چگونه کودکان خود را در برابر شبکه های اجتماعی محافظت کنیم
در دنیای امروز اتصال به اینترنت در حال رشد بوده و با وجود شبکه ها و رسانه های اجتماعی ، ماهواره ها ، و فناوری های دیجیتالی ،بین کل جهان ارتباطات به صورت وسع شکل گرفته است و رسانه ها نقش بسیار زیادی در تغییر و تاثیر گذاری بر افکار عمومی را ایجاد میکنند این شبکه های اجتماعی از افراد و گروه های مختلفی تشکیل شده اند که از طریق چند نوع وابستگی به همدیگر متصل هستند و مردم به دلایل خاصی از انواع شبکه های اجتماعی استفاده میکنند شبکه هایی مثل فیسبوک ، یوتیوب ، اینستاگرام ، توئیتر ،ردیت ،واین ،پینترست ، و….ما در این مقاله شما را شبکه های اجتماعی ، ویژگی های این شبکه ها ، بهترین شبکه های اجتماعی ،محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی ، امار استفاده ایرانی ها از این شبکه ها و مطالب مرتبط آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید .
تاریخچه شبکه های اجتماعی :
- این واژه در سال 1954 توسط جان بارنز در حوزه انسان شناسی ابداع شد زمانی که یک ساختاری اختراع میشود متشکل از گره های ساختاری در خود میشود گره های که باهم ارتباط ایجاد میکنند میتواند شامل افراد و یا گروه خاصی باشد و کار اصلی که شبکه اجتماعی انجام میدهد تجزیه تحلیل این گره ها و یا همان افراد است و اطلاعاتی که بین آن ها رد و بدل میشود را بررسی میکند شبکه های اجتماعی در اوایل از نظر بعد اقتصادی بسیار موفق بوده اند و به ندرت در بقیه زمینه ها هم گسترش پیدا کرده اند
- اما سرعت تغییرات ارتباطی و فرهنگی در پایان قرن گذشته و سالهای آغازین سده جدید، اهمیت سه مفهوم کلیدی قدرت تخیل، قدرت انطباق و شجاعت تحول را برای تداوم حیات دولتها، فرهنگهای ملی و – در سطحی انتزاعیتر- حتی تمدنها به خوبی نشان داده است. شبکه های اجتماعی مجازی دو نقش اساسی را در تغییر سیاسی جامعه های امروزی برعهده دارند. ازیک سو فرهنگ توده را نشر میدهند و از سوی دیگر منبع تغذیه نخبگان جامعه با هدف نوآوری و ابداع هستند، به عبارت دیگر شبکه های اجتماعی مجازی حلقه اتصال محیط بزرگ یا جامعه کل با محیط کوچک است. هر یک از عوامل اصلی نوزایی و خلاقیت، عامل تحرک و پیشبرنده توسعه سیاسی است. بحث جهانی شدن و مقوله رسانه ها چنان با یکدیگر پیوند خورده اند که تصور تجربه کردن جهانی شدن بدون رسانهها و به ویژه شبکـه های اجتماعی مجازی، محال به نظر میرسد
ویژگی های شبکه های اجتماعی چیست ؟
✳️ کاربر محور بودن :
- در این ویژگی کاربر هم نقش تولید کننده و هم نقش مصرف کننده را دارد و میتواند محتوا تولید کند و با کاربران دیگر ارتباط ایجاد کنند و هزینه تولید و انتشار مطالب و محتوا بر هده خود کاربر است و مانند رسانه های جمعی نیست که همه ی کارها بر عهده صاحب رسانه باشد .
✳️ تعاملی بودن :
- در رسانه های اجتماعی ارتباطی که ایجاد میشود دوجانبه هستند و خود کاربر به عنوان فرستنده محتوا نیز میباشد اما در رسانه های جمعی اینگونه نیست و ارتباطات یک طرفه است و خود صاحبان رسانه باید محتوا و یا مطالب را نشر دهند و حود کاربر فقط نقش مصرف کننده را دارد .
✳️ مشارکت فعال :
- کنترل اطلاعات بر عهده خود کاربر است و خود او تعیین کننده است که چه فعالتی در این شبکه ها داشته باشد اما رسانه های جمعی چون روش سنتی و قدیمی دارد مخاطبشان منفعل است و هیچ کنترلی بر اطلاعات ندارد
✳️ تمرکز زدایی در کنترل و استفاده از کنترل های اجتماعی :
- کنترل در شبکه های اجتماعی غیر متمرکز است و با توجه به مقررات گذاری که در فضای رسانه ها و یا همان ( قانون گذاری و نظارت درون رسانه ) توسط مدیران اعمال میشود اما در رسانه های جمعی توسط سازمان و به صورت متمرکز اعمال خواهد شد .
✳️ برقراری ارتباط :
- در شبکه های اجتماعی روز به روز بر ارتباطات بین کاربران افزوده میشود و سرمایه ای که کاربران از این ارتباطات میگیرند بسیار بیشتر از حضور در جمعی بزرگتر است و سرمایه ارائه دهندگان رسانه، سرمایه اجتماعی و کاربری است به بیانی ساده تر یعنی با برقراری ارتباط بین افراد با توجه به میزان فعالیتی که در این شبکه ها دارند کسب سرمایه میکنند
✳️ انتقال فرهنگ های مختلف :
- تمامی آحاد جامعه میتوانند با کشورهای دیگر و دنیای اطراف خود ارتباط ایجاد میکنند و این قابلیت در شبکه های اجتماعی است که تمامی فرهنگ ها و اداب و رسوم را معرفی کرده و به هم دیگر متصل میکند و برای گسترش این فرهنگ ها ایده پردازی میکنند .
✳️ حلقه های مخاطبان :
- در شبکه های اجتماعی حلقه هایی چه کوچک و چه بزرگ از مخاطبین وجود دارد و تاثیراتی که هر شبکه بر هر حلقه دارد بستگی به تخصص و نوع گریش خاص ان شبکه است
✳️ چند رسانه ای بودن :
- قابلیت های جدیدی که توانایی شبکه های اجتماعی را بالا برده است مصل فیلم ف صوت ، عکس ، انیمیشن ، متن ، گرافیک ، لینک گذاری و..
15شبکه اجتماعی برتر جهان کدامند ؟
◼️ فیسبوک ( facebook)
- این شبکه اجتماعی تعداد کاربران زیادی دارد و دارای اعضای حقیقی است و بزرگترین شبکه ارتباطات اجتماعی نامیده شده است ، و در فوریه سال 2004 تاسیس شده و در طی 12 سال به جمع آوری 1.59میلیارد کاربر فعال ماهانه پرداخته شده است و بیش از یک میلیون گسب و کار در این شبکه ایجاد شده است و در حال حاضر حدود 2 میایرد و 10 میلیون فعالیت ماهانه دارد و کاربران فعالیت زیادی در این شبکه دارند .
◼️یوتیوب( youtube)
- یکی از محبوب ترین و بزرگترین رسانه تصویری است که در 14 فوریه سال 2005تاسیس شده است و توسط کمپانی گوگل به قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری شده و بیش از 1 میلیارد و 500 میلیون بازدید ماهانه دارد .
◼️اینستاگرام ( instagram)
- در سال 2010 این شبکه راه اندازی شده است و بیش از 400 میلیون کاربر دارد و مالک اصلی این شبکه خود فیسبوک است بسیاری از کاربران این شبکه برای پست کردن تصاویر سفر ،دنیای مد ، غذاهای مختلف ، هنر و سایر موضوعات می پردازند و به دلیل داشتن فیلترهای مناسب و متفاوتی برای عکس و فیلم کاربران بیشتر از این شبکه استفاده میکنند چون به راحتی میتوان عکس و فیلم را ویرایش کرد این شبکه حدود 800میلیون بازدید ماهانه دارد
◼️توئیتر (Twitter)
- توییتر در ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و دفتر اصلی آن در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا است. شاید این پرسش به ذهن شما هم رسیده باشد که ارسال پست با استفاده از حداکثر ۱۴۰ کاراکتر درتوییتر، روش مناسبی برای تبلیغات تجاری نیست اما بنا بر آمار، این رسانهی ارتباط اجتماعی بیش از ۳۲۰ میلیون کاربر ماهانهی فعال دارد که با استفاده از همین محدودیت ۱۴۰ کاراکتری اطلاعات خود را انتقال میدهند. در زمینه تجارت، مشاغل مختلف از این رسانهی پربیننده برای تعامل با مشتریان خود، پاسخدهی به سوالات آنها و انتشارآخرین اخبار استفاده میکنند و همزمان تبلیغات ویژه برای مخاطبین خاص خود را هم پیگیری میکنند.
◼️رِدیت (Reddit)
- یک شبکهی اجتماعی مربوط به اخبار و سرگرمی است. افرادی که در این سایت ثبت نام میکنند میتوانند پستها و لینکهای مستقیم خود را ارسال کنند. کاربران همچنین قادر به سازماندهی و تعیین موقعیت خود را بر روی صفحات سایت با رای دادن هستند. ارسالهایی که بیشترین رای مثبت را کسب کرده باشند در صفحات اول و یا اصلی سایت قرار میگیرند. این شبکه توسط دو هم اتاقی به نامهای الکسیس اوهانیان و استیو هافمن که از دانشجویان دانشگاه ویریجینیای آمریکا بودند، در سال 2005 تاسیس شد و در حدود یک دهه بعد تعداد کاربران ثبت شده در این وبسایت بیش از 36 میلیون کاربر است و بازدید های آنلاین ماهانهی آن هم بیش از 250 میلیون نفر است.
◼️ واین (Vine)
- واین یک شبکه اجتماعی موبایلی بین المللی برای آپلود و دانلود و اشتراک گذاری ویدیو می باشد که توسط شبکه اجتماعی توییتر پشتیبانی می شود. واین این قابلیت را دارد که شما بتوانید ویدیو های زیبا و کوتاه بسازید و لحظات خوش خود را با تمامی دوستان خود اشتراک بگذارید و آنها می توانند ویدیو شما را لایک کنند و نظراتشان را در رابطه با ویدیو شما اعلام کنند . برای ضبط ویدئو خود کافی است به حالت دوربین بروید و با نگه داشتن انگشت خود بر روی صفحه نمایش ضبط ویدئو را ادامه دهید. هنگامی که انگشت خود را از روی صفحه بردارید ویدئو نیز متوقف می شود و می توانید صحنه ای در شرایط دیگری را ضبط کنید و در آخر نتیجه کار خود را با دوستانتان در توییتر به اشتراک بگذارید. بازدید های آنلاین ماهانهی واین در حال حاضر بیش از 200 میلیون نفر می باشد.
◼️پینترست (Pinterest)
- پینترست (Pinterest) یک شبکه اجتماعی نسبتاً نوظهوری است که در ماه مارس 2010 تأسیس شده است و در همین مدت به موفقیت خیره کننده ای دست یافته و توانسته با سبک و سیاق جدیدی که دارد، کاربران زیادی را به خود جذب کند. پینترست مبتنی بر عکس است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و به یکی از قطب های انتشار عکس در دنیا تبدیل شده است. در پینترست می توانید به تعداد نامحدود برای خود آلبوم تصاویر ایجاد کرده و آنها را بین دیگران به اشتراک بگذارید. پینترست برای تعداد و عناوین آلبوم ها و نوع عکس ها هیچ محدودیتی قائل نشده است. شما می توانید برای اهداف تبلیغاتی و یا جذب بیننده برای سایتتان در پینترست فعالیت می کنید. این سایت مانند یک بورد، تختهای از تصاویری است که شما میتوانید از سایتهای دیگری که از آنها دیدن میکنید، سنجاق یا پین کنید.
◼️ اَسک (Ask.fm)
- یک شبکه اجتماعی جهانی است که در آن کاربران پروفایل خود را ایجاد می کنند و می توانند سوالاتشان را به دیگر افراد ارسال کنند. برای اولین بار این یک نوع رسانه اجتماعی ناشناس بود که باعث شد که سوالات ناخواسته ارسال شوند. این وبسایت در سال 2010 ایجاد شد و تاکنون توانسته و روز به روز پیشرفت کند و حدود 160 میلیون بازدید ماهانه را برای خود داشته باشد.
◼️تامبلر (Tumblr)
- تامبلر یک وب سایت و یک پلتفرم وبلاگ است که به کاربران خود اجازه ارسال متن، عکس ها، فیلم ها، لینک ها، نقل قول ها و صدا را از طریق tumblelog می دهد. کاربران می توانند کاربران دیگر را دنبال، و یا tumblelog خود را خصوصی نمایند که استفاده از خدمات آن بسیار ساده است. تامبلر 225 میلیون وبلاگ دارد و در حال حاضر حدود 115 میلیون فعالیت ماهانه در آن ثبت شده است.
◼️ فلیکر (Flickr)
- فلیکر یکی از بزرگترین سایتهای اشتراک گذاری تصویر و ویدئو، خدمات وب و جوامع آنلاین است که توسط شرکت ludicorp در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد و درسال ۲۰۰۵ توسط یاهو خریداری شد. این سایت به مرور به یک شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس تبدیل شده است. فلیکر تا به حال در مجموع 100 میلیون عضو ثابت و 112 میلیون بازدید ماهانه فعال دارد.
◼️ گوگل پلاس (Google Plus)
- یازدهمین Google Plus یک شبکه اجتماعی ارائه شده توسط کمپانی گوگل میباشد که در سال 2011 معرفی شد. شبکه اجتماعی گوگل پلاس که به G+ هم معروف است برای اشتراک گذاری عکس و متن و لینک مورد استفاده قرار میگرد. شبکه اجتماعی گوگل پلاس دارای ویژگیهای فراوانی می باشد. معمولا اکثر شبکه های اجتماعی برای اشتراک گذاری اطلاعات بین عموم اجتماع استفاده می شوند ولی گوگل پلاس دارای ویژگی های خاصی برای بهبود کسب کار است. گوگل پلاس هم اکنون حدود 111 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد.
◼️ لینکدین (Linkedin)
لینکدین یک شبکه اجتماعی حرفه ای است که در سال 2002 توسط جف وینر ایجاد شد. این شبکه اساسا برای بهبود کسب و کارهای مختلف و آشنا کردن دیگران با آن ها طراحی شده است. با این حال، استفاده از لینکدین تنها به این موضوع محدود نمی شود و کاربران این شبکه اجتماعی می توانند از طریق آن، با افراد دیگری که در حوزه کاری شان فعالیت می کنند، آشنا شوند و با آن ها ارتباط برقرار کنند. گوگل پلاس هم اکنون حدود 111 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد. لینکدین هم اکنون حدود 106 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد.
◼️ وی کی (VK)
- وی کی VK یک برنامه شبکه اجتماعی است که تمام مردم دنیا را در کنار یکدیگر جمع میکند و به آنها کمک میکند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. شما میتوانید در این برنامه به دوستان خود پیام دهید و ببینید اوضاع زندگی آنها چطور است. شما همچنین میتوانید کارهای دیگری نظیر اشتراک گذاری عکس، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی را نیز انجام دهید. وی کی هم اکنون حدود 95 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد.
◼️کلاس میتس (ClassMates)
- این روزها انواع شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد و در این فضا اگر قصد دارید بهعنوان یک دانشجو از خدمات این فضاها بهصورت تخصصی استفاده کنید، Classmates را به شما پیشنهاد میکنیم. این فضا یکی از قدیمیترین شبکههای اجتماعی در جهان محسوب میشود که رندی کونترادز در سال 1995 میلادی آن را در قالب یک سرویس شبکهای مشترک راهاندازی کرده بود و در سال 2010 شبکه اجتماعی تکامل یافته آن را ارائه نمود. این شبکه اجتماعی بهگونهای ساخته شده است که تمامی اعضا بهراحتی میتوانند دوستان مهدکودک، دبستان، متوسطه، دبیرستان و دانشگاه را در آن پیدا کنند و در حال حاضر حدود 57 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد.
◼️ میت آپ (Meetup)
- وب سایت Meetup (میت آپ) یک شبکه اجتماعی مجازی تأسیس شده در سال 2002 است که امکان برقراری ملاقات های گروهی آفلاین در سرتاسر دنیا را فراهم می کند. در Meetup کاربران می توانند به جستجو و عضویت در گروه های مختلف پرداخته و با یکدیگر در یک کلاب به صورت آفلاین ملاقات داشته باشند. گروه ها معمولاً در زمینه های کلی مانند سیاسی، کتاب، سلامتی و بهداشت، فیلم، سرگرمی، شغل ها، بازی و … ایجاد شده اند. در واقع Meetup مکانی است که آدم های با علاقمندی های یکسان می توانند یکدیگر را پیدا نموده و به صورت مجازی با یکدیگر ملاقات داشته باشند. این شبکه در سال 2017 بیش از 32 میلیون کاربر و 280 هزار گروه در سراسر جهان دارد.
پیشنهاد ما : چگونه اعتماد به نفس را در کودکان و نوجوانان افزایش دهیم
بهترین شبکه های اجتماعی پراستفاده در ایران
- شبکه های اجتماعی در ایران با چالش هاي زیادی مواجه میباشند،اولین انها بحث فیلترینگ هست،فیلتر شدن سایت ها در ایران محبوبیت انها را به شدت کاهش میدهد.این نرم افزارهای پرطرفدار شامل نرم افزارهای شبکه اجتماعی می باشند چون تعداد زیادی از ایران در داخل این شبکه هاي مجازی عضو می باشند و عکس ها و فیلم هایشان را به اشتراک می گذارند
- تقریبا همۀ جوانان ایرانی در این شبکه ها عضو می باشند در سالهاي جدید شبکه هاي اجتماعی و پیام رسان هاي موبایلی رشد چشمگیری در سراسر دنیا و به خصوص ایران داشتهاند. در این مقاله، محبوب ترین شبکه هاي مجازی در ایران را معرفی خواهیم کرد.
- ورود کاربران ایرانی به شبکه هاي مجازی با فیس بوک آغاز شد اما در این چند سال خیر، انواع شبکه هاي مجازی و پیام رسان ها راه خودشان را به کشورمون باز کردهاند. وایبر، لاین، اینستاگرام، واتس اپ، ایمو، توییتر و اسکایپ تنها بخشی از این شبکهها بودند که به طور گسترده توسط کاربران ایرانی مورد بهره گیری قرار گرفت اما بعضی از آنها به دلایل گوناگون، مراجعه به این شبکه ها بسیار کم شده است .
پرطرفدارترین پیام رسان ایران
- فیلتر شدن فیس بوک و ویژگیهاي ویژه تلگرام همچون ایجاد کانال، گروههاي کاری، خانوادگی و آسان بودن دسترسی به آن از جهت گوشیمحور بودن و فیلتر نبودن آن، این اپلیکیشن را به سرعت به پرطرفدارترین پیام رسان ایران تبدیل کرد. اکنون حتی فیس بوک که زمانی بزرگترین شبکه اجتماعی کاربران ایرانی محسوب میشد در برابر تلگرام حرفی برای گفتن ندارد و این پیام رسان ساده بعنوان بزرگترین پاتوق مجازی ایرانیان شناخته می شود.
بهترین شبکه های اجتماعی پراستفاده در ایران
- طبق آخرین آمارهای منتشر شده، هماکنون بیش از 45 میلیون و 800 هزار نفر کاربر ایرانی در تلگرام عضو میباشند و در واقع حدود نیمی از جمعیت کشور در Telegram فعالیت میکنند که در نوع خود آمار بینظیری هست و درآمد بسیاری را نصیب صاحبان این اپ روسی میکند. این پیام رسان محبوب در تمامی سیستمعاملهاي روز شامل اندروید،
- آی او اس، ویندوز فون، لینوکس و ویندوز اجرا می شود. کاربران میتوانند به راحتی پیامها، عکسهای، ویدیوها و انواع اسناد را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.دیدنی اینجاست که ایرانیها بیشترین کاربران حاضر در تلگرام را تشکیل میدهند. بعضی از کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که فیلتر شدن و محدودیت دسترسی به شبکههاي دیگر مثل فیس بوک، وایبر و لاین باعث هدایت مردم به تلگرام شده هست.
پرطرفدارترین اپلیکیشن اشتراک عکس
- در حال حاضر اینستاگرام پس از تلگرام، دومین شبکه اجتماعی محبوب در ایران هست. این اپ پرطرفدار آمریکایی در ابتدا تنها یک ابزار ساده برای اشتراکگذاری عکسهای بود اما در سال 2012 فیس بوک این اپلیکیشن را خرید و این موضوع باعث شد رشد چشمگیر 23 درصدی که 20 برابر اکثر از میزان رشد خود فیس بوک هست را تجربه کند.
- حالا دیگر تعداد زیادی از فروشگاهها و شرکتهاي گوناگون هم صفحه اینستاگرام ساختهاند و اجناس و خدمات خود را معرفی کرده و حتی به فروش آنلاین پرداختهاند. از سوی دیگر کاربران معمولی هم برای به اشتراکگذاری و جمعآوری لایک به رقابت می پردازند و بازار مکاره خرید و فروش لایکهاي بیهوده نیز در این فضا ایجاد شده هست.
بهترین شبکه های اجتماعی پراستفاده در ایران
- چهرههاي مشهور مثل بازیگران و خوانندهها نیز در بین طرفداران اینستاگرام دیده میشوند. بهنوش بختیاری با 5.5 میلیون فالوور، بیشترین دنبالکننده را در بین کاربران ایرانی اینستاگرام دارد و هر پستش به طور متوسط، 100 هزار لایک میخورد. یک خواننده زیرزمینی به نام امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو با 4 میلیون فالوور در رتبه بعدی قرار دارد.
- عکاسان از دیگر گروههاي طرفدار Instagram میباشند که از این فضا برای انتشار عکسهاي خود بهره گیری می کنند. گرچه حضور اینستاگرام در ایران با حاشیههایي هم همراه بوده و این موضوع که امکان فیلتر شدن صفحات غیر اخلاقی وجود ندارد، بارها خبرساز شده بود اما در هر حال، اینستاگرام یکی از محبوب ترین شبکه هاي مجازی دنیا هست.
مهاجرت ایرانیها از فیس بوک
- فیس بوک یکی از محبوب ترین شبکه هاي مجازی در ایران و سراسر دنیا بود و در واقع اولین شبکهاي بود که استقبال گستردهاي از آن شد و گرچه خیلی زود هم طرفداران خود را از دست داد. بحبوحه فراگیری فیس بوک در ایران، سال 1390 بود که تعداد 17 میلیون کاربر ایرانی در آن عضو بودند. با ورود تلگرام و اینستاگرام، اکثر کاربران Facebook به این اپلیکیشنها نقل مکان کردند. گرچه این روند تنها در ایران اتفاق نیفتاد و به نظر می رسید که این شبکه اجتماعی به مرز اشباع رسیده هست.
- در حال حاضر، بعضی از کاربران ایرانی برای مشاهده عکسهاي بستگان و دوستانشان، هر از چند گاهی به فیس بوک سر میزنند و صفحات ایرانیان خارج از کشور را چک میکنند. همین طور تعداد زیادی از افراد از فیس بوک بعنوان یک محل ذخیره اطلاعات بهره گیری کرده و عکسها و مجموعههاي خانوادگی را در این فضا نگه داری میکنند که گرچه تصمیم درستی نیست.
پاتوق خبرنگاران و سیاستمداران ایرانی
- اگرچه توییتر «Twitter» طرفداران زیادی در بین مردم عادی ندارد اما سیاستمداران، خبرنگاران و دنبالکنندگان اخبار از اصلیترین طرفداران این شبکه اجتماعی میباشند. توییتر در سالهاي قبل محدودیت 140 کاراکتری برای ارسال پیام مستقیم داشت اما کاربرانی که می خواستند در هر لحظه در جریان اخبار قرار بگیرند، از آن استقبال کردند.
- حضور سیاستمداران و خبرنگاران رسانهها در توییتر و توییت کردن اخبار در لحظه، موجب شد تا سرعت انتقال اخبار در این شبکه حتی از خبرگزاریها نیز پیشی بگیرد و آن را تبدیل به یکی از محبوب ترین شبکه هاي مجازی در سراسر دنیا کند.
- با دقت به خبرمحوری و کمرنگ بودن جنبه سرگرمی و انتشار عکس و فیلم در توییتر، این شبکه خیلی مورد دقت کاربران معمولی ایرانی قرار نگرفت و فیلتر شدن آن نیز باعث شد تا به سرعت تعداد مخاطبان و طرفداران توییتر در ایران کاهش پیدا کند. توییتر از دو سال پیش، امکان ارسال پیام مستقیم را از 140 حرف به هزار و 100 افزایش داد
- اما این امر نیز خیلی بر روی مخاطبان ایرانی تاثیر نگذاشت و همچنان بهره گیری از توییتر در ایران، اکثر مختص به افراد سیاسی و خبرنگاران هست.
لاین؛ ارسال پیام و قابلیت تماس صوتی
- لاین «Line» اپلیکیشنی هست که اضافه بر ارسال و دریافت پیام، امکان تماس تلفنی را نیز در اختیار کاربران خود قرار داد. این ویژگی باعث شد تا در دورهاي که تماس صوتی وایبر در ایران با محدودیت مواجه شده بود، لاین به پیام رسانی محبوب تبدیل شود. گرچه تماس صوتی لاین با تاخیر یکی دو ثانیهاي تاخیر همراه بود و امکان تماس تصویری نیز وجود نداشت
- و این محدودیتها باعث شد تا به تدریج، اپلیکیشنهایي مثل تانگو، در بخش تماسهاي آنلاین، جای لاین را بگیرند؛ اما لاین با کارکرد چندگانه خود همچنان یک شبکه اجتماعی محبوب نمونه فیس بوک بود.
- نوشتن مطالب و انتشار پست و عکس مثل فیس بوک موجب شد تا این اپ مورد دقت تعداد زیادی از کاربران ایرانی قرار بگیرد. پشتیبانی از زبان فارسی و ارائه صفحات آموزشی زبان انگلیسی، سرگرمی و مسابقه به زبان فارسی هم بیانگر آن بود که سازندگان ژاپنی این شبکه،
- حساب ویژهاي بر روی مخاطبان ایرانی خود باز کردهاند. لاین هنوز هم برای حضور در بازار شلوغ کشورمون، برنامههایي در سر دارد اما بعید هست که حالا بتواند به یکی از محبوب ترین شبکه هاي مجازی در ایران تبدیل شود.
واتس اپ؛ انتقال فایلهاي گوناگون بدون پایین آمدن کیفیت
- واتس اپ «WhatsApp» در ابتدای شروع فعالیت خود اعلام کرده بود که تنها برای یک سال، خدمات خود را به صورت رایگان به کاربران ارائه خواهد داد اما سازندگان آن پس از مدتی متوجه شدند که در بازار به شدت رقابتی پیام رسان هاي موبایلی، جایی برای اپلیکیشنهاي پولی وجود ندارد و به همین علت، واتس اپ برای همۀ وقت} رایگان باقی ماند.
- در این اپلیکیشن میتوان اضافه بر فرستادن متن، فایلهاي گوناگون مثل پی دی اف و اسناد حجیم را بدون پایین آمدن کیفیت ارسال کرد و همین موضوع باعث شد تا به سرعت مورد دقت کاربران قرار بگیرد. رمزگذاری پیامها پیش از ارسال و پیشگیري از سرقت اطلاعات افراد، از دیگر قابلیتهاي مورد دقت واتس اپ هست.
- حضور فعال 430 میلیون کاربر و ارسال متوسط 54 میلیارد پیام کوتاه به صورت هرروز باعث شد تا مارک زاکربرگ «مالک فیس بوک» در سال 2014 این اپلیکیشن نوپا و پردرآمد را خریداری کند.
- ورود واتس اپ به ایران با سر و صداهای زیادی همراه بود و مسئولان قضایی کشورمون خواستار فیلتر شدن آن شدند اما مسئولان وزارت ارتباطات در مقابل فشارها مقاومت کردند. پس از مدتی، سازندگان این پیام رسان، زبان فارسی را نیز به واتس اپ اضافه کردند و از سال 1394، نسخه فارسی این اپلیکیشن موبایلی در حال فعالیت هست.
سایر شبکه ها و پیام رسان هاي پرطرفدار ایران
- ایمو «imo»، تانگو «Tango» و اسکایپ «Skype» سایر انتخابهاي حاضر در فهرست محبوب ترین شبکه هاي مجازی در ایران میباشند. ایمو و تانگو اکثر محبوبیت خود را مدیون تماس تصویری میباشند اما اکنون تانگو به دلیل قطعیهاي مکرر و کیفیت پایین عکس، تعداد زیادی از طرفداران خود را از دست داده هست و اسکایپ و ایمو جای آن را پر کردند.
- قابلیت تماس تلفنی تصویری و ارائه ویدیو کنفرانس از راه دور با کیفیت مناسب باعث شد تا ایمو و اسکایپ مورد استقبال کاربران قرار بگیرد.
10 مورد از آداب حضور در شبکه های اجتماعی
کار و مسائل شخصی را با هم مخلوط نکنید
- اگر شغل شما ایجاب میکند تا یک اکانت به نام خودتان در شبکههای اجتماعی داشته باشید؛ در مورد مهمانیای که امشب میروید، حیوان خانگی و یا دوستانتان صحبت نکنید. از اکانت دیگری برای این نوع تعامل استفاده کنید.
- اگر هم کار و مسائل شخصی را در یک اکانت منتشر میکنید؛ میتوانید در بیو توییتر و دیگر شبکههای اجتماعی خود این جمله را بنویسید : «همه نظرات بیان شده، نظرات شخصی من هستند».
- با این جمله تا حدی شما مرز بین کار و مسائل خصوصی خود را مشخص میکنید.
۲) در پست کردن عکسها و تگ کردن افراد احتیاط کنید
- شما دوست دارید روی عکسهای بیربط تگ شوید؟ احتمالا جوابتان نه است. پس شما هم دیگران را در عکسهای خود و بیربط به آنها تگ نکنید.
- حتی اگر عکسی از دوستانتان را در شبکههای اجتماعی ارسال میکنید؛ قبل از تگ کردن از آنها اجازه بگیرید.
- برای اکانتهای بیزنسی و کاری خود عکس پروفایل مناسب انتخاب کنید. مثلا در لینکدین از عکسهایی در مهمانی یا با دوستان و حیوان خانگی خود استفاده نکنید.
۳) درباره شغل خود گلایه نکنید
- احتمالا اشخاصی که در شبکههای اجتماعی از کار و رییس خود بد گفتهاند و اخراج شدند را دیدهاید. با این حال هنوز هم اشتباه کردن آسان است، به خصوص وقتی که از چیزی که در محل کار اتفاق افتاده ناراحت هستید.
- شکایت یا شوخی درباره همکاران ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. اما هرگز ارزشش را ندارد.
- شاید گلایه و شکایت شما درست باشد؛ اما شاید کارفرمای شما دستورالعملهای سختگیرانهای برای فعالیت در شبکههای اجتماعی داشته باشد. در نتیجه با دیدن گلایه و شکایت شما، ممکن است کار خود را از دست بدهید.
استفاده بدون نظارت والدین از اینترنت
- نتیجه نظرسنجی ها با موضوع كودک و اينترنت نشان می دهد، بسیاری از کودکان از سنین پایین شروع به استفاده از اینترنت می کنند، که نظارتی از سوی والدین بر آن نیست.
- تحقیقات نشان می دهند، که بیش از ۷۱ درصد والدین پس از ۱۴ سالگی فرزندان خود هیچگونه نظارتی بر استفاده آن ها از اینترنت ندارند. این در حالی است که ۷۲ درصد گزارش ناپدید شدن کودکان که مربوط به جرائم اینترنتی است، برای کودکان بالای ۱۵ سال اتفاق افتاده است.
پنهان کردن اطلاعات از والدین
- گزارش بنیاد امنیت کودکان در آمریکا نشان می دهد، که علی رغم مداخله و خواسته والدین، متاسفانه حدود ۳۲ درصد نوجوانان موفق به پنهان کردن اطلاعات و پاک کردن پیشینه مرورگر های سیستم خود می شوند. همچنین، ۱۶ درصد نوجوانان دارای ایمیل و حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی بوده، که والدینشان از آن ها بی اطلاع هستند. اغلب کودکان و نوجوانان برای ایجاد این حساب های کاربری و جلب توجه دیگران در مورد سن خود دروغ می گویند.
به این کلیپ با دقت بیشتری گوش دهید تا بتوانید بر نحوه استفاده از فضای مجازی بر کودکان خود کنترل داشته باشید
۴) زیاد محتوا منتشر نکنید
- اگر ایده های جالب زیادی دارید، یا چندین عکس عالی در گوشی خود دارید، ممکن است وسوسه شوید که آنها را پشت سر هم ارسال کنید.
- اما اگر حرفی برای گفتن دارید که به هواداران خود فرصت دهید تا نفس بکشند.
- زیاد محتوا منتشر نکنید
۵) اصرار زیاد به برقراری ارتباط نکنید
- وقتی صحبت از شغل شما میشود، شبکههای اجتماعی به خصوص لینکدین، میتوانند نقش مهمی در ارتباط شما با افرادی که دوست دارید با آنها کار کنید داشته باشند. اما مهم است که به هیچ وجه اصرار به برقراری ارتباط نکنیم.
- شما نمیتوانید با اینفلوئنسرها و برندها ارتباط صمیمیای در ابتدا برقرار کنید. شبکههای اجتماعی مثل یک مهمانی نیست که هم صحبت شوید و به راحتی از کار صحبت کنید.
- بهتر است یک مکالمه دوستانه و در عین حال حرفهای با افراد مد نظر خود برقرار کنید. بگذارید به شما اعتماد کنند و سپس درباره شغل خود با آنها گفت و گو کنید.
پیشنهاد ما : چگونه به کودکمان آموزش جنسی مناسب بدهیم ؟
۶) اطلاعات خیلی شخصی خود را منتشر نکنید
- خیلی از ما در شبکههای اجتماعی درد و دل میکنیم، از ناراحتیهایمان و خوشحالیهای خود مینویسیم. بعضا از خصوصیترین لحظات زندگی تا جزییات عمومیتر.
- اما توصیه ما و روانشناسان این است: جزییات روابط و زندگی خود را در جاهای عمومی منتشر نکنید. شاید با خود بگویید: «اکانت خودم است، دوست دارم هر آن چه میخواهم در آن منتشر کنم.» بله، این اکانت شماست و در اختیار شما.
- اما تحقیقات و تجربیات نشان میدهد «افرادی که در شبکههای اجتماعی بیش از حد محتوای خصوصی منتشر میکنند، میتواند آزاردهنده باشد. مخصوصا اگر محتوای منفی (وقتی ناراحت یا عصبانی هستید) تولید کنید».
- این کار تاثیر منفی بر افرادی که با آنها ارتباط دارید؛ خواهد داشت. احتمالا آها شما را بلاک خواهند کرد و یا پستهای شما را میوت میکنند.
- اگر نیاز به صحبت کردن درباره ناراحتیها و یا جزییات زندگی خود دارید؛ بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.
۷) بلاک کردن و یا آنفالو کردن دوستانتان را اعلام نکنید
- شاید این پست را دیده باشید : «اگر این پست را میبینی یعنی از لیست دوستان من حذف نشدی». اما واقعا نیازی به گفتن این موضوع و توهین به کسی نیست.
- شاید به نظر بامزه و یک تعریف برای مخاطبینی که بلاک نکردهاید به نظر برسد. اما چون این حرف توهینآمیز است بهتر است اصلا گفته از آن استفاده نکنید.
۸) گدایی فالوور نکنید
- شکی نیست که فالوورهای زیاد داشتن خیلی خوب است. اما اگر کار و زندگی شما این باشد که در پیجهای مختلف کامنت بگذارید و درخواست فالو کردن داشته باشید، ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و فالوور از دست بدهید.
- محتاج فالور بودن یک خطای فاحش در شبکههای اجتماعی است. شما نباید از دوستان و فالوورهایتان، گدایی لایک، فالو کردن و یا ریتوییت کردن کنید.
- خودتان باشید، با مخاطبان تعامل کنید، مطالب جالب و مفید به اشتراک بگذارید و با این کارها فالوور زیاد جذب کنید بدون اینکه از کسی درخواست و یا گدایی کنید.
- برای یادگیری افزایش فالوور در شبکههای اجتماعی، این مقاله از نوین هاب را بخوانید.
۹) لاف نزنید، پز ندهید
- اگر در یک سفر خارجی هستید و تعطیلات عالیای را سپری میکنید؛ یا اگر یک ترفیع شغلی خوب گرفتید، مطمئنا میتوانید به راحتی درباره این روزهای عالی در شبکههای اجتماعی خود صحبت کنید.
اما لطفا زیادهروی نکنید. - شبکههای اجتماعی مکانی برای به اشتراک گذاری لحظههایی از زندگی شماست. اما مراقب باشد و افراط نکنید.
- هر از گاهی منتشر کردن دستاوردها و لحظات عالی زندگی، جذاب است؛ اما اگر بیش از حد لاف بزنید و یا پز بدهید؛ احتمالا مخاطبانتان را ناراحت خواهید کرد.
۱۰) پیامها و کامنتها را بی پاسخ نگذارید
- اگر یک فرد شلوغ هستید، یا زندگی بسیار فعالی در شبکههای اجتماعی دارید، پاسخ دادن به تک تک نظرات و پیامهایی که دریافت کنید، کار سخت و تقریبا غیر ممکنی است. اما حتما تا جایی که میتوانید جواب آنها را بدهید.
- یکی از بزرگترین اشتباهاتی که میتوانید در شبکههای اجتماعی مرتکب شوید؛ بی پاسخ گذاشتن پیامها و کامنتهاست. نیازی ندارد پایخ شما مفصل باشد، در حد یک تشکر با نام بردن از مخاطب کافیست. اما جواب ندادن به آنها بیاحترامی اس
ناتوانی در انجام وظایف از دلایل موفق نشدن دانش آموز :
🟨دانش آموزان باید تشویق شوند تا هر کاری را که کامل نکردند ، از کار متوقف نشوند. به کودک خود کمک کنید تا مناطقی را که به آن ها مشکلات می دهد را شناسایی کند و به آن ها قدرت ندهید تا به دنبال کمک بیشتر در مدرسه باشند ، همان طور که نیاز است.
🟨به کودک خود هشدار دهید که نمی تواند بیش از حد سریع عمل کند و یا کار دشواری را انجام دهد. به تعویق اندازی نیز می تواند منجر به استرس و اضطراب شود و انجام این کار باعث ساخت و الگویی برای اتفاقات بد در آینده می شود. یادگیری یک مهارت جدید یا یک سوژه جدید ممکن است همیشه آسان نباشد.
ترس از شکست و عدم اعتماد به نفس :
🟥عدم اعتماد به نفس یا عزت نفس می تواند از ایجاد یک دانش آموز در نقاط قوت خود جلوگیری کند. اعتماد بیش از حد می تواند مانع از تایید و بهبود نقاط ضعف دانش آموزان شود. برای برخی از کودکان ، عدم تفکر موفق کافی است که مانع از تلاش آن ها شود.
🟥از همان زمان های ابتدا ، کودکان باید بدانند که همه ما از شکست هایمان درس می گیریم و سپس به راه خود ادامه می دهیم. تمام مهارت های جدید قبل از اینکه بتوانند ماهرانه شوند ، نیازمند تمرین و تکرار هستند.
دلایل موق نبودن دانش آموزان در مدرسه
🟩اتکا به دیگران از دلایل موفق نشدن دانش آموز در مدرسه :
🟩کودک خود را تشویق کنید تا استقلال تحصیلی و پاسخگویی را از لحظه ای که وارد مدرسه می شوند ، توسعه دهند. هر کودکی باید بداند که او مسئول یادگیری خودش است : کامل کردن همه وظایف و تکالیف ، بردن کتاب ها و تجهیزات مناسب به هر کلاس؛ و هر شب همه چیز را به خانه بردن.
🟩دانش آموزانی که زیاد برنامه و تکالیف مدرسه را نمی آورند ، باید علت و معلول رفتارشان را بفهمند.
🟩ایجاد روال عادی و عادات مطالعه ای خوب در مراحل اولیه راه بسیاری از دانشجویان عالی است و به آنها یاد می دهد تا خودشان را هدایت کنند. اگر آن ها متوجه می شوند که در یک منطقه خاص در حال مبارزه هستند ، با معلم فرزندتان صحبت کنید ، و یا به دنبال یک معلم خصوصی باشید.
چگونه کودکان خود را در برابر شبکه های اجتماعی محافظت کنیم
خطرات فضای مجازی برای کودکان
شکارچیان جنسی
- گزارش مرکز ملی “کودکان گمشده و مورد سوء استفاده قرار گرفته” آمریکا نشان می دهد، ۱۵ درصد از کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند، به وسیله اینترنت در این دام افتاده اند. براساس مطلب اسوشییتد پرس۱، بیش از نود هزار از این شکارچیان جنسی که بعد ها محاکمه و زندانی شده اند، فقط در شبکه اجتماعی مای اسپیس۲ شناسایی و حساب کاربری آن ها حذف شده است. بیشتر این حساب های کاربری در میان نوجوانان محبوبیت داشته اند.
درخواست های جنسی
- برخلاف اعتقاد عامه، احتمال اغفال و وسوسه کودکان و نوجوانان، توسط همسالان آن ها به صورت آنلاین، بیشتر است. حدود ۲۶ درصد از مجرمان جنسی آنلاین، با استفاده از اطلاعاتی که فرد بر روی صفحه شبکه اجتماعی خود منتشر کرده است، توانسته اند محل دقیق حضور قربانی خود را بیابند. اکثر کودکان و نوجوانان به وسیله دوستان خود ترغیب به اشتراک گذاری این اطلاعات می شوند. عامل اصلی این اتفاق های ناراحت کننده، عدم محافظت از کودکان در فضای مجازی است.
- با رشد هر روزه اینترنت، جذب افراد زیر سن قانونی به آن نیز بیشتر و بیشتر می شود. نتایج یک تحقیق در سانتا کلارا۳ نشان می دهد که میزان اغفال های جنسی آنلاین، در هر ماه به میزان هزار درصد افزایش می یابد. این دلیل مهم دیگری است، تا افراد آدرس محل سکونت و اطلاعات این چنینی را در اختیار عموم قرار ندهند.
دوستی با غریبه ها
- اغلب نوجوانان و حتی بزرگسالان، در شبکه های اجتماعی دوستانی دارند که هرگز آن ها را ملاقات نکرده اند، ولی اغلب با آن ها در تماس هستند. نوجوانان راحت تر به دیگران اعتماد می کنند و اغلب حاضرند با غریبه ها ملاقات کنند. مطالعاتی که به تازگی انجام شده نشان می دهد، ۱۶ درصد نوجوانان به ملاقات با افراد غریبه فکر کرده اند و ۸ درصد آن ها این کار را انجام داده اند. البته که دوستی های اینترنتی، بخش جدایی ناپذیر زندگی امروز هستند، اما والدین وظیفه دارند تا با نظارت، راهنمایی و محافظت از کودکان در فضای مجازی امنیت آن ها را در اینترنت فراهم کنند.
حفاظت از اطلاعات شخصی در فضای مجازی
- مطالعات نشان می دهد که ۱۷ درصد نوجوانانی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، تمام اطلاعات خود، از جمله آدرس محل زندگی و تحصیل، شماره تلفن و دیگر اطلاعات این چنینی را به صورت عمومی به اشتراک گذاشته اند.
- از هر هفت نوجوان، یکی از آن ها از خود عکس برهنه یا نیمه برهنه گرفته است و نیمی از آن ها این عکس ها را در شبکه های اجتماعی یا با دیگران به اشتراک گذاشته اند. نکته مهم در این زمینه این است که وقتی داده ها بر روی اینترنت قرار گرفت، هیچ راهی برای حذف آن وجود ندارد. آگاهی درست والدین از راه های محافظت از کودکان در فضای مجازی و آموزش به کودک خود، از بسیاری اتفاق های جبران ناپذیر جلوگیری می کند.
سوء استفاده آنلاین
- وب سایت ها و شبکه هایی وجود دارند که افراد می توانند به صورت ناشناس از دیگران سوال مطرح کرده یا اطلاعاتی برای آن ها ارسال کنند. با پنهان شدن پشت صفحه رایانه و استفاده از ماسک ناشناس، برخی افراد به مسخره کردن دیگران پرداخته و موجب ناراحتی و افسردگی آن ها می شوند.
- باورپذیر باشد یا نه، بزرگسالان به خصوص سالخوردگان، مانند جوان ترها به انجام تهدیدات سایبری علاقمند هستند. نکته مهم در این زمینه این است که هرگز به این گونه پیام ها پاسخ ندهید و پیام های مشکوک را حتما گزارش دهید.
سرقت هویت در فضای مجازی
- کودکان بیش از آنچه که فکر می کنید مورد سرقت هویت قرار می گیرند. در واقع، احتمال این اتفاق برای افراد زیر ۱۸ سال، ۵۱ برابر افراد بزرگسال است. مجرمان اغلب برای استفاده از اعتمادی که کودکان می توانند جذب کنند، از هویت آن ها استفاده می کنند.
حملات سایبری
- ایمنی اینترنت، برای بزرگسالان نیز به اندازه کودکان و نوجوانان حائز اهمیت است. نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که یک نفر از هر ده بزرگسال مورد حمله سایبری قرار گرفته است. استفاده از نرم افزار های امنیتی و آنتی ویروس ها، به خصوص بر روی رایانه های شخصی، می تواند تا حد زیادی فرد را از این حملات در امان نگاه دارد.
در مورد دنیای کودکی بیشتر بدانید و به صحبت های دکتر نازنین حبیبی با دقت گوش دهید
عدم تمایل از علت های موفق نشدن دانش آموز :
🟪 بسیاری از دانش آموزان دچار افت تحصیلی هستند؛ اگر چه قادر به تکمیل کار مدرسه خود هستند ، اما فاقد ابتکار یا انگیزه برای کاری هستند که آن را انجام می دهند. آنها بسیار باهوش هستند ، اما به این نتیجه رسیده اند که چیزهای دیگری نیز وجود دارند که اهمیت بیشتری دارند.در بسیاری از موارد ، آن ها از عوامل جانبی ، مسائل احساسی و یا به اندازه کافی در مدرسه به چالش کشیده نمی شوند. (در برخی موارد ، ممکن است یک بیماری تشخیص داده نشده وجود داشته باشد).
🟪 پاداش دادن به دانش آموزان جوان برای موفقیت تحصیلی ، الگویی است که آن ها تنها زمانی می توانند به دست آورند که چیزی برای بدست آوردن وجود داشته باشد.در نتیجه ، سقوط و سوزاندن تجربه. برای همه دانش آموزان ، ممکن است زمانی برای درخواست کمک وجود داشته باشد. ممکن است که او تا آخرین دقیقه منتظر شروع یک پروژه ، مطالعه برای یک آزمایش ، یا امتناع از شرکت در یک جلسه کمک آموزشی ، صبر کند.
موفق نبودن برخی از دانش آموزان در مدرسه
🟧 غرق شدن در تکنولوژی و زندگی ماشینی دلیل موفق نبودن دانش آموز
🟧 یکی از بارزترین علل افت تحصیلی دانش اموزان امروزی استفاده بیش از حد از ابزارآلات تکنولوژی است که زمان قابل توجهی از ساعات روزانه آنها را پر می کند و گاها حتی آنها را از برنامه غذایی سالم و تحرک لازم نیز دور می سازد.
افسردگی دانش آموز و افسردگی والدینش
⬛والدین باید به هوش باشند که هر نوع علائم افسردگی در فرزندشان را بایستی جدی بگیرند چراکه به مرور تاثیراتی فراتر از حالات روحی او خواهد داشت و صدمه ی بزرگی روی تحصیل و یادگیری او در مدرسه خواهد گذاشت ؛ علاوه بر این ناراحتی و افسردگی یکی از والدین نیز می تواند دلیلی برای تشدید افت تحصیلی دانش آموز شود.
✔️پدر و مادر در این شرایط چطور می توانند به فرزند خود نزدیک شوند؟
✴️اولین و مهم ترین کار والدین در این شرایط دوستی و نزدیک شدن به دانش آموز است ؛ با او صحبت کنید اما نه صحبتی که حالت نصیحت داشته باشد و فرزند شما را خسته کند و بیشتر حس لجبازی در آنها ایجاد کند. می توان با صحبت های دوستانه و گذاشتن برنامه های جنبی و خانوادگی او را حمایت کرد و حتی می توان با رفتن نزد مشاور از آنها برای حل این مشکل کمک گرفت.
✴️برای او مثال های مناسب بزنید و بگویید که افرادی که تحصیل را رها کرده اند در چه وضعیت سختی هستند و افرادی که ادامه تحصیل موفق داشته اند به چه جایگاهی رسیده اند و چقدر راحت تر زندگی می کنند.
✴️یک مشاوره خوب توسط فردی کارشناس می تواند فرزند شما را به مسیر درست و شوق ادامه تحصیل بازگرداند پس حتما با شک مشاوره کاربلد ارتباط بگیرید.
چگونه کودکان خود را در فضای مجازی محافظت کنیم ؟
- قوانینی برای محدودیت استفاده از موبایل و تبلت ایجاد کنید
- ازابزارهای مدیریتی برای کنترل محتوای مطلب جست و جو شده در فضای مجازی استفاده کنید
- به ان ها یاد دهید قبل از باز کردن صفحه ای در فضای مجازی به ان فکر کنند
- الگوی خوبی برای فرزندان خود باشید زیرا ان ها به رفتارهای والدین نگاه میکنند
- درباره خطرات انتشار مطالب، تصاویر ، و ویدئوهای شخصی به ان ها هشدار دهید
- با فرزندان خود درباره فعالیتشان در فضای مجازی و محتواهایی که میبینند صحبت کنید
تاثیر استفاده مدیریت نشده از شبکه های اجتماعی بر روابط اعضای خانواده :
- افزایش طلاق و جدایی های عاطفی
- افت اخلاقی و پرخاشگری
- دوستان ناباب و رفتارهای پرخطر
- کاهش صمیمیت و ارتباطات عاطفی
- تنوع طلبی عاطفی و جنسی
- از بین رفتن حریم ها
- کاهش گفتگو
- کاهش ارتباطات عاطفی و صمیمیت
- کاهش اعتماد و افزایش سوء تفاهم ها
کلام اخر :
سعی کنید از فضای های اجتماعی به نحو احسن استفاده کنید تا کودکانتان که شما برایشان الگوی رفتری در منزل ایجاد میکنید از شما یاد میگیرند پس با قوانینی که طرح میکنید هم برای خود و هم اعضای خانواده خود کنترل خوبی بر روی این موضوع داشته باشید .
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
شیوه هایی که افراد برای کاهش اضطراب به کار میبرند
چگونه به کودکمان آموزش جنسی مناسب بدهیم ؟
نقش والدین در کمک به تربیت فرزندان
چگونه در زندگی خود تعادل برقرار کنیم ؟
راهکارهایی برای پیشگیری از خشم و عصبانیت در نوجوانان
چگونه تمرکز خود را در درس خواندن افزایش دهیم
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
متاسفانه در روزهای اخیر لایوهای مخرب زیادی در فضای اینستاگرام داشتیم و مخاطبین بسیاری هم داشت.امیدوارم که از این آسیب ها کم بشه
دخترم 11 سالشه همش توی روبیکاست .نگرانم .که با کسی توی خصوصی حرف نزنه و اینا ..که با کسی توی خصوصی حرف نزنه و اینا ..
لطفا راهنمایی کنید برای اینکه از این فضای اجتماعی دورشون کنیم باید چیکار کنیم
درباره فضای مجازی با فرزندان خود شفاف صحبت کنید.مطمئن شوید که لوازم الکترونیکی فرزندتان به آخرین نسخه نرمافزار و آنتیویروس مجهز باشد و تنظیمات حریم خصوصی روشن باشد فرصتهایی برای فرزندتان ایجاد کنید تا ارتباطات آنلاین مثبت و ایمن با دوستان، خانواده و شما داشته باشند.فرزندتان را تشویق کنید تا با همکلاسیهایش مهربان باشد و به آنها احترام بگذارد. تشویق به استفاده از ویدیوهای ورزشی آنلاین برای بچههای کوچک و بازیهای ویدیویی کنید