راه کارهایی برای پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ضعیف
چنانکه آموخته های فرد متناسب با توان و استعدادهای بالقوه اش باشد یا فاصله ای بین توان بالقوه و توان بالفعل دانش آموز نباشد می گوئیم پیشرفت تحصیلی اتفاق افتاده است. ما در این مقاله راهکارهایی به شما ارائه میدهیم که به راحتی بتوانید در پیشرفت تحصیلی دانش اموزان و فرزندانتون موثر باشید
راهکارهای پیشنهادی در جهت پیشرفت تحصیلی
- برگزاری کلاسهای تقویتی و فوق برنامه
- کارکردن نمونه سئوال در کلاس
- دعوت از اولیای دانش آموزان ضعیف و ارائه گزارش از چگونگی روند آموزشی فرزندانشان
- استفاده از دانش آموزان قوی جهت همیاری
- برگزاری مسابقه درسی بصورت گروهی ( حداکثر 5 نفری ) بین دانش آموزان
- طراحی سئوال از طرف دانش آموزان ( مثلاً هر دانش آموز از هر درس 5 سئوال طرح کند ) و برگزاری آزمون های کوچک ( امتحانک ) هر روز از دروس
- حضور مشاوران محترم در کلاس ها جهت توصیه های لازم و ارائه برنامه های مطالعه زمان امتحانات
- ایجاد ایستگاه رفع اشکال در حیاط مدرسه در زنگ های تفریح با استفاده از دانش آموزان قوی
- توصیه های لازم در خصوص امتحانات نهایی و هماهنگ کشوری به دانش آموزان
- تشویق و ترغیب ( از طرف مدرسه ) دانش آموزانی که پیشرفت تحصیلی دارند
- همکاران محترمی ( دبیـران ) که در طی این مدت سال با مدیر مدرسه و دانش آموزان تعامل خوب داشته اند و زحمات زیادی متحمل شده اند به اداره جهت دریافت تقدیرنامه معرفی شوند
- برگزاری جلسات متعدد برای دبیران و توصیه های لازم جهت پیشرفت تحصیلی
- توجه به دانش آموزان کم بضاعت ( مالی و علمی ) در حد امکان
- بررسی مستمر عملکرد دبیران در ارائه نمره مستمر
دانش آموزان ضعیف عضوی از جامعه ی دانش آموزی
- در هر مدرسه اگر گزینش های علمی سخت گیرانه ای مثل گزینش های مدارسی همانند تیزهوشان صورت نگیرد، تنوع دانش آموزان از نظر سطح علمی، فراوان دیده می شود و وجود دانش آموزان ضعیف و حتی دانش آموزان دیرآموز در این مدارس امری اجتناب ناپذیر است. بدیهی است که دانش آموزان ضعیف و یا دانش آموزان دیرآموز نیز از لحاظ علمی و مهارتی حق تحصیل و پیشرفت در سطح خودشان را دارا می باشند و هرگز نباید آن ها را به بهانه های پوچ، غیر منطقی و بیهوده رها کرد؛ که در حقیقت این بهانه های غیرمنطقی فقط به معنی راحت طلبی معلمان و اولیای مدرسه می باشد تا از زیر بار مسئولیت خویش شانه خالی کرده، سختی های تعلیم به این عزیزان را به جان نخرند.
- دانش آموزان ضعیف و دانش آموزان دیرآموز عضوی از جامعه ی دانش آموزی هستند و نادیده گرفتن آن ها یعنی نادیده گرفتن بخشی از نیروی مفید جامعه که حتما با کمک خانواده و اولیای مدرسه جایگاه درست و مناسب خود را در جامعه به دست خواهند آورد. به همین منظور برای آموزش دروس تئوری و عملی به آن ها باید راهکارهایی را پیدا کرده، با عملی کردن این راهکارها این دانش آموزان ضعیف و احیانا دیرآموز را به سمت مسیر رشدی مناسب هدایت کرد.
مشکل یابی و مشاوره با دانش آموزان ضعیف
- اولین قدمی که برای دانش آموزان ضعیف باید برداریم که البته مهم ترین قدم هم به شمار می آید، پیدا کردن مشکلی است که باعث ضعف درسی در این دانش آموز شده است و بعد از پیدا کردن مشکل می توانیم با در نظر گرفتن راهکارهای مختلف آن مشکل خاص را حل کرده، ضعف درسی و یا مهارتی دانش آموز را برطرف نماییم.
- مشکل یابی اصلا کار راحتی نیست و حتما صبر و حوصله ی زیادی را می طلبد؛ چراکه در این مسیر باید هر آنچه که به دانش آموز مربوط می شود و دانش آموز با آن سر و کار دارد را بررسی کنیم و با توجه همه جانبه به تمامی این اطلاعات به دنبال راهکار بگردیم.
- از آنچه که به دانش آموزان مربوط می شود می توان به تک تک اعضای خانواده، مدرسه، هم کلاسی ها، اولیای مدرسه، همسایه ها، حتی محیط فیزیکی خانه و مدرسه و خلاصه یک طیف وسیعی از اشخاص و اشیا اشاره کرد. بدیهی است که مدرسه نه وقت کافی و نه توان بسیار بالای لازم برای چنین بررسی همه جانبه ای را دارا می باشد، به همین دلیل همراهی خانواده ها با مدرسه در این امر مهم بسیار حائز اهمیت است و مدارس برای این کار مهم حتما در مدرسه نیازمند به داشتن یک مشاور دلسوز و توانا برای هر پایه ی تحصیلی خود هستند تا این مشاور بتواند تک تک دانش آموزان پایه ی تحت نظر خود را هم از لحاظ درسی و هم از نظر رفتاری به خوبی رصدکند.
قدم به قدم تا رفع ضعف دانش آموزان
- پس از یافتن مشکل، برای حل آن باید تمامی راهکارها قدم به قدم و پله پله انجام شده، نتیجه ی به دست آمده از هر راهکار در هر مرحله بررسی شود تا بتوانیم به نتیجه ی مطلوب برسیم.
راهکارهای برطرف کردن ضعف درسی و مهارتی دانش آموزان
راهکار یک: ایجاد خانه و خانواده ای امن
- اگر پس از مشاوره با دانش آموز مشخص شد که دانش آموز دارای خانواده ای پرتنش و یا دارای مشکل است اولین اقدام برای پیشرفت دانش آموز برطرف کردن مشکل خانواده و ایمن ساختن خانه و خانواده برای اوست؛ چراکه تیزهوش ترین دانش آموزان هم در خانواده ای مشکل دار ممکن است بخشی از توانایی های خود را از دست داده، جایگاه اصلی خود را در زندگی پیدا نکنند.
- در این مرحله گاهی با برطرف شدن مشکل خانوادگی دانش آموز دیگر هیچ راهکاری برای پیشرفت او لازم نیست و به یکباره می بینیم که تمامی ضعف های درسی و مهارتی او از بین رفته، ما با یک دانش آموز قوی و موفق طرف شده ایم؛ به همین دلیل اصلا نباید نقش زندگی خانوادگی دانش آموزان را در امر تحصیل شان دست کم بگیریم.
راهکار دو: همراه ساختن خانه و خانواده با مدرسه
- گاهی خانواده ی دانش آموز اصلا ضعف فرزند خود را نمی پذیرند و گاهی حتی فرزندشان را تیزهوش دانسته، مسبب تمام ضعف های به وجودآمده برای فرزندشان را مدرسه و اولیای مدرسه می دانند؛ در چنین موقعیتی ابتدا باید خانواده را با دلایل واضح متوجه ضعف فرزندشان کنیم و پس از آن به ارائه ی راهکار بپردازیم.
- در این وضعیت حتما با دو نوع خانواده مواجه خواهیم شد، خانواده ی همراه و خانواده ی ناسازگار. خانواده های همراه خانواده هایی هستند که بعد از شنیدن دلایل منطقی اولیای مدرسه ضعف فرزندشان را می پذیرند و همراه با مدرسه و پا به پای اولیای مدرسه به راهکارهای مختلف برای پیشرفت فرزندشان یکی یکی و قدم به قدم عمل می کنند. مدرسه در کنار این خانواده ها برای برطرف کردن ضعف دانش آموز اصولا موفق عمل خواهد کرد. ولی متأسفانه خانواده های ناسازگار بدقلقی می کنند و هرگز ضعف فرزندشان را نمی پذیرند؛ به همین دلیل هرگز یا زیر بار انجام راهکارها نمی روند و یا راهکارها را ناقص انجام می دهند و درنتیجه هم در زمینه ی رفع نقص فرزند خود به هیچ جایی نمی رسند و هم امکان پسرفت بیش تر و بیش تر فرزند خود را در جامعه فراهم می کنند. تنها راهکار قابل ارائه به این خانواده ها تغییر مدرسه است؛ چراکه شاید بتوانند با اولیای یک مدرسه ی دیگر کنار آمده، دلایل آن ها را بپذیرند و در صدد رفع ضعف فرزند خود بربیایند.
راهکار سه: برگزاری کلاس های فوق برنامه
- به جای کلمه ی کلاس های تقویتی و یا کلاس های جبرانی از کلمه ی فوق برنامه استفاده می کنیم تا علاوه بر این که حتی ذره ای بار معنایی منفی برای دانش آموزان نداشته باشد، بلکه برای دانش آموزان سطح متوسط و قوی هم برنامه ای در این کلاس های فوق برنامه در نظر گرفته شود.
- روش درست برگزاری این کلاس های فوق برنامه بهتر است به این شکل باشد که ابتدا دانش آموزان در درس و یا مهارت مورد نظر با برگزاری یک آزمون سطح بندی شوند و بدون اشاره به سطح قوی، سطح متوسط و سطح ضعیف برای آن ها کلاس های مجزا درنظر بگیریم؛ کلاس هایی با محتوای جداگانه برای ارتقای سطح علمی و یا مهارتی تمام سطح ها.
- در این روش دانش آموزانی که ضعف درسی دارند ضعف درسی شان جبران می شود و دانش آموزانی که قوی هستند را می توان برای المپیادها، آزمون های منطقه ای و استانی آماده کرد.
راهکار چهار: گرفتن آزمونک لحظه ای
- پس از هر تدریس در همان جلسه بهتر است از همان محتوای درسی یک آزمونک کتبی با نهایت 5 سؤال داشته باشیم تا متوجه بشویم که چه مقدار و چه مباحثی از تدریس مان را اغلب دانش آموزان متوجه نشده اند. با این کار همان اول امر متوجه ضعف دانش آموزان و حتی ضعف تدریس خود می شویم.
وعده تشویق کردن
- تشویق کردن در بیشتر مواقع میتواند تاثیر گذار باشد، چرا که کودکان بیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر قرار میگیرند. تقریبا در هر محیط کاریای کارفرمایان و مدیران مجموعه سعی میکنند با گذاشتن تشویق، برای کارکنان باعث پیشرفت کاریشان شوند. حال اگر کودکان به طور مثال در فهم مسائل ریاضی دچار مشکل شوند. شما با استفاده از یک هدیه کوچک میتوانید کودکتان را ترغیب به یادگیری کنید و یا میتوانید زمان بازیهای رایانهایش را اضافه کنید. در کل والدین میتوانند با استفاده از چنین ابزارهایی کودکان را برای یادگیری و توجه به مسائل درسی ترغیب کنند. در چنین مواردی سعی نکنید، میزان تشویق را زیاد در نظر بگیرید، چرا که در دراز مدت خواسته بچهها نیز تغییر میکند و همین امر میتواند توقعشان را بالا ببرد. اعتدال را در چنین مواردی حتما لحاظ کنید.
پیشنهاد ما : چگونه تمرکز خود را در درس خواندن افزایش دهیم
۹ تکنیک برای رفع افت تحصیلی دانشآموزان
درس خواندن روزانه را از یاد نبرید
- خواندن مکرر یکی از روشهایی است که میتواند باعث شود، بچهها به درس خواندن ترغیب شوند. شما میتوانید با استفاده از کتابهای غیر درسی و داستانی نیز به بچهها کمک کنید تا بتوانند به کتاب خواندن عادت کنند. شما میتوانید کتابهایی را برای بچههای خود درنظر بگیرد که کودکان از شخصیتهای آن خوششان میآید. وقتی کودکتان به کتاب خواندن عادت کند، شما میتوانید زمان خواندن کتابهای داستانی را کوتاه کرده و سپس کتابهای درسی را جایگزینشان کنید. همان طور که میدانید خواندن برای یادگیری در سنین کودکی نقش بسیار پررنگی دارد. سعی کنید مدت زمان کتاب خواندن بچهها را به مرور زمان افزایش دهید تا آنها بتوانند با شرایط جدید خود را راحتتر وفق دهند.
حذف حواس پرتی
- کودکان با توجه به سن و سالشان از هیجانات بالایی برخوردار هستند. آنها به خاطر کنجکاوی بسیار بالایی که دارند، خیلی زود حواسشان پرت میشود، مخصوصا سر کلاسهایی که از درسشان خوششان نیاید. تمرکز کردن سر موضوعات برای هر گروه سنیای سخت است، چه برسد به کودکان. شما باید دقت کنید که فرزندتان در محیط خانه به چه مواردی توجه بیشتری دارد، در صورت امکان در موقع آموزش وی به یک اتاق دیگر ببرید تا حواسش جمع شود. توجه به این نکته که فرزندتان در چه مکانی کمتر دچار حواس پرتی میشود، بسیار حائز اهمیت است. در پارهای مواقع دیده شده که بچهها با وجود تلویزیون و کنسول بازی در کنارشان از توجه به درس منحرف میشوند. پدر و مادرها در هنگام حل تکالیف درسی باید مراقب کودکشان باشند و مطمئن شوند که فرزندشان مسائل درس را به صورت کپی وار حل نکند، بلکه با تحلیل کردن به حل مسائل درسی میپردازد. درگیر شدن بچهها با مسائل درسی میتواند در آموختنشان کمک زیادی بکند. سعی کنید فرزند خود را با درس مربوطه درگیر کنید تا بتواند فهم بهتری از درسهایش کسب کند.
موضوعات جالب را پیدا کنید
- توجه داشته باشید بچهها مسائلی را که دوست داشته باشند، راحتتر و زودتر یاد میگیرند. چرا که کودکان با درسی که خوششان میآید، بیشتر درگیر میشوند. سعی کنید آموختن برخی مسائل درسی را که کودکتان از آنها خوششان نمیآید، را برایش شیرین کنید. به طور مثال مسائل درسی را برای کودکان خود مثل کشف یک چیز عجیب جلوه دهید، چرا که اگر کودکان با قصد کشف کردن و آموختن درس جلو بروند تا جایی که برایشان مقدور است، سعی میکنند مطلب مورد نظر را بیاموزند. طرح سوالات درسی با استفاده از اشکال هندسی واقعی میتواند بسیار تاثیر گذار باشد. در این گونه آموزشها شما میتوانید مثال تئوری را به شکل مسائل عملی در بیاورید. همین کار سبب میشود تا کودکتان ترغیب شود تا بهتر بیاموزد. سعی کنید درباره مشکلات یادگیری بچهها از آنها سوال کنید. شاید با دانستن مشکل کودک برای یادگیری، بهتر بتوانید وی را در امر یادگیری یاری کنید. یادتان باشد، ممکن است یک سری مسائل بسیار پیش و پا افتاده سبب شوند تا فرزندتان از درسی خوشش نیاید، همین خوش نیامدن در امر یادگیری بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بچهها نیز مثل خودمان افکارها و رفتارهای مختلفی دارند، به هیچ عنوان یک بچه را با بچه دیگر مقایسه نکنید. این کار نه تنها به شما کمکی نمیکند، بلکه ممکن است باعث دلخوری فرزندتان نیز شود.
درس دادن به شکل بازی
- شما میتوانید برخی از مسائلی درسی را که کودکتان در یادگیری آنها مشکل دارد با استفاده از یک سری ویدئوهای آموزشی به او یاد بدهید. بچهها به ویدئوها توجه بیشتری میکنند، حال اگر مسائل درسی به شکل کارتونی در اختیارشان باشد، راحتتر میتوانند آنها را درک کنند. بازیها و فیلمهای آموزشی یک راه عالی برای بالا بردن تمرکز کودکان برای یادگیری است. چرا که در چنین شرایطی یادگیری دروس برایشان سرگرم کننده نیز خواهد بود. آموختن دروسی مثل ریاضی با این روش آموزشی بسیار تاثیرگذار خواهد بود، اینگونه روشها را در برنامه آموزشی کودکتان لحاظ کنید.
آموزش در بیرون از مدرسه
- آموزش در مدارس بسیار مهم است، اما یادگیری چیزی نیست که فقط در محیط مدرسه خلاصه شود. والدین میتوانند در محیط خانه نیز به آموزش فرزند خود مشغول باشند. پدر و مادرها نباید از یادشان برود که فقط آموختن درس ریاضی مهم نیست بلکه بچهها به آموختن دوچرخه سواری نیز نیاز دارند. شما میتوانید با تقسیم زمانهای آموزش؛ هم دوچرخهسواری و هم آموزش ریاضی را در یک روز قرار دهید تا کودکتان تشویق شود که درس را بهتر یاد بگیرد. انجام دادن یک کار سخت درکنار یک کار آسان در یک روز میتواند لذت بخش بوده و خستگی و کسالت را از کودکتان دور کند.
تنظیم کردن اهداف
- تعیین هدف در هنگام مطالعه امری ضروری است. شما میتوانید برای کودکان خود اهداف کوتاه مدت و بلند مدت در نظر بگیرید. وقتی شما برای درس خواند کودک خود برنامه ریزی میکنید، این امر پس از یک مدت خود را نمایان میسازد، به طور مثال میتوانید به کودک خود بگویید روزی سه بار باید لغات مهم دروس خواندنی را یادداشت کند. اگر کودک در چنین چارچوبی درس بخواند بعد از گذشت چند ماه با دامنه بسیار زیادی از لغات مختلف روبرو می شود که از قبل آنها را کار کرده است. چنین روش یادگیری میتواند در دراز مدت بسیار موثر باشد. انتخاب هدف میتواند کودکتان را برای یاد گرفتن ترغیب کند، چرا که کودک سعی میکند، طبق برنامهای که برایش تعریف کردهاید، کار خودش را پیش ببرد.
کلاسهای آموزشی غیر درسی
- شما میتوانید کودکتان را با کلاسهای آموزشی غیر درسی مثل کلاس فوتبال و یا هر ورزش دیگر مشغول کنید. این روش باعث میشود تا آنان خود را در حصار مدرسه فرض نکنند. استفاده از اردوهای آموزشی نیز میتواند برای یادگیری کودکتان بسیار موثر واقع شود. فعالیتهای ورزشی بیرون از مدرسه کمک میکند، تا شادابی بچهها در طول روزهایی که مدرسه میروند، حفظ شود.
تعریف و تمجید سر موقع
- هر شخصی از تعریف و تمجید خوشش میآید، وقتی میبینید فرزندتان در یادگیری درسهایش موفقیتهای بزرگی کسب کرده است و سعی میکند خود را با درس خواندن مشغول کند، کمی تعریف از او میتواند پشتیبان خوبی برای ادامه کارهایش باشد. توجه داشته باشید، در کنار هر تشویقی باید موارد باز دارنده نیز باشد تا کودکان با خطوط قرمز زندگی نیز آشنایی کافی پیدا کنند و بفهمند چه کارهایی باعث تشویق شدنشان و چه کارهایی باعث میشود تا از تفریحات محروم شوند. تشویق کردن پس از یادگیری باعث میشود، تا کودکان میل بیشتری برای آموختن از خود نشان دهند.
نحوه تبدیل دانش آموز تنبل و ضعیف،به دانش آموز زرنگ و قوی :
۱- اصلاح تفکر برای مقابله با تنبلی دانش آموزان:
- اول از هر چیز،بیاین به این نکته بپردازیم که چقدر اصلاح تفکرمون در این زمینه اهمیت داره.
- یعنی بیایم این رو به خودمون یاد بدیم که موفقیت در درس و زندگی،خیلی بیشتر از اینکه تحت تاثیر عوامل خارجی و خارج از کنترل و محدوده اختیار ما باشه،تحت تاثیر نوع عملکرد و تلاش و کوشش ما هست.این ما هستیم که با یه برنامه ریزی صحیح،با از بین بردن عادات غلط، با انتخاب درست هدف و تلاش و کوشش برای رسیدن به هدفمون،موفقیت رو برای خودمون رقم میزنیم.
- آره خب،یه دانش آموز تنبل،خیلی واسش راحت تره که بگه:《نمرم خوب نشد چون معلم امتحانو سخت گرفته بود،یا معلم نمره نداد که نمرم کم شد.》
- چون که این دیدگاهش تمام بار مسئولیت رو از روی دوش خودش برمی داره.
- ولی آیا واقعیت هم اینطوره؟ متاسفانه جوابم خیر هست.
- این تلاش و کوشش و نوع برنامه ریزی ما هست که سرنوشتمون رو در امتحان رقم میزنه.
- پس تا اینجا یاد گرفتیم،وقتی شکست یا موفقیتی در طول زندگی واسمون اتفاق میفته،اون رو به خودمون و به عواملی که در محدوده کنترل خودمون هستن نسبت بدیم،نه به عواملی که خارج از دسترس ما هستن و ما کاری نمیتونیم واسشون بکنیم.
۲- اصلاح عادات غلط در زندگی روزمره:
- راه حل بعدی،اصلاح عادات غلط زندگی هست.
- ما باید بدونیم این بدنی که خدا به ما داده،در طول روز به چقدر خواب احتیاج داره؟
- که خب جواب این سوال برای یه دانش آموز،حدودا ۸ ساعت در شبانه روز هست.
- پس هرچی بیشتر از این خوابیدیم،اضافه بر نیاز بدنی ما میشه و این خودش میشه یه عادت غلط که باید سعی کنیم اصلاحش کنیم.
- نکته بعدی،میزان استراحت ما در طول روزه.اینکه ما یه ساعت درس بخونیم و ۵ ساعت استراحت کنیم،واقعا مغز و بدنمون به این میزان استراحت احتیاج داره؟ جواب منفی هست.
- طبق تحقیقات،بین هر یک ساعت و نیم درس خوندن،مغز به ۲۰ الی نهایتا ۳۰ دقیقه استراحت برای ریکاوری خودش احتیاج داره، و ما هرچی بیشتر از این استراحت کردیم،استراحت اضافه محسوب میشه.
۳- فعالیت بدنی یا تحرک برای جلوگیری از تنبلی درس خواندن:
- بدن انسان احتیاج داره که حالات مختلفی رو در طول روز داشته باشه،اینکه ما همش بشینیم یا دراز بکشیم،باعث میشه بدن ما کارایی مطلوب خودش رو از دست بده و مشکلاتی مثل اضافه وزن و چاقی واسش بوجود بیاد.علاوه بر همه ی اینا،حتی مغز ماهم احتیاج داره که اون انرژی حاصل از تحرک بدن رو دریافت کنه تا بتونه عملکرد خودش رو بهتر بکنه.پس وقتی که میگیم تحرک بدنی لازمه،هم واسه ی خود بدن لازمه که بتونه همیشه رو فرم و سالم و دارای عملکرد مطلوب باشه،و هم واسه ی مغز لازمه تا بتونه اون اکسیژن و خون رسانی لازم حاصل از فعالیت بدنی رو دریافت کنه و بتونه هرچه بهتر فعالیت کنه.و هممون این رو خوب میدونیم:
- عملکرد صحیح بدن+عملکرد صحیح مغز=موفقیت در انجام فعالیت های درسی.
- پس ما اینجا یاد می گیریم که یه برنامه ی منظم واسه داشتن تحرک در طول روز،ولو اینکه یه نرمش ۱۵ دقیقه ای باشه،بچینیم و تا اخر عمرمون هم این عادت خوب و موثر رو فراموش نکنیم.
۴- پرورش توانایی حل مسئله:
- رسیدیم به آخرین و در عین حال یکی از مهم ترین راه حل ها.که اونم تمرین واسه پرورش توانایی حل مسئله در درون خودمون هست.
- حل مسئله یعنی چی؟
یعنی اینکه ما وقتی با یه مسئله یا مشکلی در زندگیمون مواجه میشیم،بتونیم به خوبی از قوه تفکرمون و همچنین توانایی بدنیمون بهره ببریم تا اون مسئله یا مشکل رو یا حل کنیم یا اینکه تاثیرات بدش رو به حداقل برسونیم. - حالا ارتباطش با از بین بردن تنبلی و زرنگ شدن چیه؟
ارتباطش اینه که،یه دانش آموز تنبل وقتی با یه مسئله مواجه میشه،فکر میکنه که واسش راه حلی نداره و از پسش برنمیاد،بنابراین به دنبال راه حلی هم نمی گرده و اون مشکل رو به امون خدا ول میکنه تا بدتر و بدتر بشه. - اما یه دانش آموز زرنگ،وقتی با یه مسئله ای مثل کم شدن نمره در امتحان،مواجه شد، می گرده ببینه چه عواملی باعث ایجاد این مشکل شدن،و وقتی که با استفاده از قوه تفکر خودش و همچنین مشورت با افراد عاقل و مورد اعتماد مثل معلمان یا والدین،این عواملِ ایجاد مشکل رو پیدا کرد،حالا به تکاپو میفته تا راه حل مناسب رو با توجه به موقعیت پیدا بکنه و مشکل خودش رو که نمره کم گرفتن در امتحان هست رو از بین ببره یا اون رو به حداقل برسونه.
اصول برنامه ریزی درسی مناسب
- *برنامه ریزی باید به حد کافی انعطاف پذیر باشد، یعنی در آن یک سری ساعات آزاد در نظر گرفته شود تا در صورت پیشامدهای غیر منتظره بتوان به جبران ساعات از دست رفته پرداخت و عقب ماندگی ها را جبران کرد.
- *برنامه ریزی باید فردی و براساس خصوصیت های ویژه و نقاط قوت و ضعف هر فرد باشد. در عین حال باید توجه داشت عمل به برنامه ریزی انفرادی هنگامی که فرد با دوستانی همراه شود که عادات تحصیلی یکسانی دارند یا هدف مشترکی را تعقیب می کنند ساده تر است.
- *در برنامه ریزی باید درس هایی که پشت سرهم قرار می گیرند از نظر موضوع تفاوت بیشتری داشته باشند و درس های مشابه پشت سرهم خوانده شوند.
- *افزودن بر ساعات درسی و پیشرفت به صورت تدریجی باشد نه به صورت حرکتی موشکی یا سطح شیب دار.
- *عقب گرد گاهی اجتناب ناپذیر است و آن هنگامی است که به قدر کافی روی پله های پایین تر نمانده اید. یادتان باشد عقب گرد یک اتفاق طبیعی است نه یک فاجعه.
- *در عمل به برنامه ریزی هر وقت احساس خستگی کردید به یاد این جمله بیفتید «نسیمی نیروبخش از پی هر خستگی می وزد» پس به پیش! پیوستگی داشته باشید.
- *در انتهای هر روز، حدود 60 دقیقه را برای جبران عقب ماندگیهای روزانه در نظر بگیرید.
ویژگی های برنامه درسی مناسب
- ویژگی های یک برنامه ریزی درسی مناسب چیست، بعد از شناخت اصول برنامه ریزی، برای نوشتن یک برنامه مناسب و کامل لازم است با ویژگی ها و خصوصیات یک برنامه ریزی درسی اصولی آشنا باشیم. پس یک برنامه ریزی خوب برای اینکه کارایی مناسبی داشته باشد حتی الامکان باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
1. فردی باشد،یعنی برحسب خصوصیات جسمی و روحی خود شما انجام شده باشد و منحصرا برای شما باشد. شما در دنیا منحصر به فرد هستید و هیچ شخص دیگری خصوصیات شما را ندارد و در واقع هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، پس در نتیجه هدف ها نیز متفاوت هستند. پس نیاز است که برنامه را خود شما تنظیم کرده باشید چون هیچ کس بهتر از خود شما با روحیاتتان آشنایی ندارد. البته این بدین معنا نیست که از تجربیات دیگران استفاده نکنید.
2.باید برای هر فرد متناسب با نیاز و فعالیت های روزانه او هماهنگ شود؛ مثلا همه ما نسبت به هم فعالیت های گوناگونی داریم و باید مطابق نیازها و فعالیت های روزانه خودمان برنامه مناسب شرایط خود را تنظیم کنیم، پس نمی توانیم یک برنامه را مناسب همه بدانیم و یا از برنامه فردی دیگری که مطابق نیازها و فعالیت های ما نیست استفاده کنیم. بنابراین نیاز است که برنامه متناسب با شرایط هر فرد تنظیم شود .
3.باید جامع باشد؛جامع بودن یعنی این که بتواند یک دید کلی به دانش آموز بدهد و شامل همه برنامه های او در آن بازه زمانی باشد، مانند تفریحات و فعالیت های خارج درسی مثل ورزش و غیره . یک برنامه ریزی مناسب نباید فقط تک بعدی باشد و فقط برای درس خواندن باشد بلکه باید زمان بندی مناسبی از هر فعالیت به دانش آموز ارائه کند .
4.باید به نکات ریز توجه کند: یعنی اینکه در عین حال که یک دید کلی می دهد بتواند تعیین کند که برای هر کاری مثل خواندن زیست، چه مبحثی خوانده شود چقدر وقت صرف آن شود، اگر نیاز به تست هست چه مقدار تست از چه مبحثی زده شود. بطور کلی می شود گفت که برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که سوالی برای دانش آموز باقی نگذارد.
5.باید قابل اجرا باشد؛ بعضی افراد فکر می کنند که برنامه هر چه شلوغ تر باشد بهتر است. این یک دید کاملا غلط است و با شلوغ کردن برنامه فقط خودمان را سردرگم می کنیم و این سردرگمی باعث می شود نتوانیم برنامه را اجرا کنیم.
6.قابلیت انعطاف و تغییر داشته باشد؛بهتر است در هر برنامه ریزی یک فرصت حدودا 2 یا 3 ساعته را در هر هفته خالی بگذاریم تا اگر در طول هفته به هر دلیلی نتوانستیم یکی از فعالیت های درسی خود را انجام دهیم در آن زمان به انجام آن بپردازیم .
7.ساعت های درسی متناسب با نوع درس تنظیم شوند؛ به این معنی که به طور مثال دانش آموزان رشته تجربی، صبح ها که توان ذهنی بیشتری دارند به مطالعه دروسی مانند زیست یا ریاضی که نیازمند تمرکز بالا و پی بردن به عمق مطالب هستند، بپردازند. اما مطالعه درس های حفظی را به عصر و شب موکول کنند، زیرا بهتر است بعد از مطالعه این نوع دروس مطلب جدیدی وارد مغز نشود تا ذهن در حین خواب این مطالب را به حافظه بلند مدت انتقال دهد.
پیشنهاد ما : رابطه برخورد عاطفی معلم با پیشرفت تحصیلی دانش اموز
سخن پایانی :
در خانواده هایی که والدین توجه ویژه ای به فرزندان خود دارند و تمامی رفتارها و خلقیات درونی و بیرونی فرزندان را میشناسند و نسبت به رفع این مشکلات هم پدر و هم مادر هم فکری کرده و در پیشرفت تحصیلی دانش اموز خود و تربیت فرزند خود کوشا هستند باعث میشود فرزندتان در تحصیل و یا در زندگی روزمره خود هیچ مشکلی نداشته باشد
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
شیوه هایی که افراد برای کاهش اضطراب به کار میبرند
چگونه به کودکمان آموزش جنسی مناسب بدهیم ؟
چگونه کودکان خود را در برابر شبکه های اجتماعی محافظت کنیم
نقش والدین در کمک به تربیت فرزندان
چگونه در زندگی خود تعادل برقرار کنیم ؟
راهکارهایی برای پیشگیری از خشم و عصبانیت در نوجوانان
4 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خودمون میتونیم به تنهایی به پیشرفت تحصیلی فرزندمون کمک کنیم یا باید حتما مشاوره تحصیلی بگیریم واقعا این برام سواله اگر کسی پولش رو نداشته باشه چی؟
سلام بله خودتون با داشتن اگاهی لازم میتونین کمک حال پیشرفت تحصیلی شون باشید
من لیسانس دارم دخترمم هشت سالشه عاشق درس خوندنم نه بخاطر سرکاررفتن ازش لذت میبرم دلم میخاد فوق بخونم اما میترسم دخترم لطمه بخوره موندم چیکار کنم
سلام بهتره دخترتون رو هم در گزینه های اهدافتون حتما قرار بدید و فراموشش نکنید چون اموزشی که شما به عنوان مادر به فرزندتون میدید و مهارت هایی که بهش یاد میدید در اینده و دوران نوجوانی دخترتون و افت تحصیلی و هدف گذاریش در اینده نزدیک بسیار موثر هستش