مهارت ارتباطی چیست و چه کاربردی دارد ؟
مهارت ارتباطی چیست و چه کاربردی دارد ؟
ما در دوره ای زندگی میکنیم که تقریبا همه اشخاص با روش های مختلف باهم ارتباط دارند یعنی دنیا دنیای ارتباطات است اگر می خواهیم پا به پای ابن دنیای مدرن پیش برویم و ترقی و پیشرفت کنیم باید فهم درست و عمیقی از مهارت های ارتباطی داشته باشیم برای داشتن این مهارت ها باید انسانی فکر کنید و ملاک های خداگونه داشته باشید که روش اسانی هم نیست و این موضوع را پایه و مبنای ارتباط موثر قرار دهیم .انسان با این مهارت ها توانایی و ایده و نظرات و خواسته ها و هر گونه اطلاعات را که در درون خود دارد میتواند به دیگران انتقال دهد مثلا با نوشتن یا گفت و گو و یا زبان بدن و یا حالت های صورت که در تمامی مشاغل و در تمامی مراحل زندیگی خود به این مهارت ها نیاز دارند اگر این مهارت های ارتباطی را دارید یعنی شما یک انسان بسیار موفقی هستید .
مهارت ارتباطی چیست و چه کاربردی دارد ؟
- برای اینکه هم بتوانید درک درستی از خود و از دیگران داشته باشید باید به یاد گیری مهارت های ارتباطی بپردازید یعنی با ایده و نظر دیگران ارتباط داشته باشید و تمامی بازخوردهای انتقادی را دریافت کنید و بپذیرید به سخنرانی های عمومی بروید و به مکالمات دیگران بخوبی گوش کنید . اگر شما اطلاعات لازم را دریافت کنید یا اطلاعات را ارسال کنید یعنی شما این قابلیت و مهارت را دارید که ارتباط ایجاد کنید این مهارت ها شامل شنیدن ، حرف زدن ، مشاهده کردن ، همدلی با دیگران است ،این ارتباطات میتواند در تعامل چهره به چهره ، تلفنی ،ایمیل ، و شبکه های اجتماع باشد .
چگونه حافظه قوی داشته باشیم به صحبت های دکتر هلاکویی گوش دهید
انواع هارت های ارتباطی
- گوش دادن فعال : زمانی که به صحبت های طرف مقابلمان گوش میدهیم یعنی برای او احترام خاصی قائل هستیم و به حرف هایش توجه خاصی داریم این موضوع را هر انسانی نمیتواند اجرایی کند چون هنر گوش دادن را یاد نگرفته اند و کار بسیار ساده و راحتی نیست اول از همه کل تمرکزتان را به گوینده بدهید از نگاه کردن و استفاده از وسایلی که باعث حواس پرتی شما می شوند دوری کنید مثل موبایل و میتوانید در اخر از فرد مقابل خود پرسش و پاسخ دریافت کنید یعنی کل تمرکرتان بر موضوع فرد مقابل باشد .
- هماهنگی سبک ارتباطی خود با مخاطبان : باید مخاطبتان را بررسی کنید و بهترین و مناسب ترین شیوه را برای برقراری ارتباط پیدا کنید مثلا نمیتوانید به کارفرما یا رئیس خود ایمیل دوستانه ارسال کنید باید ایمیل شما رسمی باشد و حتی شاید نیاز به تایپ نامه رسمی دارید و یا مثلا باید اطلاعات را در ویدئو ضبط کرده و ارسال کنیند نمیتوانید ایمیل طولانی ارسال کنید
- ارتباط دوستانه : در روابط خود صادق و مهربان باشید و سعی کنید درک متقابلی از طرف مقابل خود داشته باشید و بین خودتان ان اعتماد لازم را اجرایی کنید چه در ارتباطات در محیط کار باشد و چه ارتباطات بین خانواده و یا بین دوستان مثلا احوالپرسی کردن در محیط کار و یا همیشه لبخند زدن و یا تعریف کردن از کار مطلوبی که بقیه انجام داده اند همه این عوامل ارتباطات شما راقوی خواهد کرد .
- اعتماد به نفس : مثلا برقراری ارتباطات چشمی ، صاف نشستن ، سربالا بودن ، از قبل امادگی داشتن از طریق تفکر پیشاپیش این عوامل در بهبود اعتماد به نفس شما کمک خواهد کرد درواق اعتماد به نفس و عزت نفس مثل دوبال یک عقاب هستند عقاب با ان همه ابهتی که دارد اگر هر دوبالش را قطع کنید و یا یکی از ظان ها قطع کنید دیگر توانایی نخواهد داشت درواقع اعتماد به نفس هم همین نقش را در زندگی شما دارد
- ارسال و دریافت بازخورد : باید هم برای دریافت انتقادات و ارائه پیشنهادات به دیگران اماده باشید یعنی بتوانید پیشنهادات و نظرات خوبی را به دیگران پیشنهاد دهید و از دریافت انتقادات راضی باشید و بازخورد باید پاسخ گوی تمامی پرسش و پاسخ ها باشد .
- وضوح صدا : در هنگام صحبت کردن شما باید با صدای بلند صحبت کنید اما این موضوع بستگی به موقعیت شما دارد باید قبل از سخنرانی یا صحبت کردن محیط خود را بررسی کنید مثلا ممکن است در بعضی از مواقع باعث بی احترامی شود موقعیت خود را بسنجید و در لحن صدای خود تغییر ایجاد کنید کم یا زیاد کنید .
- همدلی : یعنی شما احساسات دیگران را درک کنید چه در روابط گروهی و چه در روبط فردی باشید اگر فردی ناامید است به شما مراجعه میکند و یا خشمگین است باید بتوانید از ناراحتی او کم کنید و با او همدلی لازم را داشته باشید به راحتی میتوانید از شدن ناراحتی او کم کنید باید از این احساسات درک درستی داشته باشید
- احترام : باید زمان برقراری ارباط را مشخص کنید و از مهارت ارتباطی به نحو احسن استفاده کنید مثلا شما در گروهی هستید زمانی که اعضای گروه صحبت میکنند نباید حرفشان را قطع کنین باید به صورت خردمندانه ارتباط برقرار کنید
- درک نشانه های غیر کلامی : یعنی میتوانید با زبان بدن ، حالت چهره ، و تماس چشمی ارتباط برقرار کنید وقتی با فردی صحبت میکیند باید توجه لازم را به او داشته باشید و به حالت های غیر کلامی او دقت کنید و به زبان بدن خود آگاهی داشته باشید تا مطمئن شوید نشانه هایی که ارسال میکنید مناسب هستند
- پاسخ گویی : در زمان پاسخگویی سرعت نقش بسیار مهمی را ایفا میکند یعنی باید مشخص کنید مثلا زمان پاسخ گویی شما میتواند در 5 دقیقه یا بیشتر باشد و یا در صحبت های طولانی تر میتوانید به سمت مقابل خود پیام فرستاده و او را مطلع کنید که دیرتر پاسخ میدهید .
مولفه های ارتباط
- ارتباط جنبه های مختلفی دارد ، مولفه های ارتباط شامل محتوای کلامی و غیرکلامی است . عناصر کلامی ارتباط شامل آن وجهی از ارتباط هستند که اختصاصاً به محتوای کلامی و فرایند بیان کلامی مربوط می شوند . منظور از محتوای کلام ، آن چیزی است که بر زبان می آوریم . عناصر غیر کلامی ارتباط شامل آن جنبه ای از ارتباط هستند که به جنبه هایی غیر از محتوای کلامی و فرایند بیان کلامی مربوط می شوند . در این مقوله می توان تن صدا ، آهنگ صدا ، تماس چشمی ، حالات چهره ای ، ژست ها ، حالات بدنی ، و گوش دادن را نام برد .
* محتوای آشکار (کلامی)
* محتوای پنهان (غیر کلامی)
محتوای آشکار (کلامی)
- ✴️ ارتباط کلامی به معنای صحبت کردن با دیگران است . این بعد بخش بسیار کوچکی از ارتباط را شامل می شود . در ارتباط کلامی مؤثر افراد می توانند آزادانه و با جملات مناسب از انتظارات و احساسات خود حرف بزنند ، درخواست های خود را بیان کنند و از دیگری بخواهند رفتارش را تغییر دهد
- ✴️ بیان انتظارات : ابراز خواسته ها و انتظارات جزء مهمی در ارتباط و روابط صمیمانه که روابط زناشویی جزیی از آن است می باشد . برای ابراز انتظارات می توان از جمله های ساده زیر استفاده کرد :
* انتظار دارم که …
* خواسته ام این است که. …
- ✴️ بیان احساسات : بیان احساسات در روابط بین فردی و زناشویی اهمیت زیادی دارد . این کار چندان دشوار نیست و اگر تمرین کنید می توانید مانند افراد برونگرا به راحتی احساسات مثبت و منفی خود را ابراز کنید . در واقع آن چه که باعث می شود زوج ها به هم نزدیک شوند ، ابراز احساس عشق و علاقه است . ابراز دل خوری ها و رنجش ها نیز زوج ها را به هم نزدیک می کند و مانع از این می شود که پیوند هیجانی بین آن ها کمرنگ و ضعیف شود . برای ابراز احساسات بهتر است از جملاتی استفاده کرد که با ” من ” شروع می شوند مانند :
* من احساس خشم می کنم
* من غمگین هستم
- ✴️ درخواست کردن : یکی از نشانه های ارتباط مؤثر این است که دو طرف به راحتی بتوانند درخواست های خود را مطرح کنند . بهترین روش درخواست کردن استفاده از کلماتی مثل لطفاً ، خواهش می کنم و … است . درخواست برای تغییر رفتار یکی از مهم ترین بخش های ارتباط کلامی است و در روابط زناشویی اهمیت زیادی دارد . درخواست از دیگری برای تغییر رفتارش بهتر است در یک جمله سه بخشی صورت گیرد . بخش اول آن می تواند احساس فرد ، بخش دوم توصیف رفتار طرف مقابل و بخش سوم بیان انتظار باشد البته می توان بخش اول و دوم را جابجا کرد . برای مثال :
* ” ناراحت می شم دیر می کنی و خبر نمیدی انتظار دارم از قبل منو در جریان بذاری ” .
* ” موقع صحبت کردن حرفمو قطع می کنی و این منو ناراحت می کنه ، انتظار دارم بذاری صحبت من تموم شه ” .
**** موانع ارتباط کلامی ****
- ❇️ گوش ندادن : وقتی کسی صحبت می کند و شما گوش نمی دهید یعنی یک مانع بر سر راه ارتباط مؤثر قرار دارد . طرف مقابل احساس می کند که اهمیت چندانی برایش قائل نیستید .
- ❇️ ادبیات نامناسب: استفاده از کلمات و جملات نامناسب باعث بروز سوء تفاهم می شود. در بسیاری از موارد افراد بیان می کنند که ادبیات نامناسب در ارتباط کلامی عزت نفسشان را خدشه دار کرده است .
- ❇️ باید و نباید : بایدها و نبایدها الزام آور هستند . بایدها و نبایدهایی که برای دیگران به کار می بریم می توانند باعث بروز سوء تفاهم و تنش در روابط بین فردی شوند . مثلاً : ” تو باید به من کمک کنی ” ” تو نباید دیر برسی ” . یکی از راه های کاهش تنش در روابط زناشویی پرهیز از استفاده از باید ها و نباید ها است به جای آن می توان از جملات : ” بهتر است “، یا “بهتر نیست ” استفاده کرد . مانند : ” بهتر نیست قبل از تأخیر ، منو در جریان بذاری ؟ “
محتوای پنهان (غیر کلامی)
- ✳️ارتباط غیرکلامی بخش مهمی از ارتباط و است . مشخصهی ارتباط غیر کلامی گوش دادن ، توجه به حالت های چهره ای و اندامی و زبان بدن است که در ادامه توضیح داده می شوند
- ✳️ گوش دادن : گوش دادن با شنیدن متفاوت است . وقتی گوش می دهید توجه می کنید ، نگاه می کنید ، حضور ذهن دارید و حالت های چهرهای شما هم به گوینده نشان می دهد که در حال گوش دادن هستید . از موانع گوش دادن می توان به خیال پردازی ، نگاه نکردن ، کار کردن در حین گوش دادن ، قضاوت کردن درباره گوینده ، سرگرم بودن با تلفن همراه و … اشاره کرد .
- ✳️ حالتهای چهرهای : حالت های چهره ای مواردی مانند لحن کلام ، آهنگ صدا ، حرکات ابروها ، ریشخند ، پوزخند و حالت نگاه را در بر می گیرند .
- ✳️ وضعیت اندامی : وضعیت اندامی نحوه استفاده از دست ها ، نحوهی راه رفتن و نشستن می توانند در روند رابطه اختلال ایجاد کنند فرض کنید کسی در حال صحبت است و شنونده با دست هایش بازی می کند و یا سرش را به اطراف تکان می دهد ، راه می رود و … تشخیص زبان بدن به افراد کمک می کند ارتباط موثرتری داشته باشند .
بسیاری از ما گفت و گو بلد نیستیم به صحبت های دکتر هلاکویی با دقت گوش دهید تا به نتایج بهتری در این زمینه برسید
**** موانع ارتباط غیر کلامی ****
* به اطراف نگاه کردن ( بی علاقگی )
* ابرو بالا انداختن ( مخالف بودن )
* فشردن لب ها و دندان ها
* اخم کردن
* کوبیدن انگشت روی میز ( بی صبری )
* دور نگهداشتن خود از فرد
* به طرف عقب لم دادن و دور شدن از گوینده
* عدم اظهار هر گونه تشویق مانند : درهم قفل کردن دست ها و بازوها ، پاها را روی هم انداختن برای جمع و جور کردن خود ، دست های لرزان ، پاهای مرتعش ( به نشانه ترس ) و …
* احوالپرسی سرد و بی روح
* بی حرکت ماندن
* تماس نگرفتن فیزیکی به طور عام و کلی
پیشنهاد ما : آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان
مهارت ارتباطی یک قابلیت و توانایی است که باید در خودتان ایجاد کنید و به دست اوردن این توانایی راه اسانی نیست اما شدنی است به صحبت های استاد عباسمنش گوش دهید تا بتوانید با دیگران به راحتی تعامل و ارتباط ایجاد کنید
معرفی ۱۰ تا از مهم ترین مهارت های ارتباطی
- حال که فهمیدیم مهارت ارتباطی چیست دیگر زمان آن است انواع مهارت های ارتباطی را به شما معرفی کنیم. مهارتهای ارتباطی موثر شامل چندین و چند مهارت مختلف میشوند. تمامی این مهارتها در شرایط مختلف با همکاری یکدیگر میتوانند شما را به فردی موفق و محبوب تبدیل کنند.
- شما علاوهبر زندگی شخصی خود در کارتان نیز میتوانید از این مهارتها استفاده کنید. با به کارگیری صحیح مهارتهای تعاملی میتوانید به سرعت به نتایج مطلوبی دست یابید. در ادامه شما را با انواع مهارتهای ارتباطی آشنا میکنیم.
مهارت گوش دادن فعال
- گوش دادن فعال به این معنا است که شما توجه کامل خود را به شخصی میدهید که با آن صحبت میکنید. افرادی که مهارت گوش دادن فعال دارند به دلیل احترامی که به دیگران میگذارند بسیار محبوبند. این افراد در طول زندگی خود از شهرت خوبی میان همکلاسیها و همکاران خود برخوردار میشوند.
- شما به هنگام گوش دادن به دیگران میتوانید به واسطه پرسیدن سوالاتی مرتبط توجه خود را به آنان نشان دهید. درک آنچه دیگران قصد دارند به ما بگویند نوعی مهارت ارتباطی شناخته میشود.
- گوش دادن فعال میتواند هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی و یا رسانهای انجام شود. شما با توجه به حالات چهره و زبان بدن دیگران میتوانید به گونهای بهتر با آنها ارتباط برقرار کنید.
توانایی انطباق با سبک ارتباطی مخاطب
- منظور ما از این کار انتخاب سبک و روشی مناسب برای برقراری ارتباط است. شما این کار را باید براساس شخص یا افرادی که قصد برقراری ارتباط با او را دارید برگزینید. به عنوان مثال اگر دانشجوی دانشگاه هستید و میخواهید با یکی از اساتید دانشکده ارتباط برقرار کنید مناسبترین و بهترین روش ارسال ایمیل به جای پیام است.
- شما میتوایند در برنامههای رسانه اجتماعی مانند فیس بوک، واتس اپ یا حتی یک اس ام اس با او ارتباط برقرار کنید. باید بتوانید موقعیتهای مختلفی را که باید در آن با دیگران ارتباط برقرار کنید بسنجید.
مهربانی و همدلی
- مهربانی در واقع تمام رفتارهای مثبتی است که شما به دیگران روا میدارید. مهربانی حتی میتواند شامل کارهای بسیار ساده و کوچکی باشد که شما هنگام برقراری ارتباط انجام میدهید. برای مثال لبخندی که به همکارتان میزنید یا تعریف و تمجیدی که از او میکنید. تمامی این حالات و رفتار نشان دهنده رفتار تعاملی شما با دیگران و مهربانی است.
- حال که دیگر میدانید مهارت ارتباطی چیست راحتتر میتوانید انواع آن را درک کنید. همدلی شامل درک مشترک احساسات دیگران است. این توانایی به هنگام برقراری ارتباط در محل کار بسیار مهم است. اگر بتوانید درک کنید که اشخاص چه احساسی دارند، میتوانید نحوه برقراری ارتباطتان با آنها را تنظیم کنید.
- شما ابتدا باید به ارزیابی شخص مورد نظر بپردازید و سپس روش صحیحی برای برقراری ارتباط انتخاب کنید. اگر قادر به درک و همدلی با دیگران نباشید، هیچگاه موفق به برقراری ارتباط نمیشوید. شما باید احساسات دیگران را درک کنید تا بتوانید کلمات مناسب را برای پاسخ دادن به آنها انتخاب کنید. همدردی با شخصی که احساس ناراحتی میکند به بهبود وی کمک میکند.
اعتماد به نفس
- مردم اغلب تمایل به برقراری ارتباط با افرادی دارند که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند. حتی بیان ایدههای نه چندان خلاقانه و جذاب با اعتماد به نفس میتواند توجهات را به خود جلب کند. حال ممکن است یک ایده بسیار بزرگ توسط شخصی ارائه شود که نسبت به خود و کارش اطمینان کافی ندارد. قطعاً در چنین شرایطی مردم موفق به برقراری ارتباط با ایده او نمیشوند.
اعتماد به نفس یک مقوله ای بسیار بسیار مهم است که اگر در خود این توانایی را ایجاد کنید در تمام زندگی خود چه مراحل شغلی چه ارتباط با خانواده چه در زندگی شخصیتان موفقیت های زیادی را کسب خواهید کرد
تن صدا
- به هنگام برقراری ارتباط با دیگران صدای شما باید واضح باشد بگونهای که خیلی راحت شنیده شود. توانایی انتخاب لحن و تن صدای مناسب یک مهارت اساسی در برقراری ارتباط شناخته میشود.
- صدای بلند در برخی شرایط ممکن است بیانگر بیادبی و عدم احترام شما به دیگران باشد. در حالی که صدای کم در موقعیتهای مختلف نشان دهنده ضعف و عدم اعتماد به نفس شما است. شما باید با سنجش محیط، انسانها و شرایطی که دارید تن صدای مناسب را انتخاب کنید.
- صدای واضح و تن صدا جزء انواع مهارت های ارتباطی است. شما با شناخت اینکه مهارت ارتباطی چیست میتوانید به خوبی در تمام این زمینهها مهارت کسب کنید.
توجه
- یکی از مهمترین جنبههای احترام گذاشتن دانستن زمان مناسب برای شروع صحبت یا پاسخگویی است. حال فرقی ندارد که در حال برقراری ارتباط با یک نفر یا گروهی از افراد هستید. فضا دادن به دیگران برای صحبت کردن بدون قطع کردن صحبتشان احترام تلقی میشود.
- شما برای این که بتوانید با شخصی تعامل برقرار کنید در وهله اول باید به او احترام بگذارید.
شناخت زبان بدن
- درصد زیادی از ارتباطات از طریق زبان بدن برقرار میشوند. اساساً خواندن نشانههای غیرکلامی یک مهارت اساسی در برقراری ارتباط با دیگران است. شما ابتدا باید درک کنید که شخص مقابل سعی دارد با کلمات خود چه چیزی به شما بگوید. سپس اقدام به خواندن سیگنالهایی کنید که با بدن خود به شما نشان میدهد.
- به منظور رسیدن به چنین جایگاهی شما باید ابتدا از زبان بدن آگاهی کاملی داشته باشید. استفاده از تماس چشمی، استفاده از حرکات دست و دقیق شدن به تن صدای افراد به منظور فهم حال آنها زبان بدن نامیده میشود. شما میتوانید از این مهارت به گونهای استفاده کنید که بتوانید به دیگران نزدیک شوید. اگر درباره شناخت زبان بدن خود و دیگران به دنبال اطلاعات بیشتری هستید مطالعه مقاله “چگونه زبان بدن دیگران را بخوانیم” می تواند به شما کمک کند.
- تماس چشمی جزء آن دسته از مواردی است که در برقراری ارتباط بسیار مهم است. شما باید به چشم اشخاص نگاه کنید تا حالات آنها را متوجه شوید. اما توجه داشته باشید که هیچگاه خیره نشوید؛ زیرا انجام این کار باعث ناراحتی دیگران میگردد.
نشانه های غیر کلامی
- بسیاری از ارتباطات از طریق نشانههای غیرکلامی مانند زبان بدن، حالات صورت و تماس چشمی اتفاق میافتند. هنگام گوش دادن به شخص باید به گفتههای وی و همچنین زبان غیرکلامی او توجه کنید. هنگام برقراری ارتباط غیر کلامی باید از زبان بدن خود آگاه باشید تا بتوانید نشانههای مناسبی را برای دیگران ارسال کنید.
ذهن باز
- زمانی که شما با دیگران مخالفید، مهم است که با دیدگاه آنها همدرد باشید نه این که سعی بر اعمال خشونت داشته باشید؛ حال فرقی نمیکند که شخص مورد نظر کارفرما، کارمند یا حتی یک دوست باشد. شما همیشه باید به نظر دیگران احترام بگذارید و هرگز کسانی که با شما موافق نیستند را تحقیر نکنید. مطالعه مقاله “بهترین راه مدیریت خشم” برای کنترل خشم را پیشنهاد می کنیم.
- اگر شما بدانید که معنای حقیقی مهارت ارتباطی چیست از انجام چنین کارهایی خودداری میکنید. این نکته را در نظر بگیرید که هدف شما تقویت مهارتهای ارتباطی است. انجام چنین کارهایی تنها شما را از هدف اصلیتان دور میکند.
نتیجه گیری :
داشتن هر مهارت و قابلیت در زندگی هر فردی مهم است که مهترین این مهارت ها مهارت های ارتباطی است ممنون که با مقاله ما همراه بودید
دیدگاهتان را بنویسید