداره پس اونایی که دوست دارن شرکت کنن چون خیلی مهمه بتونن از نظر عاطفی بچه هارو راضی کنن و جذب کلاسشون کنن
بله دوست عزیز بهتره برای اموزش ارزش زیادی قائل باشیم چون اینده بچه ها دست خود معلم هستش پس کسانی باید شرکت کنند که واقعا علاقه مند به بچه ها هستند چون چه از نظر عاطفی چه از نظر روحی و تربیت بچه ها باید تامین بشن
کلاس درسم، دانش آموزی (دختر) دارم که بسیار زیاد جو کلاس رو بهم میریزه، (به گفته ی مدیر مدرسه: جو کلاس رو برعلیه شما کرده اون هم به شکل بسیار موزیانه)، مثلا:
ابتدای جلسه قبل از حضور و غیاب، اجازه می گیره که سوال غیر درسی بپرسه، به او اجازه دادم،
او پرسید: شما معلم شیمی خوب سراغ ندارید؟ اینجوری جو کلاس رو بهم میزنه من چجوری با این دانش اموز ارتباط بگیرم ؟
در برخورد با اين دانشآموزان منطقی عمل كنيد. برای مثال، «اگر من به هر كسی در كلاس اجازه دهم به جای دنبال كردن و اجرای قوانين، كار خود را انجام دهد، در كلاس هرج و مرج حاكم خواهد شد.»
بی طرف باشيد و در برابر ايشان جبهه نگيريد. به خود دانشآموز احترام بگذاريد و نه به رفتار او از مشاركت آنها در كلاس تمجيد و تشكر كنيد.
گاه گاهی فرصتهايی را برای فعاليتهای مستقل ايجاد كنيد تا به آنها كمك شود كه نياز خود به انجام كارها به سبك خود را برآورده كنند.
برای برخورد با دانش آموزانی که مخفیانه صدای ناهنجار در میارن چکار کنم خواهشمندم سریع جوابم رو بدین ممنون
نباید افکار غلط و انحرافی درباره دانشآموز خودتون رو نداشته باشید و فکر نکنین اون دانش اموز برای حرص دادن به شما این کار رو میکنه و باید فشارهایی که روی شما هستش رو کم کنیند به جای سخنرانی و بحث و جدل، باید کوتاه و مۆثر با لحنی محکم ولی در کمال آرامش به او گوشزد کنیم که رفتارش در ما چه تأثیری گذاشته و اگر از این رفتار خود دست برندارد، چه عاقبتی در انتظار اوست.به جای این که بگوییم: «منظم باش»، شفاف و مشخص بگوییم که از او چه میخواهیم.سعی کنید با او دوستانه صحبت کنید و اگر دچار مشکلات شدیدتر شدید با مدیر و یا اولیای دانش اموز جلسه بگذارید و این مشکل را با کمک ان ها حل کنید
شما چقدر رو ادب و تربیت فرزندانتون حساسید.چطور بهشون یاد میدین حرمت بزرگتر رو داشته باشه.امروز دخترم سر کلاس آنلاینشون معلمشون گفت یه جمله مثال بزنید و ادات تشبیه رو توش مشخص کنید همکلاسی دخترم نوشته معلم مانند عزراییل است .من میگم ما شاید بگیم به به بچمون چقدر زرنگه ببین چه خوب به بقیه حرف میزنه و همه رو با زبونش خفه میکنه ولی حتما حتما این اخلاق بچه اول از همه گریبان اون بچه و پدرمادرشو میگیره.پارسال معلم ورزششون سر جلسه اولیا مربیان از دست بعضی دانش آموزان گریه کرد گفت برای من فرقی نداره اینا یک سال با من هستند ولی با این طرز رفتار و گفتار صد در صد تو زندگی به مشکل میخورن
سلام هررفتاری رو که فرزندان انجام میدن تمامی ویژگی ها رو از پدر و مادر الگو برداری میکنند و بچه های سنین بالاتر از بچه های هم سن و سال خودشان یاد میگیرند پس این موضوع رو باید جدی بگیرید همه چیز در خانواده شکل میگیرد حتی نوع شخصیت افراد اول از همه در خانواده شکل خواهد گرفت
باسلام
من خودم چند دانش آموز بیش فعال در کلاس دارم که در تدریس وکلاس مشکل ساز شدند از هر روشی برای جذب آنها استفاده کردم ولی همگی به طور موقتی جواب داده .لطفا مرا راهنمایی بفرمایید؟
سلام شما میتونید با ایجاد علاقه و ساده توضیح دادن دروس طرح سوالاتی قبل از تدریس و اینکه در همان ابتدا توجه آنها را به این امر جلب کنیم که در پایان تدریس پاسخ این سوالات پرسیده می شود تشویق به جا و متناسب با روحیات اون ها
تنوع در تدریس یک مسئله ریاضی را با ارتباط آن به اشتیاق دانش آموز به فضا توضیح دهیدو بسیاری از روش های تدریس دیگر که خودتان باید به خوبی ارائه کنید بهتر است مهارت های لازم رو برای اداره کلاس اموزش ببینید
سلام.من اولین سال تجربه معلمیم هست,برای برخورد با دانش آموزانی که مخفیانه صدای ناهنجار تولید می کنند چه باید کرد؟!ضمنا دانش اموزانی که با هم درگیری لفظی می کنند؟ممنون
بی اعتنایی کنید دانش آموزان شرور عاشق جلب توجه هستند بنابراین اگر آنها در کلاس جنجال بر پا کردند یا با صدای بلند در نظم کلاس اخلال ایجاد کردند، بی اعتنا باشید و به آنها این پیام را بدهید که نمی توانند صبر شما را لبریز کنند. بعد از اتمام کلاس با آنها به طور خصوصی صحبت کنید. به آنها بگوئید که چنین رفتارهای ناشایستی شما را نا امید می کند و شما اطمینان دارید که آنها می توانند بسیار بهتر از این رفتار کنند وعملکرد تحصیلی و اخلاقی بهتری از خود نشان دهند.
دانش آموزان شرور، در هر کلاسی، می توانند معلم را به سر حد جنون برسانند و کنترل کلاس را از دست معلم خارج کنند، اما صبر و استقامت کلید موفقیت شما در مدیریت کلاس است. به جای ارجاع این نوجوانان به دفتر پیش ناظم و مدیر و تهدید به اخراج، خودتان شخصا این مسئله را مدیریت کنید
سلام من معلم زبان هستم.یکی از روش هایی ک فوق العاده هستش درست کردن یک اب پاش ک روش با کاغذ رتگی و اینها نوشته باشد quietهرکسی سروصدا کرد رویش با اب پاش اب بپاشید
سلام ممنون از اینکه تجربیات و روش هاتون رو معرفی کردید تشکر
سلام من مربی پیش دبستانی هستم بیشتر بچه های کلاسم پسر هستند و شدیدا کلاس را به هم میریزند و واقعا خیلی از آنها قانون کلاس را رعایت نمیکنند خیلی روشهارو امتحان کردم ولی خیلی جواب نمیده شاید از روز اول خودم خیلی سخت گیری نکردم واقعا وقتی میام منزل سردرد دارم و خسته ممنون میشم بگید چکار کنم و در ضمن روشهای خوبی شما گفتید سپاسگزارم.
شما باید کلاس رو مدیریت کنید نه کنترل و از اول قوانینی رو برای کلاس تعیین میکردید که دانش اموزان بر طبق همون قوانین و برنامه ریزی جلو میرفتند و میتونین چیدمان کلاس رو عض کنید طوری باشه که تماس چسمی بیشتری با دانش اموزاتون داشته باشدی در جلسات اول با قدرت و اقتدار بیشتری در کلاس حاضر شوید و کم کم چاشنی انعطاف را به کلاس اضاف کنید.فراموش نکنید که دانش آموزان را به خاطر هر قدم مثبتی که بر می دارند تشویق و تحسین کنیدنگرش شاگردان را نسبت به کلاس مثبت کنیدممکن است بدفتاری دانش آموز بدلیل شرایط خاص کلاس، نحوه ی برخورد معلم یا شرایط خانوادگی فرد در گذشته بباشه پس بهتره همه جوانب رو در نظر بگیرید